AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Har et voksent barn på 23 år som ble ferdig med bachelor i våres. H*n har i studietiden bodd på hybel i en annen landsdel, men flyttet hjem i sommer og begynte å jobbe. H*n får sin første lønn nå snart, og mannen og jeg har snakket om at barnet burde bidra med en symbolsk sum i mnd der alt er inkludert. H*n disponerer også en av bilene våre. Vi tenkte ca 5000,- i mnd. Synes igrunnen ikke det er mye mtp de faste summene vi betaler i mnd til fellesskapet. Vi betaler 14000,- hver til regninger og forbrukskontoene. Hva gjør andre? Er det mye og forlange 5000,- Regner med at minimums mnd lønn vil være på 20.000,- Anonymkode: 74a75...33e 3
signatur Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 La han heller spare egenkapital til bolig. 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 1500kr og bidrag til å betale mat. Eventuelt at han betaler 5000kr. 1500kr til dere, ja 1000kr til mat, og resten sparer dere for han. Tjener han en klekkelig sum. Kan dere eventuelt ta mer og spare på BSU Anonymkode: ccbab...2a3 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 Så nå at lønn vil ligge på 20000kr... Da hadde jeg lett tatt 8000kr og tatt 2000kr pluss 1000kr til mat, og resten sparer. Hvorfor skal han bo hjemme når han har en voksen lønning? Anonymkode: ccbab...2a3 6
Gladgutten79 Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Du tar eks vis 7500 kr pr mnd, setter 5000 av de på en sperret konto de 2500 kr er "leie", de 5000 kr er egenkapital som poden sparer hver måned uten å vite om det, når han flytter ut får han en ekstra sum i tillegg på det han måtte ha spart opp selv, dette setter han sikkert pris på når den dagen kommer 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 Hva er planene? Tenker han å flytte ut? Ville spurt hvor lenge han så for seg å bo hjemme. Om han snart skal flytte ut eller sparer til egenkapital, så hadde jeg ikke tatt noe annet enn mat og bensinpenger muligens. Mange foreldre har råd å gi barna sine 150 000 til egenkapital. Om du ikke har råd til den slags, så er et alternativ å la han bo billig hjemme og spare opp selv Anonymkode: e8693...642 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 For 7500 i mnd hadde ikke jeg bodd hjemme...! 😅 Anonymkode: e6933...854 10
Arabella Skrevet 26. august 2019 #8 Skrevet 26. august 2019 For å si det på en annen måte, dere som ivrer for at voksne, hjemmeboende barn med lønnsinntekt skal få bo (tilnærmet) gratis hjemme, synes dere virkelig at det er helt greit at foreldre skal gå i mer eller mindre økonomisk tap på grunn av dem? 23
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #9 Skrevet 26. august 2019 12 minutter siden, signatur skrev: La han heller spare egenkapital til bolig. Skjønner hva du mener, men vi har fått økte utgifter ved å plutselig få en ekstra voksenperson i kosten. Vi er ikke ute etter å loppe personen, men jeg føler virkelig at jeg har bidratt økonomisk, også etter at h*n var ferdig med videregående. Jeg har bidratt med ca 3000,- i mnd i de 3 årene h*n har studert. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nå at lønn vil ligge på 20000kr... Da hadde jeg lett tatt 8000kr og tatt 2000kr pluss 1000kr til mat, og resten sparer. Hvorfor skal han bo hjemme når han har en voksen lønning? Anonymkode: ccbab...2a3 H*n vet enda ikke hva h*n vil videre, og har foreløpig bare fått et vikariat. Men det er i en bedrift med muligheter for fast etterhvert. Anonymkode: 74a75...33e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #10 Skrevet 26. august 2019 3 minutter siden, Arabella skrev: For å si det på en annen måte, dere som ivrer for at voksne, hjemmeboende barn med lønnsinntekt skal få bo (tilnærmet) gratis hjemme, synes dere virkelig at det er helt greit at foreldre skal gå i mer eller mindre økonomisk tap på grunn av dem? Hadde aldri akseptert det selv... Anonymkode: ccbab...2a3 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #11 Skrevet 26. august 2019 Han disponerer en av bilene deres? Selvsagt skal han betale for seg. 5.000,- er ingen sum hvis man tenker at han spiser på dere, bor hos dere og bruker bilen deres! Hva med å foreslå følgende: "Siden du bor her nå kjære sønn, og siden vi ikke ønsker å blakke deg så foreslår vi følgende: * Du vasker huset én gang i uka, dvs alle rom inkl soverom og bad. Du lager middag 3 dager i uka og du vasker bilen 1 dag i uka. 1 dag i mnd må den også rengjøres innvendig. Det hadde også vært fint om du kunne skifte sengetøy på alle senger og hente posten. Ved at du hjelper oss med det praktiske så kan vi jobbe mer for å kompensere for høyere forsikring og slitasje på bilen, samt høyere strømutgifter, matutgifter og diverse. Alternativt kan du betale oss 5.000,- som en liten kompensasjon. Du vil fremdeles være nødt til å vaske bilene ukentlig * Vet det sikkert ikke er gjennomførbart, men hallo på do så gøy det hadde vært! Anonymkode: 4c0c6...ab7 4
Ulven Skrevet 26. august 2019 #12 Skrevet 26. august 2019 (endret) Synes 5000 er svært så rimelig med tanke på at han får mat, husrom OG i tillegg disponerer bil. Min 23 åring som bor for seg selv har minst 15000 i utgifter på dette hver måned, så her har barnet ditt en strålende mulighet til å legge til side penger, selv om han må betale for seg hjemme. Endret 26. august 2019 av Ulven 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #13 Skrevet 26. august 2019 Vår på 19 som er lærling betaler 3000 i mnd hjemme. Når h*n er ferdig med lærlingetida må h*n flytte ut. For meg hadde det vært uaktuelt at et ferdig utdannet voksent barn skulle bo hjemme. Anonymkode: a5ac9...a7e 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #14 Skrevet 26. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vår på 19 som er lærling betaler 3000 i mnd hjemme. Når h*n er ferdig med lærlingetida må h*n flytte ut. For meg hadde det vært uaktuelt at et ferdig utdannet voksent barn skulle bo hjemme. Anonymkode: a5ac9...a7e Ja, h*n må selvfølgelig også ta sin del av husarbeidet. Anonymkode: a5ac9...a7e 2
Gjest ti10 Skrevet 26. august 2019 #15 Skrevet 26. august 2019 Hvorfor bor egentlig han/hun hjemme? Og hvor lenge skal ordningen vare? Jeg synes dere bør kreve leie, bidrag til husarbeid og selvsagt at han/hun fyller (og betaler) drivstoff på bilen. Det er greit å hjelpe voksne barn, men dere skal ikke sponse alt uten tanke på dere selv. Jeg håper virkelig at den det gjelder setter pris på at dere hjelper og at han/hun ikke tar det som en selvfølge.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #16 Skrevet 26. august 2019 Klart han skal betale for seg! Han er voksen i jobb! Jeg måtte faktisk betale da jeg bodde hjemme en periode mens jeg var på dagpenger! Anonymkode: 9d5a0...ee7 1
Ullvott Skrevet 26. august 2019 #17 Skrevet 26. august 2019 Mat, husholdningsartikler, merforbruk av strøm og vann, lån av bil - det drar på seg med utgifter, så jeg synes fint dere kan ta 5000 av avkommet. Det er ingen mening i at voksne personer med egen inntekt skal bo på gratishotell hos mamma og pappa, så h*n bør også involveres i renhold av hus og klær, matlaging, betaling for drivstoff, vedlikehold av hus og hage hvis dere har behov for det (plenklipping, maling/beising, snømåking til vinteren osv). Kunsten er å ta nok i leie til at h*n kjenner at h*n betaler, men ikke så mye at h*n ikke klarer å spare relativt mye penger så h*n kan komme seg ut på boligmarkedet selv. 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #18 Skrevet 26. august 2019 Grunnen til at h*n bor hjemme er at h*n ikke har fast jobb enda, og at det derfor er litt usikkert på inntektsfronten. Men regner med at h*n sikkert flytter hjemmefra når jobb er i boks. Ts Anonymkode: 74a75...33e 1
Million Skrevet 26. august 2019 #19 Skrevet 26. august 2019 Når min sønn begynner å jobbe, skal han betale for seg hjemme. Minst 3000, for å dekke mat og drikke. Da bor han gratis. Jeg betalte for meg hjemme da jeg begynte å jobbe og fremdeles bodde hjemme. Dette var på slutten av åttitallet og begynnelsen av nittitallet, og betalte da 2000 kr den gangen for alle de årene siden. Så 3000 i dag er ikke mye til prisstigning, vil jeg si, på så mange år. 1
Pillarguri Skrevet 26. august 2019 #20 Skrevet 26. august 2019 Her vil jeg kaste inn en annen mening. Jeg tenker at hvorvidt han skal betale for seg, det er helt avhengig av foreldrenes økonomi. Hvis mor og far trenger pengene for at husholdningen skal gå i hop, da synes jeg han skal betale for seg. 5000 høres ut som et fornuftig beløp. Hvis mor og far har god nok økonomi til at de faktisk ikke trenger disse pengene, da ville jeg "tvunget" gutten til å spare max beløp på BSU sparing. Det kommer en dag hvor han skal etablere seg, og da vil disse pengene komme veldig godt med. De fleste unge i dag får hjelp fra foreldrene på en eller annen måte når de skal etablere seg. Det betyr ikke at man skjemmer ungene bort. Ofte er det eneste måten de kan komme seg inn på boligmarkedet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå