Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er for tiden gradert sykemeldt grunnet sterk angst og hyppige panikkanfall og utbrenthet.

Var først fire ukers 100%sykemeldt og nå 40% sykemeldt.

Jobber i en privat ikke IA bedrift, krevende  IT jobb som går utpå kundeopplæring i et komplisert datasystem.

Legen min sa at jobben er pliktet til å tilrettelegge, men etter samtale med sjefer sier de at denne jobben krever struktur og forutsigbarhet og de derfor ville jeg skulle ha faste dager for jobb og faste dager for sykdom. De forventer at jeg gjør 100% arbeidsinnsats i arbeidstiden, altså ikke noe tilrettelegging ekstra pauser eller noe... jobber for tiden 3 fulle dager i uken.

Har vært åpen med ledelsen om at jeg sliter med angst men sjefen sier han ikke forstår seg på psykisk sykdom og vil at jeg skal jobbe og være på de dagene jeg er her.

Denne uken skulle jg jobbe man, tirs og torsdag. Har blitt bombet med henvendelser i hele dag og fikk nå angstanfall igjen, hjerteklapp pustebesvær og svette hele helvete startet igjen. Har derfor gått inn og satt meg på et av grupperommene og håper anfallet går over... Sjefen driver sender meg stygge blikk, siden jeg har tatt meg ekstra "pause"

Må inn på møte snart, ikke vits å prøve forklare de at jeg har angstanfall og trenger sitte litt i ro nå en stund til det går over. Kan heller ikke ta vivalen min på jobb da jeg blir døsig av det.

imorgen har jeg fult opp med kundemøter, ikke fri før onsdag.

Hva gjør jeg? Har de lov til å ikke tilrettelegge overhode de dagene jeg er her?

Er ikke som om jeg vet når jeg får disse helvetes anfallene, og klarer ikke kjøre på som vanlig da... Burde jeg heller få endret til 60% gradert?

Kan jeg dra til legen imorgen og bli 100% sykemeldt fra imorgen og denne uken(er ekstra dårlig denne uken) bare selvom jeg er gradert? 

Endret av EmmiPeltto
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om å komme på jobb alle dager, men heller ha fære oppgaver de dagene du er der. For øvrig blir jo ikke angsten bedre kun av å være sykemeldt, du må jo gjøre noe for å få den under kontroll.

Anonymkode: a1c1d...7b2

• Liker 1
Skrevet

Det er to muligheter ved sykemelding.  Er du 60% sykemeldt arbeidet du da enten tre dager som er 60% og da skal du yte 100% på jobb. 

Eller så er du på jobb 100% altså alle fem dager i uken men yter 60% arbeidsinnsats. 

Anonymkode: 4ed56...34c

• Liker 2
Skrevet (endret)
20 timer siden, EmmiPeltto skrev:

Er for tiden gradert sykemeldt grunnet sterk angst og hyppige panikkanfall og utbrenthet.

Var først fire ukers 100%sykemeldt og nå 40% sykemeldt.

Jobber i en privat ikke IA bedrift, krevende  IT jobb som går utpå kundeopplæring i et komplisert datasystem.

Legen min sa at jobben er pliktet til å tilrettelegge, men etter samtale med sjefer sier de at denne jobben krever struktur og forutsigbarhet og de derfor ville jeg skulle ha faste dager for jobb og faste dager for sykdom. De forventer at jeg gjør 100% arbeidsinnsats i arbeidstiden, altså ikke noe tilrettelegging ekstra pauser eller noe... jobber for tiden 3 fulle dager i uken.

Har vært åpen med ledelsen om at jeg sliter med angst men sjefen sier han ikke forstår seg på psykisk sykdom og vil at jeg skal jobbe og være på de dagene jeg er her.

Denne uken skulle jg jobbe man, tirs og torsdag. Har blitt bombet med henvendelser i hele dag og fikk nå angstanfall igjen, hjerteklapp pustebesvær og svette hele helvete startet igjen. Har derfor gått inn og satt meg på et av grupperommene og håper anfallet går over... Sjefen driver sender meg stygge blikk, siden jeg har tatt meg ekstra "pause"

Må inn på møte snart, ikke vits å prøve forklare de at jeg har angstanfall og trenger sitte litt i ro nå en stund til det går over. Kan heller ikke ta vivalen min på jobb da jeg blir døsig av det.

imorgen har jeg fult opp med kundemøter, ikke fri før onsdag.

Hva gjør jeg? Har de lov til å ikke tilrettelegge overhode de dagene jeg er her?

Er ikke som om jeg vet når jeg får disse helvetes anfallene, og klarer ikke kjøre på som vanlig da... Burde jeg heller få endret til 60% gradert?

Kan jeg dra til legen imorgen og bli 100% sykemeldt fra imorgen og denne uken(er ekstra dårlig denne uken) bare selvom jeg er gradert? 

Det stemmer at jobben er pliktig til å tilrettelegge, men innenfor rimelighetens grenser. Nå kjenner jeg ikke arbeidsplassen din godt nok til å vite om de kunne gjort mer, men det er ikke slik at du bare kan diktere hvordan du vil ha det. Arbeidsplassen skal gå rundt og det skal helst ikke være ekstra belastning på kollegaene selv om du er syk. Jeg sier ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet, for du kan absolutt ikke noe for at du er syk. Hvordan tenker du selv at de kunne tilrettelagt bedre? Mulig de ikke ser løsningen selv, men er villig til å gjennomføre konkrete tiltak som du kommer med. 

Når det er sagt, så kan sjefen din absolutt jobbe litt  (mye) med empatien sin. 

Endret av The Kitten
  • Liker 1
Skrevet

Er det mulig å få legen mer på banen? Kan legen skrive en anbefaling f.eks.? Er du for øvrig medisinert?

Har en mann som sliter med angst på samme måte som deg og jobben tilrettelegger helt ypperlig. Han har også hjemmekontor i perioder. Men han har også en relativt fleksibel jobb, det ikke så himla nøye om han utfører alt arbeid i kjernetiden. Om han ikke blir bedre av kognitiv terapi, som legen har bedt han om å prøve, er det medisiner som blir neste tiltak på det personlige plan. 

Sjefen din høres ikke god ut, men det er aldri lett med «usynlige lidelser». Jeg mener at det gagner både arbeidsplassen og deg at du får tilrettelagt bedre, men du må kommunisere tydelig selv tiltak som arbeidsplassen kan være positiv til. Mannen har måttet gjøre all jobben selv der, men han har en langt triveligere sjef enn du beskriver. 

Og klart du kan få en 100% sykemelding i en periode selv om du er gradert sykemeldt nå, men det er opp til legen så klart. 

Anonymkode: bf2d4...2c1

Skrevet

Fytti katta. Føler for deg. 

Kom nettopp ut av et samarbeidsmøte med til sammen 6 stykker i forbindelse med å få tilpasset arbeidsforholdene i en IA-bedrift, eller legge plan for hvordan gå fremover. Noe de ikke vil. Lege, psykolog, fagforeningen osv er koblet inn. 

Limbo. 

De burde endre navnet på møterommet til Jernkroken. For det kjennes ut som en jernkrok sakte senkes inni magen. 

Anonymkode: f76e9...6e2

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fytti katta. Føler for deg. 

Kom nettopp ut av et samarbeidsmøte med til sammen 6 stykker i forbindelse med å få tilpasset arbeidsforholdene i en IA-bedrift, eller legge plan for hvordan gå fremover. Noe de ikke vil. Lege, psykolog, fagforeningen osv er koblet inn. 

Limbo. 

De burde endre navnet på møterommet til Jernkroken. For det kjennes ut som en jernkrok sakte senkes inni magen. 

Anonymkode: f76e9...6e2

Det er jo helt tragisk! 😓

Anonymkode: bf2d4...2c1

Skrevet

Du bør nok velge på ha kun 3 dager på jobb, for å koble av synes jeg. Men å rømme fra angst går ikke, du må få kontroll på deg selv og følelser. Aldri bruk medisiner mot angst, det gjør alt verre. Du må stå i det, kjenne på følelsen. Ikke bli redd, er der problemet er. Dette er følelser, utbrent er en egen ting. Du må også vurdere å skifte jobb på sikt om dette ikke går, arbeidslivet er beinhardt i dag. Pengene styrer alt, du er ikke verdt en dritt som menneske. Husk det!

Jeg har levd med det i over 20år, nå lar jeg det bare stå til. Går på jobb uansett om jeg har sovet eller ei, uansett hvor jævlig jeg føler meg. Blir alltid bedre etter noen timer på jobb, kan være helt vrak på morgenen. Men går over etter noen timer, pga fokuset flyttes vekk fra det når jeg jobber.

Anonymkode: 14039...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...