Gå til innhold

Hjelp! Svigermor vil kjøpe hund med oss, og dele den.... Samboer har lyst, men ikke jeg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittelen sier alt. Svigermor, som bor flere timer unna oss, vil kjøpe hund med oss og dele den... Altså, bytte på en hund.

Vi er et par i ca midten av tyveåra. 

1. Jeg vil ha hund, men ikke NÅ. 

2. Jeg vil ikke dele den... Spesielt med svigermor.

3. Hun tror hun er en slags hundehvisker, som hun sier selv. Men jeg personlig synes ikke hun har alt på stell med de hundene hun har hatt. Den ene hunden beit et menneske, men ble ikke avlivet. Og ellers har ikke hundene blitt lært de tingene jeg synes en hund bør kunne. F.eks respekt for mennesker. Eller andre dyr. En av de andre hundene dreiv å angrep sauene i området de bodde før, men det så hun ikke på som noe problem. 

4. Jeg tror den stakkars hunden blir litt forvirra ved å bytte hjem hele tiden, med ulike folk og med ulik oppdragelse.

5. Svigermor er en -veldig- komplisert dame, med psykiske plager, som lager mye styr og drama. Jeg takler ikke sånt og trekker meg fra sånne mennesker. Hun blir sur fort, hun lager stor sak av ting som jeg aldri ville tenkt noe på i utgangspunktet. Og jeg tror å dele hund med henne vil bli komplisert det også. 

Samboer vil virkelig gjøre det, og jeg har sagt at dette er ikke noe jeg ønsker i det hele tatt. Han virker sta på det da... Kan han bare skaffe seg den hunden med svigermor uten at jeg vil, er det greit? Kan jeg i så fall trekke meg fra all ansvar for den hunden? 

Jeg vil jo ha hund, som vi TO deler sammen, men jeg trenger tid på å planlegge det. Jeg vil absolutt ikke ta inn en hund uten kunnskap om f.eks rasen vi ønsker. Vi må også planlegge når det passer seg å få en hund, f.eks en sommerferie. Vil også ha en hund som passer vår livsstil, sånn at vi ikke får en hund med helt andre behov.. Det blir jo kjipt for dyret, dersom det, la oss si, ikke får nok mental eller fysisk trening.

Hva mer kan man si? Må jeg bare godta?

Anonymkode: e1e2f...4f2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjip situasjon. Hvordan tenker hun egentlig å gjøre dette? Den er jo dømt til å bli usikker. Hos svigermor får den lov til "alt" men hos dere vil den bli irettesatt på de samme tingene. Og hvorfor kan hun ikke ha en hund på fulltid? Ville aldri delt bikkja mi med noen. Kan du ikke få samboer til å gå med på at dere er fast hundevakt i stedet? Og gjør han en god jobb så kan dere kjøpe en egen til neste sommer? 

• Liker 11
Skrevet

Hvis dere skal 'dele på' hunden så må dere i det minste ha samme ideer om trening, rutiner osv. Dette høres ikke ut som noen god idé. Si nei. Hunden fortjener bedre enn dette rotet 

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor vil hun egentlig dele? Pga utgiftene? 

Hva med at heller hun får seg en hund og så kan dere avlaste, om hun ønsker det? Eller dere får hun og hun avlaster. Da blir det ikke 50\50 deling men hunden har et permanent hjem

Anonymkode: 92fa2...20a

• Liker 1
Skrevet

Dette ble du aldri gå med på. Det er dømt til å gå galt. Mtp på hundetråden på samlivsforumet er dette tråden hvor du virkelig bør sette ultimatum. 

Anonymkode: 2e9c5...7a5

• Liker 5
Skrevet
9 hours ago, KillerKitty said:

Kjip situasjon. Hvordan tenker hun egentlig å gjøre dette? Den er jo dømt til å bli usikker. Hos svigermor får den lov til "alt" men hos dere vil den bli irettesatt på de samme tingene. Og hvorfor kan hun ikke ha en hund på fulltid? Ville aldri delt bikkja mi med noen. Kan du ikke få samboer til å gå med på at dere er fast hundevakt i stedet? Og gjør han en god jobb så kan dere kjøpe en egen til neste sommer? 

Jeg skjønner virkelig ikke hva hun tenker, men hun sier hun vil ha den på deling og at vi finner navn til den. 

Tenker å svare henne på melding med noe ala: Jeg ønsker hund en gang i fremtiden, men ikke på deling med noen da jeg tror hunden blir forvirret. 

Det jeg synes er rart er at hun har mulighet å ha hund alene, for de har jo hatt mange hunder opp igjennom som de har trivdes med. Og hun er hjemme fulltid. Tror hun muligens vil se oss mer, eller dele noe med oss så hun ikke føler seg alene. Jeg vet ikke...

Hvis han skal være hundevakt betyr det å reise med båt i flere timer i helgene sikkert, men om det er noe han vil...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor vil hun egentlig dele? Pga utgiftene? 

Hva med at heller hun får seg en hund og så kan dere avlaste, om hun ønsker det? Eller dere får hun og hun avlaster. Da blir det ikke 50\50 deling men hunden har et permanent hjem

Nei, tviler på det. Mannen hennes har veldig god lønn, så det skulle ikke være noe problem. De har hatt mange hunder før. Hun vil ha en ny en nå, men skjønner ikke hvorfor hun vil dele den. 

Jeg får heller gi henne beskjed om hva jeg tenker. Så håper jeg hun blir mer negativ til ideen... :)

TS

• Liker 1
Skrevet

Forsøker hun finne en måte der hun kan ha mer kontakt med sønnen sin? Kjeder hun seg? Er ensom?

Anonymkode: 287fc...35b

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil hun «dele» på en hund? Som den «hundehviskeren» hun er, burde hun jo ha hund helt alene? 🙄

Dette er ikke en dame jeg ville hatt hund sammen med. Ut fra det du beskriver, høres det ikke ut som damen burde ha hund i det hele tatt. Viljen og ønsket er der, men evnen til å være en forsvarlig hundeeier synes ikke å være på plass.

Jeg ville sagt et klart og tydelig NEI til dette prosjektet.

Anonymkode: bb8be...e03

• Liker 6
Skrevet

Du har 100% rett, ts!!

Utrolig dårlig idé! Lukter drama, trøbbel og konflikter i lang lei...

Sett deg på bakbeina! Og hold deg der!!

Anonymkode: 232ed...409

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Forsøker hun finne en måte der hun kan ha mer kontakt med sønnen sin? Kjeder hun seg? Er ensom?

Anonymkode: 287fc...35b

Det er det eneste som gir mening for meg i alle fall... Hun har tidligere nevnt at hun er sjalu på meg, fordi jeg tilbringer mest tid med han. Vel, vi er jo samboere... Så det gir mening.

TS

• Liker 1
Skrevet

Dårlig ide, stå på ditt! Tror ikke en hund har godt av å forholde seg til to ulike hjem med garantert forskjellige rutiner og regler. En psykisk ustabil person kan ødelegge en hund. Hvis svigermoren din vil ha hun på deltid kan hun melde seg som fosterhjem hos Dyrebeskyttelsen, som dyrepasser eller lignende. 

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det eneste som gir mening for meg i alle fall... Hun har tidligere nevnt at hun er sjalu på meg, fordi jeg tilbringer mest tid med han. Vel, vi er jo samboere... Så det gir mening.

TS

Jeg håper noen søker psykiatrisk hjelp for meg når jeg eventuelt blir sjalu på sønnen min sin kjæreste/samboer. Høres ut som ødipuskompleks, ikke fra din manns side, men svigermors.

Jeg er uendelig glad i sønnen min, men navlestrengen ble faktisk kuttet da han ble født. 

Anonymkode: bb8be...e03

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, O.G. said:

En hund kan ikke leve 50/50.

Det tenker jeg også! Jeg sa det til samboer, men han mener de kan tilpasses. Jeg tror de kan tilpasse seg å reise i blant, men ikke å bo 50/50 med ulike folk livet gjennom... 

TS

Skrevet

Stakkars hund. Den kommer til å bli helt forvirret og ødelagt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor synes samboeren din dette er en god ide? Er det for å føye mamsen, eller tenker han at han vil ha hund uten å måtte være bundet av den?

Uansett ville jeg satt foten ned. Avstanden er for stor, oppdragelsen vil bli helt ulik og din samboer ser ikke ut til å ha en bedre plan enn å la det stå til. 

Endret av Hactar
  • Liker 1
Skrevet

TS her. Hun svarte meg nå. Hun skriver bare at Huff, så trist at jeg ikke vil ha hund siden de skaper så mye glede. Troooor hun misforstår litt, men jeg lar det være. Da blir det nok ikke hund nå, forhåpentligvis. Samboer har ikke mast i dag heller. :)

• Liker 1
Skrevet

Svigerfitta må ha sin egen hund. Å dele blir bare rot, og hun blir usunt mye involvert i dere. Si nei. Vær klar på at det er uaktuelt å dele på hunden, og at du kun vil ha en sammen med ham.

Anonymkode: 75373...a80

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Hun svarte meg nå. Hun skriver bare at Huff, så trist at jeg ikke vil ha hund siden de skaper så mye glede. Troooor hun misforstår litt, men jeg lar det være. Da blir det nok ikke hund nå, forhåpentligvis. Samboer har ikke mast i dag heller. :)

Går fint det, TS. Bra at du satte en stopper for fellesprosjekt. Om hun ønsker å en hund, kan de skaffe seg hund. Hun kan invitere sin sønn dit og så kan de gå tur sammen.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Går fint det, TS. Bra at du satte en stopper for fellesprosjekt. Om hun ønsker å en hund, kan de skaffe seg hund. Hun kan invitere sin sønn dit og så kan de gå tur sammen.

Helt helt enig!! :) Jeg er så glad hun ikke laget noe styr av dette. Hun kommer nok til å skaffe en ny hund, men heldigvis uten oss.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...