Karianne Skrevet 12. mai 2005 #1 Skrevet 12. mai 2005 Det står jo over alt at man skal ta "en neve nøtter" for tiden. Er det hipp som happ om dette er valnøtter, hasselnøtter, mandler osv??? Jeg tenkte jeg skulle bli litt sunn og ta noen sunne nøtter i stedet for snop. Noen som har litt Fedon-innsikt?
Nella Skrevet 12. mai 2005 #2 Skrevet 12. mai 2005 Det jeg fant i boka hans. Mandler, cashewnøtter, makadamian, pecan, pistasie og peanøtter inneholder mye omega-9 enumette fett, som størstedelen av fettet vi spiser bør kommer fra. valnøtter, sesamfrø, solsikkefrø gresskarfrø bla inneholder omega-6 fettsyre som er flerumettet og noe vi får i oss stort sett mer enn nok av pga plantemargarin og matoljen (med unntak av kaldpresset oliven og rapsolje). Står videre at oljer som ikke er kaldpresset bør kuttes ut og fett fra denne "kategorien" bør inntas i rein rå form. Og bruk kaldpresset oljer. Omega 3 fettsyre får du fra tran, feit fisk eller linfrø. Så konklusjon. Litt av hvert, men nøtter fra øverste linja jeg skrev. Så har du kanskje brød med solsikke og linfrø og da får du litt av det andre Sånn ville jeg gjort det. Og paranøtter skal man vel holde seg helt borte fra, samme som alle behandlede nøtter. Og det er en liten neve nøtter, 20 mandler omtrent og det kan man ta et par ganger om dagen. Genialt mellommåltid også, eller å ha i veska i en "krise" for det er jo ikke noe problem å oppbevare.
glaciera Skrevet 13. mai 2005 #3 Skrevet 13. mai 2005 Hva er galt med paranøtter? Jeg trodde de var supersunne?! De inneholder iallfall masse sink eller selen eller noe sånt, pluss de bra fettsyrene. Jeg trodde det var peanøtter og hasselnøtter som ikke er så bra ifht "fedon-opplegg".
Nella Skrevet 13. mai 2005 #4 Skrevet 13. mai 2005 Usikker på det med paranøtter, mener å ha lest et eller annet, derfor jeg skrev vel... Men alt det andre fant jeg i "naturlig slank" boka. Men når jeg søker litt nå så ser jeg jo at brasilnøtter som står under omega-9 også er det samme som paranøtter så glem det jeg skrev. Paranøtter er også ok, og godt. 5 nøtter dekker dagsbehovet for selen, forresten. Link til Lindberg
Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2005 #5 Skrevet 13. mai 2005 Det jeg fant i boka hans. Mandler, cashewnøtter, makadamian, pecan, pistasie og peanøtter inneholder mye omega-9 enumette fett, som størstedelen av fettet vi spiser bør kommer fra. I tillegg er det fine proteinkilder. Røstede peanøtter med skall (og uten tilsatt salt) inneholder 27 gram protein pr. 100. Du finner vel ikke noe bedre i naturlig form enn det.
Karianne Skrevet 15. mai 2005 Forfatter #6 Skrevet 15. mai 2005 Tusen takk for gode svar! Men hva med vanlige hasselnøtter? De er jo kanskje den billigste nøttetypen å få tak i. Hvordan er det med dem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå