AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Del Skrevet 25. august 2019 Blir man annerledes av å drikke sprit enn f.eks øl og vin? Kan noen forskjellene? Jeg trodde man ble lik av all type alkohol avhengig av mengden og ikke hva slags type. Mange sier at noen folk ikke tåler sprit. Hva mener folk egt da? Anonymkode: bf477...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #2 Del Skrevet 25. august 2019 Øl blir du trøtt av. Dessutrn får man i seg mye veske samtidig. Slik at man ikke blir like stup full som på sprit. Jeg er kanskje en som ikke tåler sprit. Det betyr at jeg blir uønsket beruset på det. Mens øl er noe jeg koser meg med uten nødvendigvis bli beruset. Men så er det folk som tvinger i seg alkohol kun for å bli full. For de så virker det nesten de drikker hva som helst. Bare det går raskest mulig ned. Det er slitsomme folk. Men de holder heldigvis ikke ut lenge. Anonymkode: 6185e...513 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #3 Del Skrevet 25. august 2019 Jeg merker brisenhet på ulike måter, men når man går over terskelen til å bli full så er det for det meste likt Anonymkode: 25295...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #4 Del Skrevet 25. august 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Blir man annerledes av å drikke sprit enn f.eks øl og vin? Kan noen forskjellene? Jeg trodde man ble lik av all type alkohol avhengig av mengden og ikke hva slags type. Mange sier at noen folk ikke tåler sprit. Hva mener folk egt da? Anonymkode: bf477...3b1 Det er nøyaktig det samme man får i seg av farmakologisk aktivt stoff. Forskjellen er at jo høyere alkoholkonsentrasjon i det man drikker, jo raskere får man alkoholen over i blodet, og dermed får man også høyere blodkonsentrasjon og en raskere oppnåelse av dette. De som ikke skjønner dette, "tåler" ikke å drikke sprit. Anonymkode: 1cb86...c76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alkoholist Skrevet 25. august 2019 #5 Del Skrevet 25. august 2019 Sprit virker ofte sånn at mange blir sinte eller mister kontrollen. Men ikke alltid, og det kommer selvfølgelig ann på mengden og om man drikker annen alkohol i tillegg. Hvis man kun drikker sprit i moderate mengder utover flere timer så går det som regel bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #6 Del Skrevet 25. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nøyaktig det samme man får i seg av farmakologisk aktivt stoff. Forskjellen er at jo høyere alkoholkonsentrasjon i det man drikker, jo raskere får man alkoholen over i blodet, og dermed får man også høyere blodkonsentrasjon og en raskere oppnåelse av dette. De som ikke skjønner dette, "tåler" ikke å drikke sprit. Anonymkode: 1cb86...c76 👆 I tillegg kan kullsyre (øl og sprudlevin) og fett (Baileys og andre krem-likører) påvirke hvor raskt drikken forlater magesekken, og dermed hvor lang tid det tar før alkoholen går over i blodet. Heimebrent er selvfølgelig en annen sak. Heimebrent kan ofte være forurenset med andre alkoholer, som gir en verre forgiftningsreaksjon enn etanol. Heimebrent smaker vanligvis heller ikke så godt, så det er få som klarer å nyte et glass langsomt. Det hjelper heller ikke at heimebrent kan være sterkere enn de typene kjøpesprit man vanligvis drikker. Anonymkode: cb1e3...da6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Del Skrevet 25. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: 👆 I tillegg kan kullsyre (øl og sprudlevin) og fett (Baileys og andre krem-likører) påvirke hvor raskt drikken forlater magesekken, og dermed hvor lang tid det tar før alkoholen går over i blodet. Heimebrent er selvfølgelig en annen sak. Heimebrent kan ofte være forurenset med andre alkoholer, som gir en verre forgiftningsreaksjon enn etanol. Heimebrent smaker vanligvis heller ikke så godt, så det er få som klarer å nyte et glass langsomt. Det hjelper heller ikke at heimebrent kan være sterkere enn de typene kjøpesprit man vanligvis drikker. Anonymkode: cb1e3...da6 Ja og det er derfor man ofte føler seg omtrent døende av fyllesyke dagen derpå..😬 Anonymkode: 7ccef...6a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 25. august 2019 #8 Del Skrevet 25. august 2019 Problemet med sprit er kanskje (for ganske mange) at drinkene blir sterkere og sterkere etterhvert som man blir mer beruset og ukritisk selv. Dermed er det fort gjort å bli skikkelig full, og kanskje dårlig. Samme kan skje om man shotter: shottene blir større og større, og hvis man drikker raskt er det for sent når man oppdager det. Vin kan man også bli veldig full av, da det er fort gjort å drikke vin som om det var saft når man først har blitt beruset. Øl blir jeg som regel mett og stinn av før jeg blir full. Champagne og andre ting med bobler går «rett i fletta», det er det faktisk forsket på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #9 Del Skrevet 7. september 2019 Øl har lavest alkoholprosent pr. enhet. Derfor må jeg drikke mer for å oppnå samme promille som på færre enheter sprit. Mye øl gjør i alle fall meg veldig "mett," i tillegg til at jeg renner på do hele tiden. Jo mørkere øl, jo mettere av få enheter. Bobler går rett i fletta! Hvitvin, og også bobler, kan jeg drikke som saft. Lett og leskende, og friskt om sommeren. Rødvin kan jeg bli litt trøtt av om jeg drikker mye. Den kan også være "tung," derfor drikker jeg oftest bare et glass eller to til mat. En rødvin kan også være fantastisk god og en deilig smaksopplevelse. Minuset med noen typer rødvin er blå/lilla tenner og tunge. Sprit har høyest alkoholprosent og her må man ha mer kontroll på hva man drikker. Ellers blir man fort full, og da gjerne veldig full. De gangene jeg har hatt black out (2 ganger) har vært etter spritdrikking. Siste gangen det skjedde var i russetiden, så jeg lærte fort. Som voksen nyter jeg gode drinker, men ikke mange enheter. Drinker er også de dyreste når man er på byen. For noen gjelder også "øl og vin, da blir du fin," men "vin og øl, da blir det krøll". Jeg kan drikke alt uavhengig av rekkefølge og blanding. Tror også jeg har hørt at den regla er en myte, selv om jeg kjenner folk som aldri kan avslutte kvelden med en øl (om de ikke bare drikker det, da). Kunsten er stort sett å stoppe i tide, drikke kun vann den siste timen, og helst spise noe før man legger seg. Og selvfølgelig begrense inntaket. Anonymkode: a41fb...933 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå