AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Del Skrevet 25. august 2019 Kan noen si noe om hva som er reglene i en standard borettsavtale? Hvilke kostnader innebærer en borett for rettighetshaveren? Hvor mye vedlikehold skal den som bruker boretten bekoste? Hvor mye forsikring og kommunale avgifter skal eier bekoste? Og, må den som benytter seg av en borett, bo på denne adressen fast, eller et visst antall døgn i året, eller er det ikke faste regler for det? Anonymkode: c0e6f...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #2 Del Skrevet 25. august 2019 Jeg er ingen ekspert, men jeg arvet en bolig med borett nylig, og har litt erfaring sånn sett, det var mye styr. Det er såvidt jeg vet ingen standard, alt dette må dere bli enige om i avtalen, som må tinglyses. Vær klar over at det er vanskeligere å bli kvitt boretten enn det er å opprette den. Boretten er en heftelse på boligen, som følger den som har retten uavhengig av bruk. Du kan for eksempel ikke bytte bank/endre lån uten at den som har borett signerer på at det er greit. Anbefaler deg å tenke deg godt om, hvis du har tenkt til å inngå en slik avtale. Anonymkode: db96c...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #3 Del Skrevet 25. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ingen ekspert, men jeg arvet en bolig med borett nylig, og har litt erfaring sånn sett, det var mye styr. Det er såvidt jeg vet ingen standard, alt dette må dere bli enige om i avtalen, som må tinglyses. Vær klar over at det er vanskeligere å bli kvitt boretten enn det er å opprette den. Boretten er en heftelse på boligen, som følger den som har retten uavhengig av bruk. Du kan for eksempel ikke bytte bank/endre lån uten at den som har borett signerer på at det er greit. Anbefaler deg å tenke deg godt om, hvis du har tenkt til å inngå en slik avtale. Anonymkode: db96c...82a Dette har da ingenting med borett å gjøre. Anonymkode: 34d2e...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #4 Del Skrevet 25. august 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har da ingenting med borett å gjøre. Anonymkode: 34d2e...b55 Det har det vel. Skal du f.eks selge en bolig med livsvarig borett, så får du gamle tanta med på kjøpet om du kjøper eiendom med borett. Borett er ikke enkelt siden den har 1.prioritet på eiendommen som en heftelse. Anonymkode: e14cf...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #5 Del Skrevet 25. august 2019 Det varierer fra borettslag til borettslag det! Anonymkode: 54d8e...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #6 Del Skrevet 25. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har det vel. Skal du f.eks selge en bolig med livsvarig borett, så får du gamle tanta med på kjøpet om du kjøper eiendom med borett. Borett er ikke enkelt siden den har 1.prioritet på eiendommen som en heftelse. Anonymkode: e14cf...9bb TS spør om borettslag, ikke borettsavtaler! Altså, det er snakk om reglene i et sameie! Anonymkode: 54d8e...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Del Skrevet 25. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS spør om borettslag, ikke borettsavtaler! Altså, det er snakk om reglene i et sameie! Anonymkode: 54d8e...309 Nei, hun spør om borett. Les om igjen! Anonymkode: e14cf...9bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Del Skrevet 25. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS spør om borettslag, ikke borettsavtaler! Altså, det er snakk om reglene i et sameie! Anonymkode: 54d8e...309 Jeg spør ikke om borettslag nei, men borett i eiendom uten noe borettslag. Anonymkode: c0e6f...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #9 Del Skrevet 25. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har det vel. Skal du f.eks selge en bolig med livsvarig borett, så får du gamle tanta med på kjøpet om du kjøper eiendom med borett. Borett er ikke enkelt siden den har 1.prioritet på eiendommen som en heftelse. Anonymkode: e14cf...9bb Men det er vel ikke alle borettsavtaler som tinglyses. Er de da mindre verdt, og bortfaller om eier eventuelt selger eiendommen? Anonymkode: c0e6f...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Del Skrevet 25. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ingen ekspert, men jeg arvet en bolig med borett nylig, og har litt erfaring sånn sett, det var mye styr. Det er såvidt jeg vet ingen standard, alt dette må dere bli enige om i avtalen, som må tinglyses. Vær klar over at det er vanskeligere å bli kvitt boretten enn det er å opprette den. Boretten er en heftelse på boligen, som følger den som har retten uavhengig av bruk. Du kan for eksempel ikke bytte bank/endre lån uten at den som har borett signerer på at det er greit. Anbefaler deg å tenke deg godt om, hvis du har tenkt til å inngå en slik avtale. Anonymkode: db96c...82a Hva mener du med at den følger den som ha retten uavhengig av bruk? Betyr det at noen kan ha borett i en bolig, og beholde denne selv om de mesteparten av tiden bor et annet sted? Anonymkode: c0e6f...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #11 Del Skrevet 25. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har det vel. Skal du f.eks selge en bolig med livsvarig borett, så får du gamle tanta med på kjøpet om du kjøper eiendom med borett. Borett er ikke enkelt siden den har 1.prioritet på eiendommen som en heftelse. Anonymkode: e14cf...9bb Du nevnte det å bytte bank eller endre lån. Det har ingenting med borett å gjøre og må selvsagt ikke godkjennes. Anonymkode: 34d2e...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #12 Del Skrevet 25. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at den følger den som ha retten uavhengig av bruk? Betyr det at noen kan ha borett i en bolig, og beholde denne selv om de mesteparten av tiden bor et annet sted? Anonymkode: c0e6f...232 Jeg undersøkte dette da det var relevant i mitt tilfelle. Boretten er personlig, som regel livslang hvis ikke annet er avtalt. Man må ikke benytte seg av boretten, men det er fortsatt en heftelse på boligen. For eksempel kan svigermor med borett i kjelleren din havne på sykehjem, men du kan fortsatt ikke selge huset før hun fraskriver seg boretten. Kanskje hun har fått slag og ikke kan skrive under på noe? Da har du ett problem. Dvs, du kan selge med boretten teknisk sett, men da blir verdien på huset svært lav og nye eiere risikerer at svigermor blir frisk og vil flytte hjem. 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du nevnte det å bytte bank eller endre lån. Det har ingenting med borett å gjøre og må selvsagt ikke godkjennes. Anonymkode: 34d2e...b55 Jo, boretten er en heftelse banken absolutt bryr seg om. Jeg refinansierte, da måtte banken ha underskrift fra personen med borett hvor vedkommende godkjente risikoen i forhold til at banken skulle ha pengene sine først ved eventuell mislighold av lånet. Anbefaler deg å lese litt her: https://www.advokatenhjelperdeg.no/emne/borett/ Og hvis du skal inngå en slik avtale, bruk advokat. Anonymkode: db96c...82a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #13 Del Skrevet 25. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel ikke alle borettsavtaler som tinglyses. Er de da mindre verdt, og bortfaller om eier eventuelt selger eiendommen? Anonymkode: c0e6f...232 Borett skal tinglyses, ellers så er det ikke verdt papiret den er skrevet på. Eiendom med borett er vanskeligere å omsette, om de som har borett fortsatt er i live. Borett bortfaller ikke ved salg, Anonymkode: e14cf...9bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #14 Del Skrevet 25. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Borett skal tinglyses, ellers så er det ikke verdt papiret den er skrevet på. Eiendom med borett er vanskeligere å omsette, om de som har borett fortsatt er i live. Borett bortfaller ikke ved salg, Anonymkode: e14cf...9bb Så om boretten ikke er tinglyst, så er det bare for eier å "avlyse" den, rett og slett si at den ikke lenger gjelder, uten at rettighetshaver vinner frem juridisk? Anonymkode: c0e6f...232 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #15 Del Skrevet 25. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så om boretten ikke er tinglyst, så er det bare for eier å "avlyse" den, rett og slett si at den ikke lenger gjelder, uten at rettighetshaver vinner frem juridisk? Anonymkode: c0e6f...232 Nei, for det foreligger uansett en avtale, og avtaler er bindende. Det kommer i såfall an på hva det står i avtalen, det kan jo være at det er avtalt at boretten faller bort hvis boligen ikke benyttes f.eks. I mitt tilfelle sto det bare "xx gis livsvarig borett til eiendom y". Tinglysing betyr bare at avtalen/heftelsen på eiendommen er registrert offentlig i grunnboka. Anonymkode: db96c...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #16 Del Skrevet 26. august 2019 Kan man gjøre avtale om borett år for år, altså nye kontrakter og avtaler hvert år og dermed ha mulighet til å avslutte boretten enklere enn ellers? Anonymkode: 72a79...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå