Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på en 100%fast stilling i min nåværende jobb sammen med 150 andre. Av de 150 er det meg og en annen kollega som også har søkt 100% fast stilling. 

Jeg har 50% deltid i stillingen, fast. Ble innstilt som nr 1. i min tid for ett år siden. 

Han har 100% i stillingen, 9 mnd vikariat som går ut om 2 mnd. Fikk egenltlig en fast stilling, men ble noe tull i ansettelsesrådet og tidsfrister, så det ble vikariat istedenfor. 

Jeg har vært veldig tydelig fra starten av at når sommerferien kommer ønsker jeg større stilling. Jeg har alltid stillt opp ved sykdom, kort varsel, overtid, og frivillige kurs. 

Han jobber jo 100% og har kanskje "bare" hatt 9-12 ekstra vakter siden han startet for 7 mnd siden. 

Jeg har en bachelor og samlet sett 2 års ansinitet (deltiv vedsiden av studie+før bacheloren).

Han har ingen bachelor, men lang arbeidserfaring (15-20 år) som kompanserer for bachelorkravet. 

Jeg er veldig godt likt av kollegaer, han er ok likt av kollegaer. Jeg har stor respekt for han og har fremsnakket han til lederen, for jeg synes faktisk at han fortjener en fast stilling  til tross for at han to backup jobber som han prater om. Men så kom stillingen ut, og  jeg trenger større inntekt enn ufrivilling 50% selv, og har ingen backup å gå til.

Av oss to, sett at vi eksluderer de andre 148, hvem tror dere hadde fått jobben? 

Anonymkode: e3345...64c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du meldt at du ønsker høyere stillingsbrøk? I såfall har du fortrinnsrett. 

Anonymkode: 1531a...7c0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du meldt at du ønsker høyere stillingsbrøk? I såfall har du fortrinnsrett. 

Anonymkode: 1531a...7c0

Hvordan melder man det? Er det lovfestet?
Jeg har fortalt lederen min at jeg ønsker to 50% stilinger (det lå ute en ny 50%) for å få 100%, og jeg søkte på jobben. Lederen ringte meg og sa at han hadde sett at jeg hadde søkt, men at prosessen var litt på etterskudd pga sommerferien. 

Skrevet

Du burde meldt fortrinnsrett i søknaden, da hadde du hatt fortrinnsrett. Nå er det opp til leder hvem de ønsker. 

Anonymkode: 74f0c...a70

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde meldt fortrinnsrett i søknaden, da hadde du hatt fortrinnsrett. Nå er det opp til leder hvem de ønsker. 

Hvordan gjør man det i praksis? Bare skriver i søknaden noe ala "jeg jobber allerede i bedrift x, i 50% stilling og har derfor fortrinnsrett for 100% fast. Jeg ønsker å benytte meg av fortrinsretten". 

Skrevet

Du må vise at du har den kompetansen som etterspørres i ny stilling. F.eks "jobber pr i dag som sykepleier i 50% stilling ved hjerteavdelingen og ønsker å søke utlyst stillilng som sykepleier i 100% stilling ved herteavdelingen i hht fortrinnsrett"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...