Gå til innhold

Verste NAV kontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp søkt uføretrygd og fikk brev fra Kristiansand om behandlingstid. Så sier noen at Kristiansand er det verste NAV kontor og de avslår flest uføresøknader. Må innrømme jeg ble veldig redd nå. Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 2f6c7...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forundrer meg ikke at et NAV kontor på sørlandet er verst. Da samboeren min ble arbeidsledig tok det flere måneder med mye mas og dokumenter sendt frem og tilbake, og avslag på avslag på avslag før ting endelig ble rett. Var umulig å få kontakt med de på telefon, og hvis han møtte opp personlig ble han bare sendt vekk og bedt om å sende et brev... De var også bare åpne rundt 2 timer daglig om man ikke hadde avtalt time på forhånd. Nei, østlandet er utrolig mye bedre, her nede på sørlandet er de utrolig treige og vrange, ikke kan de jobben sin heller virker det som.

Anonymkode: 9a9e9...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på det. Ingen kan vite utfallet av dette. Legg vekk tanken. Du kan ikke gå å grue deg i all den tid denne saken tar for det kan være lenge. 

Anonymkode: 50cc0...852

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lang behandlingstid på uføresøknad. Men det er mange søknader og det er mye å gå igjennom. Regner med at du er ferdig avklart og veilederen din har sagt at du "kan" søke? Får du avslag så kan du klage og er de enige med avslaget så klager du igjen og klagen blir tatt opp av klageinstansen. Siste forsøk er trygderetten. Så det er ikke sånn at lokalkontoret har all makt så ikke tenk på at et kontor har dårlig rykte.

Anonymkode: a5537...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er lang behandlingstid på uføresøknad. Men det er mange søknader og det er mye å gå igjennom. Regner med at du er ferdig avklart og veilederen din har sagt at du "kan" søke? Får du avslag så kan du klage og er de enige med avslaget så klager du igjen og klagen blir tatt opp av klageinstansen. Siste forsøk er trygderetten. Så det er ikke sånn at lokalkontoret har all makt så ikke tenk på at et kontor har dårlig rykte.

Ja NAV lokalt åpnet opp for å søke, men behandlingen min av uføretrygdøknaden blir gjort av NAV arbeid og ytelser i Kristiansand. Og noen skremte meg med at de nesten alltid gir feilaktig avslag, er så redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Guile skrev:

Hvis du innfrir kriteriene for uføretrygd så får du det.

Nei, mange får avslag og må klage før de får det gjennom, og andre igjen må ta det hele veien og hyre advokat for å få det de har krav på dessverre. Mange fortvilte historier  lese om 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle NAV-kontor er de verste, men spiller ingen rolle i den saken her da uføretrygd blir avgjort av NAV Forvaltning. Ikke et lokalkontor.

Anonymkode: ec8f0...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, mange får avslag og må klage før de får det gjennom, og andre igjen må ta det hele veien og hyre advokat for å få det de har krav på dessverre. Mange fortvilte historier  lese om 

Hvordan søker man, egentlig? Er det et standardskjema man fyller ut, eller må man skrive søknaden selv? Jeg har ikke peiling. Men kan se for meg at folk kanskje forklarer for dårlig (hvis man må skrive selv)? Eller ikke dokumenterer godt nok?

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Guile skrev:

Hvordan søker man, egentlig? Er det et standardskjema man fyller ut, eller må man skrive søknaden selv? Jeg har ikke peiling. Men kan se for meg at folk kanskje forklarer for dårlig (hvis man må skrive selv)? Eller ikke dokumenterer godt nok?

Sykemeldt, så AAP i 3-4 år, mens man blir medisinert, gå til behandling og arbeidsrettet tiltak i håp om bedring. Så åpner NAV opp for at man kan søke om man ikke blir bra igjen og det ikke er muligheter til bedring. Så søker man og håper det beste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Guile skrev:

Det er mye som må gjøres først. Det er legeerklæringer som skal innhentes, fra fastlege og spesialister. Personen går på aap og må da ha en aktivitet som ofte er behandling, egentrening osv. De må også innom avklaringstiltak for å se at de faktisk ikke klarer ethvert arbeid i 50% eller mer. Det er mye og det er derfor ting tar så lang tid. Det er mange ledd som skal fylles ut før man kan gå videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykemeldt, så AAP i 3-4 år, mens man blir medisinert, gå til behandling og arbeidsrettet tiltak i håp om bedring. Så åpner NAV opp for at man kan søke om man ikke blir bra igjen og det ikke er muligheter til bedring. Så søker man og håper det beste.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som må gjøres først. Det er legeerklæringer som skal innhentes, fra fastlege og spesialister. Personen går på aap og må da ha en aktivitet som ofte er behandling, egentrening osv. De må også innom avklaringstiltak for å se at de faktisk ikke klarer ethvert arbeid i 50% eller mer. Det er mye og det er derfor ting tar så lang tid. Det er mange ledd som skal fylles ut før man kan gå videre. 

Ja, jeg skjønner jo at det er en voldsom prosedyre i forkant. Men når alt dette er overstått og man faktisk søker - hvordan søker man? Standardskjema hos NAV der man legger ved ørten vedlegg? Eller skriver man en form for "brev"?

Hvis det er sistnevnte så skjønner jeg bedre at søknader kan bli avslått. Hvis man ikke formulerer seg godt nok, glemmer å dokumentere noe e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Guile skrev:

Slik ser søknadskjema ut. Eller dette er etter jeg har sendt det inn da.

Nav gjør resten. Ingenting man må skrive selv. Noen få gjør det vel, da de føler det kan hjelpe. Men det skal ikke være nødvendig, da nav i utgangspunktet skal ha all dokumentasjonen de trenger når det blir åpnet for å søke. 

9FB4586C-1381-4AA6-9E32-DC0627BBA380.png

Anonymkode: 819bc...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Guile skrev:

Standardskjema som vist. Når man får åpnet for søknad er svært individuelt, definitivt ikke så bastant som det skrives over her. For min del; delvis sykemeldt i ca 10 måneder, innhentet erklæringer, søkte aap under behandling av uføresøknad og innvilget ufør etter ca 5 måneder. 

Anonymkode: 47d24...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk prater mye piss. De som står oppi det selv, eller kjenner andre som gjør det, kommer ofte med revehistorier. Søknaden kan nok ta tid. Det må du regne med.

Går nok fortere om man bor i en liten bygd med mindre befolkning, og derfor færre søkere. Prøv å slappe av. Søknaden er sendt, og da har du allerede kommet langt i prosessen. Ventetiden blir mye tyngre om du går rundt og bekymrer deg. Håper du får svar om kort tid, og at det løser seg på beste måte :) 

Anonymkode: 5c954...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk prater mye piss. De som står oppi det selv, eller kjenner andre som gjør det, kommer ofte med revehistorier. Søknaden kan nok ta tid. Det må du regne med.

Går nok fortere om man bor i en liten bygd med mindre befolkning, og derfor færre søkere. Prøv å slappe av. Søknaden er sendt, og da har du allerede kommet langt i prosessen. Ventetiden blir mye tyngre om du går rundt og bekymrer deg. Håper du får svar om kort tid, og at det løser seg på beste måte :) 

Søknaden blir ikke behandlet lokalt. 

Anonymkode: 47d24...a8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Kristiansand er verst på stønader. Er oppvokst der og vet om veldig mange som får penger slengt etter seg der nede. Har ikke sett noe lignende blant mine venner og bekjente i Oslo.

Anonymkode: bd5d8...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg tror da virkelig ikke at hvert enkelt NAV kontor setter egne regler for hvem som skal få uføretrygd. Det er vel bestemt på nasjonalt nivå. Om du føler deg urettferdig behandlet får du klage.

Anonymkode: 9509d...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...