Gå til innhold

Din erfaring med Tujahekk, evt. andre planter som kan anbefales?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt et hus hvor det er mye innsyn til terrassen. Vi ønsker gjerne en hekk som blir fin, tett og høy uten at det koster så alt for mye. Har sett på Tuja brabant som er den mest vanlige og lurer på deres erfaringer med dette og hvor man bør kjøpe det?

Finnes det andre planter enn Tuja som kan egne seg? 

Skrevet

Vel, anbefalt plante avstand er 4 kilometer... ;)    Hva mener du med høy? 1, 2, 3,4 m høy?  Hvis det er de siste er thuja ok. Hvis du trenger en lavere hekk, ville jeg valg tnoe annet.  Selv har vi en blanding av svartsurbær, syrinhortensia og bambus.  Det fine er at de to første mister løvet om høsten, det gjør at det tørker lettere opp rundt plantene om viteren. Mindre fukt og grønske på terassegulvet.  Bambusen har jeg plassert slik at den hindrer litt innsyn når det er mørkt om vinteren, men ikke så mye at jeg føler meg helt innestengt.   Klipper så hekken er ca 150 cm høy, da er vi skjult når vi sitter, men ser over hvis vi står.    Hekken er litt bsukete, og ikke striglet, men det synes jeg bare er koselig. 

Anonymkode: b68a0...3c8

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar 🙂 Den skal ikke være kjempehøy, men maks 2 meter. Burde kanskje velge noe annet enn Tuja da? Vil gjerne ha noe som er tett både sommer og vinter. 

Skrevet

Tujahekk er litt kjedelig, men fordelene er at den vokser fort (kan klippes for å holde den litt nede) og er en rimelig løsning. Et helt greit valg hvis man vil skjerme totalt for innsyn, og så kan man jo heller ha litt festligere busker og blomster i hagen i stedet.  :)  Les om forskjellige vintergrønne hekke-busker og få masse tips her: https://hekkplanter.com/alle-hekkplanter/vintergrnn/

Anonymkode: 8f888...b19

Skrevet

Supert, tusen takk for link 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...