AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Skrevet 25. august 2019 Hei. Jeg har nylig fått ny jobb, som foreløpig er er et ettårig vikariat. Ut på nyåret blir det bestemt om jeg får fast jobb der eller ikke. Jeg og kjæresten er begge i midten av 20 årene og har vært samboere i 5 år. Vi har veldig lyst på barn. Nå er to av mine venninner gravide og jeg har så lyst å starte prøvingen nå. Hva tenker dere min arbeidsgiver vil reagere på en eventuell graviditet på nyåret hvis de bestemmer seg for å gi meg fast stilling? Anonymkode: 111e8...92e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #2 Skrevet 25. august 2019 Lurer på det samme, følger med på tråden😊 Anonymkode: f8494...5ea
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #3 Skrevet 25. august 2019 Arb.giver har ikke lov til å ha et synspunkt på ditt privatliv! Men i praksis, så kan det godt være du ikke får forlenget/fast, siden du snart "forsvinner" i permisjon... Samtidig så vet alle arb.givere at unge damer i fruktbar alder forsvinner ut i permisjon både en og tre ganger. Naturens gang, etc.. Jeg ville ikke blitt gravid før jeg hadde fast jobb! Arb.markedet er ganske beinhardt... Ikke sikkert du blir gravid med en gang uansett, men hadde ikke tatt sjansen... Anonymkode: 34217...283 3
Gjest O.G. Skrevet 25. august 2019 #4 Skrevet 25. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har nylig fått ny jobb, som foreløpig er er et ettårig vikariat. Ut på nyåret blir det bestemt om jeg får fast jobb der eller ikke. Jeg og kjæresten er begge i midten av 20 årene og har vært samboere i 5 år. Vi har veldig lyst på barn. Nå er to av mine venninner gravide og jeg har så lyst å starte prøvingen nå. Hva tenker dere min arbeidsgiver vil reagere på en eventuell graviditet på nyåret hvis de bestemmer seg for å gi meg fast stilling? Anonymkode: 111e8...92e Du vil starte prøvingen nå, mens du er i et vikariat bare fordi dine venninner er gravide?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 2 minutter siden, O.G. skrev: Du vil starte prøvingen nå, mens du er i et vikariat bare fordi dine venninner er gravide? Du skjønner jo at det ikke bare er derfor. Anonymkode: f8494...5ea 1
Gjest O.G. Skrevet 25. august 2019 #6 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skjønner jo at det ikke bare er derfor. Anonymkode: f8494...5ea Har lyst på barn er ikke det samme som man bør bli gravid. Er man i et vikariat bare og vil ha fast ansettelse, så er man slu og venter til man har fast ansettelse.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 1 minutt siden, O.G. skrev: Har lyst på barn er ikke det samme som man bør bli gravid. Er man i et vikariat bare og vil ha fast ansettelse, så er man slu og venter til man har fast ansettelse. Det er en helt grei ting å svare, du kunne jo sagt det fra starten av. Anonymkode: f8494...5ea
Gjest O.G. Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en helt grei ting å svare, du kunne jo sagt det fra starten av. Anonymkode: f8494...5ea Nei, fordi jeg tror det er venninnenes svangerskap som trigger denne lysten, hun føler seg utenfor og kan finne på å gjøre noe dumt.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har nylig fått ny jobb, som foreløpig er er et ettårig vikariat. Ut på nyåret blir det bestemt om jeg får fast jobb der eller ikke. Jeg og kjæresten er begge i midten av 20 årene og har vært samboere i 5 år. Vi har veldig lyst på barn. Nå er to av mine venninner gravide og jeg har så lyst å starte prøvingen nå. Hva tenker dere min arbeidsgiver vil reagere på en eventuell graviditet på nyåret hvis de bestemmer seg for å gi meg fast stilling? Anonymkode: 111e8...92e Arb.giver eller rettere sagt - brutale arbeidsKJØPERE (for det er det de er, og de tenker selvsagt kun på profitt) er som regel ikke fan av å betale for andre sin sperm i den grad at du blir tross alt gravid med din samboer. Så det er mye diskriminering av gravide eller de som planlegger å bli gravide. Som en annen har nevnt - dagens arb.liv i 2019 (snart 2020) er ren brutalitet som er beinhardt og det er kun profitt som gjelder. "Funker du ikke" av diverse årsaker, så blir du bare "spytet ut" fra arb.plassen. Så hvis du skal bli gravid, så må du nesten ha disse to tingene på plass først og det er ikke bare bare. 1) Fast jobb 2) Bli organisert. Men selv da er de sjeldent fans av gravide og man kan bli presset ut fra arb.plassen på andre måter, slik som å ikke få like "interessante" oppgaver eller motsatt - å bli nedlesset med arb.oppgaver der "sjefen" vet at du kommer til å feile, så gir det han / henne en grunn til å "angripe" deg. Eller så har du psykisk utfrysning, osv. Dette er ting du "ser an" best selv da du jobber der du jobber, så du kan se på hvordan de har "taklet" tidligere gravide kvinner. Anonymkode: ba308...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 Vær smart, vent med prøvingen til du har fått fast jobb. Tenk hvor fint det er å komme tilbake til en fast og trygg jobb etter endt permisjon. Ikke trenger du å bekymre deg over økonomi heller Anonymkode: 74021...a3c 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 De har ikke lov å ikke gi deg videre vikariat selvom du er gravid. Du har fagforbundet i ryggen og du kan faktisk gå til sak. Anonymkode: 01ab2...bcc
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har ikke lov å ikke gi deg videre vikariat selvom du er gravid. Du har fagforbundet i ryggen og du kan faktisk gå til sak. Anonymkode: 01ab2...bcc Det er i teorien. I praksis så er det måter å komme rundt dette på ved for eksempel å lage en ny stilling som ikke er helt lik og leie inn noen andre. Ikke lov, men det skjer. Til TS, dere er fortsatt veldig unge, jeg hadde definitivt sikra meg fast jobb før permisjon. Hvis du vet allerede på nyåret om du får fast stilling så er det ikke mange mnd å vente. Når du har fått fast stilling så er du trygg. Anonymkode: 7de21...812 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De har ikke lov å ikke gi deg videre vikariat selvom du er gravid. Du har fagforbundet i ryggen og du kan faktisk gå til sak. Anonymkode: 01ab2...bcc Ingen sier jo at de ikke gir ts jobbe fordi hun er gravid, de sier bare at de ser etter en arbeidstaker med andre kvaliteter. Anonymkode: bc5e7...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #14 Skrevet 25. august 2019 Tusen takk for mange gode svar Er absolutt enig i at det beste er å vente til jeg har fast stilling. Anonymkode: 111e8...92e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #15 Skrevet 26. august 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: De har ikke lov å ikke gi deg videre vikariat selvom du er gravid. Du har fagforbundet i ryggen og du kan faktisk gå til sak. Anonymkode: 01ab2...bcc Først og fremst forutsetter dette med fagforbundet at Ts er organisert (noe jeg vil anbefale å være). Så er det heller ingen automatikk i at man får gå inn og avslutte vikariatet sitt dersom man skulle gå ut i permisjon før vikariatet er avsluttet. Men, arbeidsgiver kan ikke diskriminere deg pga graviditet. Om du er den best egnede til jobben er du det, og arbeidsgiver må ansette en vikar i tillegg til fast stilling. Men dette er i teorien, det skjer mye rart i praksis.... Anonymkode: e6d6a...b2f
Gjest Skogrose Skrevet 26. august 2019 #16 Skrevet 26. august 2019 Jeg hadde venta, og sikra fast jobb først. Det er jo ikke snakk om så lenge😊
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #17 Skrevet 26. august 2019 Jeg ble gravid i prøvetiden (fast stilling). Gikk helt fint. Men jeg ville nok ventet med prøvingen fram til du faktisk har fått fast stilling. Og ikke gjør som oss - vi begynte å prøve tidlig «fordi det sikkert tar ett år», men så tok det to uker. 😇 Så vil du vente til du har fast jobb - ikke bli fristet til å tenke at det sikkert tar lang tid... og at du derfor bør starte i god tid. Anonymkode: f9b2c...753
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #18 Skrevet 26. august 2019 På 25.8.2019 den 15.50, AnonymBruker skrev: Det er i teorien. I praksis så er det måter å komme rundt dette på ved for eksempel å lage en ny stilling som ikke er helt lik og leie inn noen andre. Ikke lov, men det skjer. Til TS, dere er fortsatt veldig unge, jeg hadde definitivt sikra meg fast jobb før permisjon. Hvis du vet allerede på nyåret om du får fast stilling så er det ikke mange mnd å vente. Når du har fått fast stilling så er du trygg. Anonymkode: 7de21...812 Helt enig. Det er veldig vanlig at vikariat ikke blir forlenget pga graviditet. Det er lett for arbeidsgiver å sno seg unna, så lenge arbeidsgiver ikke er dum nok til å si rett ut til deg at graviditeten er årsaken til at du ikke får forlenget vikariatet/ikke får fast stilling. Og du tar opp samtalen, slik at du kan bevise det. SÅ dum er det imidlertid få arbeidsgivere som er. Det er skikkelig kjipt å gå i en eller begge av følgende feller: 1) Man ender opp på dagpenger fordi vikariatet tar slutt før fødsel, og dette får følger for opptjeningsgrunnlaget for foreldrepenger 2) Man må bruke store deler av permisjonen på å søke etter ny jobb Anonymkode: f9b2c...753
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå