AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Skrevet 25. august 2019 Altså, jeg bare lurer. Har en snart 8 åring som trenger at jeg står inne på badet for at ting skal bli gjort. Gjelder både morgen og kveldsstell. Jeg prøver å få hen til å gå i veien og kle av seg, vaske seg og begynne å pusse tenner. Så kommer jeg etter og pusser resten (er ganske nazi på tannhygiene) Likevel klarer hen ikke å være på badet alene. Kommer stadig på kjøkkenet hvis f.eks driver der med noe. Jeg sender hen tilbake. Jeg synes et barn på 8 åt skal kunne gjøre disse tingene uten at jeg stadig må stå å mase. Jeg roser når hen gjør tingene, selv om jeg har måttet mase. Hen blir sur for at jeg maser, jeg blir sur for at hen ikke kan gjlre ting av seg selv. Utrolig dårlig start på dagen og slutt på kvelden. Anonymkode: 46fb7...e25
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #2 Skrevet 25. august 2019 Min syvåring er oftest slik. Kler seg greit selv i hverdagene men må ellers ha hjelp, skal bare skal bare skal bare. Oftest følger jeg derfor bare inn for å slippe å mase. Håndhygiene og tørking etter dobesøk har det også blitt terpet på i sommer med trussel om at jeg også kommer til å være til stede ved dette om det ikke ble bedre. Men nå klarer hun å dusje og vaske håret selv og det er jo en fremgang. Men jeg tenker man bør gjøre det som gir minst mulig unødig masing, samme hva alderen dis tilsier at de burde klart alene. Anonymkode: e5396...c76
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #3 Skrevet 25. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min syvåring er oftest slik. Kler seg greit selv i hverdagene men må ellers ha hjelp, skal bare skal bare skal bare. Oftest følger jeg derfor bare inn for å slippe å mase. Håndhygiene og tørking etter dobesøk har det også blitt terpet på i sommer med trussel om at jeg også kommer til å være til stede ved dette om det ikke ble bedre. Men nå klarer hun å dusje og vaske håret selv og det er jo en fremgang. Men jeg tenker man bør gjøre det som gir minst mulig unødig masing, samme hva alderen dis tilsier at de burde klart alene. Anonymkode: e5396...c76 Er sikkert bare at jeg vil ha hen mest mulig selvstendig til det kommer en ny baby i hus. Ikke for at hen skal bli overlatt til seg selv, men fordi jeg ikke vil at babyen skal bli skyld i at jeg kanskje ikke får stått ved siden av hele tiden slik jeg har måttet gjort nå. Vil helst ikke stå å si; nå må du klare deg selv fordi babyen trenger meg. Det blir bare negativt. Men fortsetter det så får jeg vel bare finne måter slik at babyen også blir med på badet. Så får man håpe det er en fase som går over. Jeg kan liksom ikke regne med at pappen er hjemme hele tiden heller. Hen er ikke slik med pappaen. Kun meg. Anonymkode: 46fb7...e25
solmåneogstjerner Skrevet 25. august 2019 #4 Skrevet 25. august 2019 Bør kunne klare seg selv sånn noenlunde, men det er lurt å følge med på tannpussen, og ta en liten runde selv om du føler at det kanskje ikke ble grundig nok. Jenter med langt hår trenger gjerne fortsatt litt hjelp med å få skylt balsam ordentlig ut av håret. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 Har ei jente på 8 år. Hun er helt selvstendig på badet. Ordner alt selv. Jeg er ikke med på badet. Eneste er at jeg pusser over tennene. Anonymkode: fc7be...d59 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #6 Skrevet 25. august 2019 Min 8-åring går på badet selv, det tar tid, men han kommer ikke tilbake før han er ferdig. Men vi har stua og kjøkkenet i 1. etasje og badet i 2. Når vi er på ferie eller besøk på steder der disse er i samme etasje så kommer han til oss hele tiden av 1000 forskjellige grunner. Anonymkode: 11678...0ab
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 Ja det er heilt normalt. Kan væra vanskelig å halda fokuset for mange barn. Bør kunna det meste utenom perfekt tannpuss. Ofta står det på vilje, og mange barn vil ikkje eigentlig legga seg for kvelden og drar den ut... lenge.... Anonymkode: cb692...ff8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er sikkert bare at jeg vil ha hen mest mulig selvstendig til det kommer en ny baby i hus. Ikke for at hen skal bli overlatt til seg selv, men fordi jeg ikke vil at babyen skal bli skyld i at jeg kanskje ikke får stått ved siden av hele tiden slik jeg har måttet gjort nå. Vil helst ikke stå å si; nå må du klare deg selv fordi babyen trenger meg. Det blir bare negativt. Men fortsetter det så får jeg vel bare finne måter slik at babyen også blir med på badet. Så får man håpe det er en fase som går over. Jeg kan liksom ikke regne med at pappen er hjemme hele tiden heller. Hen er ikke slik med pappaen. Kun meg. Anonymkode: 46fb7...e25 Det høres vel mer ut som om hen vil at du skal være på badet sammen med hen, heller enn at hen ikke klarer det. Hvor mye kvalitetstid har dere ellers? Anonymkode: b473e...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 Men hva gjør dere som har barn dere må mase på? Blir så lei av å hele tiden si; nå må du kle av deg, så fint hvis du kan begynne å vaske deg nå, nå ordner jeg tannbørsten så begynner du å pusse så kommer jeg snart. Og hvis jeg ikke gjør det så bruker vi uendelig lang tid på å komme i seng. For det har jeg nemlig prøvd. Anonymkode: 46fb7...e25
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres vel mer ut som om hen vil at du skal være på badet sammen med hen, heller enn at hen ikke klarer det. Hvor mye kvalitetstid har dere ellers? Anonymkode: b473e...fd4 Vi er masse sammen hele tiden Vi finner på mye og er stort sett sammen fra vi kommer hjem til det er sengetid. Samboer mener vi nesten har for mye tid sammen. Anonymkode: 46fb7...e25
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er masse sammen hele tiden Vi finner på mye og er stort sett sammen fra vi kommer hjem til det er sengetid. Samboer mener vi nesten har for mye tid sammen. Anonymkode: 46fb7...e25 Det er ikke det at hen ikke klarer. Det et bare at det ikke blir gjort hvis jeg ikke står der å maser. Anonymkode: 46fb7...e25
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 Eg har vore tilstede og gjort andre ting, bretta klær, vaska speilet mens vi snakke om dagen. Engasjert meg i livsverda til barnet, blir ofta stressa og skal fiksa alt mulig fort. Anonymkode: cb692...ff8
Sylveon Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 (endret) Er jeg hjemme før de går (når de har vært 8 år), så er det som om de mister all evne til å være selvstendige og alt må mases på. Har jeg gått før dem, og de må klare seg selv så har alt gått på skinner. Min teori når jeg ser tilbake på den alderen er at de vil bli mast på, fordi at de vet det jo EGENTLIG hva de skal gjøre og det går som en klokke hvis jeg ikke er hjemme. 🙄😋 Endret 25. august 2019 av Sylveon 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #14 Skrevet 25. august 2019 Det er ikke en lur måte å få litt ekstra tid og oppmerksomhet på da? Kanskje ungen bruker dette på en måte å få alenetid med mor, siden dere sikkert er mye borte fra hverandre i hverdagen. Har du tenkt på det? Barn kan være lure. Anonymkode: fdc0f...6de
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #15 Skrevet 25. august 2019 Og utspekulerte. Anonymkode: fdc0f...6de 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #16 Skrevet 25. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg har vore tilstede og gjort andre ting, bretta klær, vaska speilet mens vi snakke om dagen. Engasjert meg i livsverda til barnet, blir ofta stressa og skal fiksa alt mulig fort. Anonymkode: cb692...ff8 Jeg prøver også å være i nærheten. Kan godt sitte på dolokket til og med og prate, enda så kan hen begynne å skulle rydde opp i ting, drømme seg bort ved å se i speilet, altså alt annet enn det hen skal. Og det er DET som får meg til å rive av meg håret. Anonymkode: 46fb7...e25
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #17 Skrevet 25. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke en lur måte å få litt ekstra tid og oppmerksomhet på da? Kanskje ungen bruker dette på en måte å få alenetid med mor, siden dere sikkert er mye borte fra hverandre i hverdagen. Har du tenkt på det? Barn kan være lure. Anonymkode: fdc0f...6de Det kan tenkes. Samtidig er vi mye sammen på ettermiddag og kveld. Vi gjør masse sammen. Samtidig går det lettere de kveldene jeg sier at jeg kan sitte og lese en bok, synge litt osv. etter hen har lagt seg. Men det er ikke hver eneste kveld jeg har mulighet til det. Og jeg vil egentlig at ting skal gå litt mer på autopilot også. Mulig vi må komme til en løsning sammen. Anonymkode: 46fb7...e25
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #18 Skrevet 25. august 2019 Min 8-åring gjør det meste på badet selv, det blir likevel en del masing for han bruker laaaang tid - spesielt om morgenen. På kvelden kan det gå litt raskere, da er han motivert av at han får lese litt på sengen før lyset må slukkes. Anonymkode: 13848...ea8
absinthia Skrevet 25. august 2019 #19 Skrevet 25. august 2019 På noen av barna mine, har jeg vært nødt til å innta rollen som sersjant og gi ordrer etterhvert, andre har vært litt kjappere. Undertegnede pleide å drømme seg bort på badet ved leggetid, i den alderen og antagelig et par år eldre, så jeg synes ikke det er så rart. Jeg klarte meg selv fint på badet, det var bare det at jeg fant på så mye annet i tillegg, hvilket også gjelder et par av mine barn.
snoren Skrevet 25. august 2019 #20 Skrevet 25. august 2019 Dere kan sitte dere ned også kan dere lage et «på badet kart». For eksempel tegne en dusj, såpe, håndkle, toalett, dorull, tannbørste osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå