Gå til innhold

Din beste lapskaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til voksne :) 

Hvilke grønnsaker har du i? Hvilket type kjøtt? Noe annet som piffer opp? Hva serverer  du til?

Skal lage middag til 15stk. 

Anonymkode: ab34d...a7a

Skrevet (endret)

Bruker de gode norske rotgrønnsakene som er i sesong og gjerne viltkjøtt hvis jeg ikke bruker en blanding av okse og svin.

Serverer tyttebær, flatbrød og smør til. 

de faste grønnsakene mine er:

poteter

løk

purre

gulrot

kålrot

persillerot

sellerirot

kjøtt og kraft

salt og pepper

laurbærblad

Endret av Antoinette
  • Liker 2
Skrevet

Salt lammekjøtt eller pinnekjøtt, gul løk, purreløk, gulrot, kålrabi og potet

Serverer med flatbrød og smør

Anonymkode: 011d8...3ca

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lager alltid brun lapskaus og har i høyrygg og/eller bankekjøtt (og gjerne et lite stykke ferskt flesk) som jeg bruner sammen med løk. Så har jeg i kraft og jevning og lar det koke til kjøttet er mørt. Har så i kål, gulrøtter, kålrabi og poteter og gjerne litt middagspølse til slutt.

Serveres med nystekte rundstykker (eller flatbrød).

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Salt lammekjøtt eller pinnekjøtt, gul løk, purreløk, gulrot, kålrabi og potet

Serverer med flatbrød og smør

Anonymkode: 011d8...3ca

Denne, bare at jeg liker den best tynnere enn lapskaus, mer som suppe. Helt nydelig godt! Kjøper alltid ekstra pinnekjøtt for å lage en stor gryte av restene. Blir best med skikkelig mye purre :spise:

Skrevet (endret)

Jeg bruker omtrent denne oppskriften: https://www.godt.no/annonsorinnhold/meny/2008/verdens-beste-lapskaus 

Bruker høyrygg eller billig mørbrad eller entrecôte (sånne man kjøper i hele stykker). 

Pleier å bruke en boks Jacobs oksekraft, og en buljongterning+vann, litt mer enn det står i oppskriften. Liker den litt tynnere. Jeg koker den også mye lenger, cirka 1.5 time på kjøttet og småkoke på lav varme 2 timer etter grønnsakene er tilsatt og kokt opp. 

Bruker mer purre, og kålrot i tillegg til grønnsakene som står der. Det er viktig å velge kokefaste poteter. 

Smaker til med godt med salt og pepper underveis, samt noen gode dæsjer Worchestersaus- prikken over i'en. 

Endret av Meadow
La til litt
Skrevet

Jeg bruker lettsaltet svineknoke, som du finner vakuumpakket  i butikken.  Koker med timian, laurbær og hel pepper til kjøttet løsner fra beina (ca. 3 timer).  Renser og deler kjøttet i biter og siler kraften ren for krydderrester.  Vi foretrekker lys lapskaus og bruker da poteter, gulrot, purre og løk.  Persille og flatbrød som tilbehør. 

Denne beste kjøttkraften er den man koker selv, og å koke kraft på knoke er både billig og godt.  Når jeg lager kjøttsuppe koker jeg også en røkt svineknoke sammen med den lettsaltede. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...