AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #1 Skrevet 26. august 2019 Vi har lenge tenkt på å gå over til el-bil (Tesla) og er litt grønn mtp finansiering og hva som er smarteste løsning mtp type lån.. Har sjekket litt med banken om boligkreditt (rammelån) da vi også skal pusse opp litt, og kan få en ramme som er stor nok til også å finansiere bil. Hvis jeg har skjønt det riktig vil banken helst at man tar opp eget billån til det, men billån har vel generelt høyere rente? Vet også at det er noe som heter grønt billån som man kan søke for elbil, men så vidt jeg kunne se er renta på det også ganske høy, iaf høyere enn boligkreditten vi kan få. I fjor skjønner jeg Tesla hadde en egen kampanje hvor man kunne ta opp lån via tesla i samarbeid med DNB til ei rente på 0,48, som jo er vanvittig lavt (det gikk oss hus forbi). Men når jeg leter på nett kan jeg ikke finne noe sånt eget tesla-lån nå, på Tesla sin hjemmeside finner jeg bare info om dette grønne billånet. Dere som har kjøpt bil nylig- hvordan har denne finansiert den om dere har tatt opp lån? takk for svar.. Anonymkode: f780d...819 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #2 Skrevet 26. august 2019 Vi kjøpte nå i sommer, vi fikk hjelp hos Teslaforhandleren til å søke billån i DNB. Jeg tror det er en spesifikk avtale mellom DNB og Tesla for jeg mener jeg googlet "Grønt lån" og så at det hadde høyere rente.. Det var iallfall ok rente vi fikk, tror 2,8% eller noe slikt? Vi har da lån på litt mindre enn 50% av bilens verdi, det har sikkert litt å si på renta. Om dere går innom en Teslaforhandler så hjelper de dere med informasjon om dette, de hjalp iallfall oss Boliglånet vårt (og sikkert deres) har lavere rente så det ville kanskje lønt seg å bake det inn der men vi gikk for eget billån så det føltes mer ryddig og så vi får betalt ned kjappere.. Jeg er ikke veldig stødig på øknomi så vet ikke hva som er best. Anonymkode: 1e3f8...855 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #3 Skrevet 26. august 2019 Tør folk ta opp lån i disse dager hvor finansnyhetene daglig omhandler resesjon, ikke minst pga alt bråket med handelsavtaler som kan trigge veldig urolige markeder verden over?https://e24.no/sok?q=resesjon Anonymkode: 9bf35...4ff 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #4 Skrevet 26. august 2019 The Economist: Tiår med stagnasjon truer hele verdensøkonomienhttps://e24.no/pluss/makro-og-politikk/the-economist-tiaar-med-stagnasjon-truer-hele-verdensoekonomien/24683803 Anonymkode: 9bf35...4ff 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #5 Skrevet 26. august 2019 Grunnen til rentesnakket om dagen og at det faktisk er negativ rente egentlig, er at de er desperate etter å låne ut mer penger for å holde veksten i gang. Renta er satt kunstig litt over null, men gebyrene drar det ned på negativt reelt sett. Klarer man ikke holde veksten så smeller det verden over. Stakkars de som sitter tungt i gjeld og det gjelder mange pga boligprisene som nå er svimlende. Da blir boligene deres mindre verdt helt automatisk også går det til helvete for veldig mange. Anonymkode: 9bf35...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #6 Skrevet 26. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har lenge tenkt på å gå over til el-bil (Tesla) og er litt grønn mtp finansiering og hva som er smarteste løsning mtp type lån.. Har sjekket litt med banken om boligkreditt (rammelån) da vi også skal pusse opp litt, og kan få en ramme som er stor nok til også å finansiere bil. Hvis jeg har skjønt det riktig vil banken helst at man tar opp eget billån til det, men billån har vel generelt høyere rente? Vet også at det er noe som heter grønt billån som man kan søke for elbil, men så vidt jeg kunne se er renta på det også ganske høy, iaf høyere enn boligkreditten vi kan få. I fjor skjønner jeg Tesla hadde en egen kampanje hvor man kunne ta opp lån via tesla i samarbeid med DNB til ei rente på 0,48, som jo er vanvittig lavt (det gikk oss hus forbi). Men når jeg leter på nett kan jeg ikke finne noe sånt eget tesla-lån nå, på Tesla sin hjemmeside finner jeg bare info om dette grønne billånet. Dere som har kjøpt bil nylig- hvordan har denne finansiert den om dere har tatt opp lån? takk for svar.. Anonymkode: f780d...819 Ta opp lån for å kjøpe Tesla ? Da hadde jeg jammen meg kjøpt en annen type bil . Vi har Tesla model X, men ville aldri tatt lån for å kjøpe Anonymkode: db325...62c 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #7 Skrevet 26. august 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte nå i sommer, vi fikk hjelp hos Teslaforhandleren til å søke billån i DNB. Jeg tror det er en spesifikk avtale mellom DNB og Tesla for jeg mener jeg googlet "Grønt lån" og så at det hadde høyere rente.. Det var iallfall ok rente vi fikk, tror 2,8% eller noe slikt? Vi har da lån på litt mindre enn 50% av bilens verdi, det har sikkert litt å si på renta. Om dere går innom en Teslaforhandler så hjelper de dere med informasjon om dette, de hjalp iallfall oss Boliglånet vårt (og sikkert deres) har lavere rente så det ville kanskje lønt seg å bake det inn der men vi gikk for eget billån så det føltes mer ryddig og så vi får betalt ned kjappere.. Jeg er ikke veldig stødig på øknomi så vet ikke hva som er best. Anonymkode: 1e3f8...855 Takk for hjelpsomt svar! skal sjekke ut det du skriver. til dere andre; ja, vi tør ta opp lån. Og nei, jeg ser ikke hvordan det er så mye verre å låne penger til en tesla enn en VW.. Vi bor i byen, det er gunstig med elbil, og tesla er en av få elbiler med tilstrekkelig størrelse.. SÅ valget av type er egt greit, når vi ikke vil gå for fossilt brensel. Anonymkode: f780d...819 1
..... Skrevet 27. august 2019 #8 Skrevet 27. august 2019 Det er ikke lenge siden tesla hadde 0,25% rente. Tror det var nå i sommer. Kan godt hende at det kommer nye kampanjer på det. Da vi kjøpte var det 0,99% rente. Det er jo mye lavere enn boliglånet, så ville ikke vært gunstig å bake det inn i huslånet. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #9 Skrevet 27. august 2019 Sjekk Hyundai kona, du får mer for pengene.. og mindre lån. Anonymkode: b47bc...0f9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2019 #10 Skrevet 27. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk Hyundai kona, du får mer for pengene.. og mindre lån. Anonymkode: b47bc...0f9 Ja den har vi også vurdert.. nå er jeg ikke like inne i detaljene som mannen, men det var noe som gjorde at den ikke gikk videre her.. kunne det være at den mangler hengerfeste, tro? Synes det ser ut som et bra alternativ ellers... Anonymkode: f780d...819
Pengebingen Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 Bankene anbefaler ofte eget billån til uerfarne i stedet for å bake inn i boligen fordi det over 30 år blir mye dyrere å ha økt boliglånet med noen hundre tusen, enn å betale ned noen hundre tusen med høyrere rente på 5 år. Så selv om renta på billån er høyere kan det være en tabbe å bake det inn i boligen med mindre man er så disiplinert at man klarer betale ned lånet omtrent like fort som ved vanlig billån. Og det er så fort gjort at det ikke skjer. Så selv bankene på en måte kanskje tjener mer på vanlig billån så er det kanskje et av de få rådene jeg liker at banken gir. Fordi det blir fort dyrere å bake det inn i boligen om man ikke betaler inn ganske mye ekstra hver mnd for å betale ned bilen på en måte. 2
Sirah Skrevet 28. august 2019 #12 Skrevet 28. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja den har vi også vurdert.. nå er jeg ikke like inne i detaljene som mannen, men det var noe som gjorde at den ikke gikk videre her.. kunne det være at den mangler hengerfeste, tro? Synes det ser ut som et bra alternativ ellers... Anonymkode: f780d...819 Hvor mye trenger dere å kunne trekke? Jeg sjekket trekk kapasiteten på Tesla og det var en vits.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #13 Skrevet 28. august 2019 12 timer siden, Sirah skrev: Hvor mye trenger dere å kunne trekke? Jeg sjekket trekk kapasiteten på Tesla og det var en vits. Du kan trekke rundt 2 tonn med model x Anonymkode: ec936...83e 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 På 26.8.2019 den 20.29, AnonymBruker skrev: Ta opp lån for å kjøpe Tesla ? Da hadde jeg jammen meg kjøpt en annen type bil . Vi har Tesla model X, men ville aldri tatt lån for å kjøpe Anonymkode: db325...62c For en merkelig ting å si, når du ikke har noe kunnskap ang TS sin økonomi. Har en model S, og har tatt opp lån på den. Ingen problem. Anonymkode: ba253...063 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #16 Skrevet 25. april 2020 På 26.8.2019 den 20.29, AnonymBruker skrev: Ta opp lån for å kjøpe Tesla ? Da hadde jeg jammen meg kjøpt en annen type bil . Vi har Tesla model X, men ville aldri tatt lån for å kjøpe Anonymkode: db325...62c Kommer jo helt ann på rentenivå. Hadde heller lånt pengene til 1% rente enn å bruke av sparepenger/investerte midler som gir mye høyere avkastning enn 1%. Anonymkode: 51438...aee 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #17 Skrevet 25. april 2020 Vi angrer ikke et sekund at vi kjøpte Tesla med lån. Solgte bilen vi hadde og kjøpte oss Tesla i steden for. Sparer i snitt 1500,- i bompenger og 2000,- i drivstoff hver måned 😊. Legger vi på mindre utlegg som olje, veiavgift, etc. så har vi en besparelse på ca 45 000,- i året. Dette betaler vi heller ned bilen med, så ikke noe stress med lån på Elbil så lenge besparelsene er slik. Anonymkode: 5c50d...940 3
newman01 Skrevet 25. april 2020 #18 Skrevet 25. april 2020 Så lenge du kjøpte en Tesla i tilsvarende prisklasse som du ville kjøpt fossilbil er det sammenlignbart. Men flesker man til med en TeslaX til nærmere millionen istedenfor en dieseltraktor til 450k blir det litt annerledes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå