Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far ligger alvorlig skadet på sykehus etter en ulykke. Han har to voksne barn, en samboer, og sin mor i live. 

Hvem av oss er jurdisk nærmeste pårørende ? 

Anonymkode: d69ad...35f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som en som er imot ekteskapsloven tenker jeg Barn- Mor- Samboer/ektefelle.

Dette gir deg ikke svar, men jeg fikk sagt det jeg mener.

Anonymkode: 6e516...64a

Skrevet

Det vil bli hans samboer, med mindre han har gitt beskjed om at det skal være noen andre. Feks. hvis han har skrevet opp sin mor eller et av barna sine i tidligere sykehuspapirer så vil det naturlig telle mer, så lenge det ikke er veldig gammelt. 

Min mor valgte meg, selv om hun var gift (ikke faren min), og hadde det i alle sine papirer. Jeg har valgt broren min og har det i mine papirer pluss i kjernejournalen på nett, for min samboer er ikke kapabel til noe slikt ansvar. 

Anonymkode: 55222...b4d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min far ligger alvorlig skadet på sykehus etter en ulykke. Han har to voksne barn, en samboer, og sin mor i live. 

Hvem av oss er jurdisk nærmeste pårørende ? 

Korrekt svar er samboer, myndige barn, mor. Hjemmel er pasient og brukerrettighetsloven paragraf 1-3b.

Skrevet

Takk

TS 

Skrevet

Samboer vil nok stå oppført først hvis han hadde havnet på institusjon, men på sykehus er det ikke like «viktig» juridisk sett med mindre han skal være der over tid. 

Jeg har alltid med sykehus-innleggelse oppført en person som kan komme så fort som mulig å være der hvis noe skulle skjedd. 

Men hvis det er mtp avgjørelser, er det nok samboer. Men ofte barn «krangler seg» til retten om siste ordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...