AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Skrevet 25. august 2019 Jeg har i det siste tenkt på om katteavl kan være en inntekt eller biinntekt. Jeg elsker katter, og har to katter allerede. De er sunne, fine katter som er ID-merket, sterilisert og vaksinert. Det jeg lurer på er om de som driver med katteavl ofte blir triste når de selger kattunger. Man vet jo aldri 100% om kattene blir behandlet bra i sine nye hjem. Og hva kreves for å drive med katteavl? Er det noen formelle krav? Bor i en middels stor enebolig, og har mulighet til å innrede et rom eller to for kattemor og kattunger om de skal være alene de første dagene etc Og, er det et marked for å drive katteavl, katteoppdrett? Selges faktisk kattungene eller blir man sittende igjen med veldig mange katter selv? Er det en eller flere raser som er mer ettertraktet enn andre? Hvor mye koster det å starte opp som oppdretter? Er det vanlig at man kjøper en katt av hvert kjønn av den aktuelle rasen, og starter derfra? Må man registere seg som oppdretter et sted, og vil etablerte oppdrettere være negative til en ny i markedet? Anonymkode: cb3da...ba6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #2 Skrevet 25. august 2019 Det kommer til å ta deg flere år å tjene inn det du bruker på innkjøp av rasekatt. Skal du faktisk tjene på det så må du ha veldig attraktive foreldrekatter og det får du av å stille ut, ha gode helsetester, de må komme fra gode linjer og ha god helse. Vil anbefale å først velge deg en rase og så involvere deg med ksttemiljøet innen den rasen. Skaff deg noen kontakter osv. Anonymkode: 45dbb...edf
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #3 Skrevet 25. august 2019 Det første jeg ville ha gjort er å kontakte andre oppdrettere å snakke med dem om erfaring og alt rundt. Jeg ville også kontaktet en katteklubb som er i nærheten og snakket med dem. Det er en del å sette seg inn i, jeg snakker av erfaring da jeg har vært i kattemiljøet i 10 år. Anonymkode: 4d3af...81e 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #4 Skrevet 25. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer til å ta deg flere år å tjene inn det du bruker på innkjøp av rasekatt. Skal du faktisk tjene på det så må du ha veldig attraktive foreldrekatter og det får du av å stille ut, ha gode helsetester, de må komme fra gode linjer og ha god helse. Vil anbefale å først velge deg en rase og så involvere deg med ksttemiljøet innen den rasen. Skaff deg noen kontakter osv. Anonymkode: 45dbb...edf Synes ikke det er snillt mot kattene å dra dem med rundt på utstillinger. Det er vel ikke et krav til å være oppdretter at man stiller ut kattene sine? Anonymkode: cb3da...ba6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er snillt mot kattene å dra dem med rundt på utstillinger. Det er vel ikke et krav til å være oppdretter at man stiller ut kattene sine? Anonymkode: cb3da...ba6 Det er ikke noe krav om å måtte stille ut kattene når man er oppdretter, men det er god reklame og man skaffer seg kontakter og gjør seg kjent. Men vet om folk som kun driver opdrett uten utstilling. Anonymkode: 4d3af...81e 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #6 Skrevet 25. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er snillt mot kattene å dra dem med rundt på utstillinger. Det er vel ikke et krav til å være oppdretter at man stiller ut kattene sine? Anonymkode: cb3da...ba6 Nei, men hvis du skal få så god pris for kattungene at det går i pluss så må foreldrene ha gjort det bra på utstillinger. Anonymkode: 3a7a3...c38 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 Jeg snakket med noen som har Ragdoll, oppdrett på de. De sa «vil du gjøre dette for å tjene penger, ja da må jeg skuffe deg» 😅 Kattungene der går for ~10 000kr stk. Ei venninne som nettopp kjøpe rasekatt, var innom flere selgere og de var desperat etter å få solgt, da det ikke var noen som var interessert; raser Main Coon og Norsk Skogkatt. Det er egentlig nok huskatter i Norge. Det er langt fra så stas som man kanskje tror. Men er du bestemt kan du alltids gjennomføre, men ver forberedt på å sitte igjen med tap og en del kattunger. Anonymkode: b2b52...606 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er snillt mot kattene å dra dem med rundt på utstillinger. Det er vel ikke et krav til å være oppdretter at man stiller ut kattene sine? Anonymkode: cb3da...ba6 Er ikke et krav, men du snakker om at du vil tjene penger på det. Da må du ha like gode/bedre katter enn de andre som selger katter har. De fleste som handler rasekatt i prisklassen hbor oppdretter faktisk kan tjene penger på det, er andre oppdrettere. Og de ser etter premierte katter. Anonymkode: 45dbb...edf 1
duplexx Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 Kjenner ei som avler hårløse katter. Not my cup of tea, men hun lever nå på det.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Synes ikke det er snillt mot kattene å dra dem med rundt på utstillinger. Det er vel ikke et krav til å være oppdretter at man stiller ut kattene sine? Anonymkode: cb3da...ba6 Hva slags katterase er det du tenker starte som oppdretter av? Anonymkode: 6a4f9...94a 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg snakket med noen som har Ragdoll, oppdrett på de. De sa «vil du gjøre dette for å tjene penger, ja da må jeg skuffe deg» 😅 Kattungene der går for ~10 000kr stk. Ei venninne som nettopp kjøpe rasekatt, var innom flere selgere og de var desperat etter å få solgt, da det ikke var noen som var interessert; raser Main Coon og Norsk Skogkatt. Det er egentlig nok katter i Norge. Det er langt fra så stas som man kanskje tror. Men er du bestemt kan du alltids gjennomføre, men ver forberedt på å sitte igjen med tap og en del kattunger. Anonymkode: b2b52...606 Mente katter 😅 Hva koster det: skal man ha rasekatt til oppdrett må du regne en helt del mer penger pr katt, denne Ragdoll personen betalte 40 000kr for hannkatten sin 😐 Anonymkode: b2b52...606
Whistler Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ............ Ei venninne som nettopp kjøpe rasekatt, var innom flere selgere og de var desperat etter å få solgt, da det ikke var noen som var interessert; raser Main Coon og Norsk Skogkatt. .............. Og likevel ser det ut som om de som selger disse kattene på Finn.no kan være kresne på hvem de skal selge til og ønsker en cv og intervju. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, Whistler skrev: Og likevel ser det ut som om de som selger disse kattene på Finn.no kan være kresne på hvem de skal selge til og ønsker en cv og intervju. Nei, ikke noe særlig intervju eller krav på dem hun var innom. De virkelig ønsket å selge, men ingen som var interessert og tok kontakt Anonymkode: b2b52...606
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #14 Skrevet 25. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags katterase er det du tenker starte som oppdretter av? Anonymkode: 6a4f9...94a Maine coon, synes de katten er så fine. Men jeg har altså ikke ambisjoner om å leve av dette, men som en eventuell biinntekt. Anonymkode: cb3da...ba6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #15 Skrevet 25. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mente katter 😅 Hva koster det: skal man ha rasekatt til oppdrett må du regne en helt del mer penger pr katt, denne Ragdoll personen betalte 40 000kr for hannkatten sin 😐 Anonymkode: b2b52...606 Rasekatter, feks maine coon, selges jo fra åtte til tolv tusen på Finn. Langt unna 40 000 som du nevner, men ragdoll er kanskje mer ettertraktet ? Anonymkode: cb3da...ba6
LadyGrey Skrevet 25. august 2019 #16 Skrevet 25. august 2019 Inntekt/økonomi bør aldri være en grunn for å starte med avl av hverken katt eller hund!! Avl er mer enn bare å parre to individer.. 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #17 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, Snorkfrøken skrev: Inntekt/økonomi bør aldri være en grunn for å starte med avl av hverken katt eller hund!! Avl er mer enn bare å parre to individer.. Det vet jeg. Som sagt, regner ikke med at det kan være en hovedinntekt. Anonymkode: cb3da...ba6
Whistler Skrevet 25. august 2019 #18 Skrevet 25. august 2019 "Vi besvarer kun seriøse henvendelser, og det vil ikke være førstemann til mølla når det kommer til kattungene." "Er dette noe for deg så send meg en meldig å fortell litt om deg selv , eller ring meg for en prat, " "Kun seriøse henvendelser blir vurdert, det er ikke førstemann til mølla, men rett hjem til rett katt. " "Har dere et godt hjem for alltid så skriv gjerne litt om dere, og bare spørr om det er noe dere lurer på." Tekstene er klippet fra fire Maine Coon annonser på finn. Det gjør kanskje at potensielle kjøpere finner på noe annet. Særlig de som ikke "får kjøpt" fordi oppdretter mener Maine Coon Katter har best av å være innekatter. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #19 Skrevet 25. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rasekatter, feks maine coon, selges jo fra åtte til tolv tusen på Finn. Langt unna 40 000 som du nevner, men ragdoll er kanskje mer ettertraktet ? Anonymkode: cb3da...ba6 Men du vil tjene penger på det. Da må du lage katter som er bedre enn "billig"kattene til 12.000. Og det betyr at du må legge penger i foreldrekattene. Anonymkode: 45dbb...edf
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #20 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rasekatter, feks maine coon, selges jo fra åtte til tolv tusen på Finn. Langt unna 40 000 som du nevner, men ragdoll er kanskje mer ettertraktet ? Anonymkode: cb3da...ba6 De som selges på finn er til kos, og skal kastreres. Du får ikke lov til å bruke dem til avl. Avl katter er langt dyrere. Ofte står det en eller annen variant av dette: i annonsene: «Prisen er for kosekatt, til avl er prisen høyere. Avlskatter selges kun til registrerte oppdrettere», «jentene skal kastreres», «Kattunger som selges til kos skal kastreres i henhold til kontrakt» etc... Du må nesten snakke med en oppdretter for å finne ut hva prisen er for en avls-katt. Anonymkode: b2b52...606 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå