Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 13år har fått time på kort varsel for en undersøkelse på sykehuset. 

Jeg må være med, dette har sykehuset selv presisert. Dette innebærer at jeg ikke vet om jeg kan komme på jobb den dagen.

Min leder mener jeg kun har rett på fri uten lønn i den forbindelse. Er det noen som vet om det er rett eller galt? Synes det er rart om de er slik. Forstår at det ville vært slik om han bare var hjemme syk, men nå har jeg jo ikke noe valg og må bli med, skal jeg da tape en hel arbeidsdag?

Takk for svar.

Anonymkode: 0c78d...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har rett til å bistå familiemedlemmer ved legebesøk, etc med lønn I arbeidstid kommer an på hva som er tatt inn I bedriftens tariffavtale.

• Liker 1
Skrevet

Vi praktiserer velferdspermisjon med lønn i slike tilfeller (med mindre man har brukt opp dagene man har rett på lønn). 

• Liker 2
Skrevet

Ja, hva mener du egentlig? Du må være med sønnen din, og sjefen gir deg fri uten lønn. Det er slik det er de aller fleste steder. Kjedelig å tape en dagslønn, men det er vel viktigere at du får vært med sønnen din. De aller fleste klarer seg uten en dagslønn.

Anonymkode: 2566b...cc9

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke rett på lønn nei, med mindre arbeidsgiver velger å gi deg lønnet permisjon. 

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva mener du egentlig? Du må være med sønnen din, og sjefen gir deg fri uten lønn. Det er slik det er de aller fleste steder. Kjedelig å tape en dagslønn, men det er vel viktigere at du får vært med sønnen din. De aller fleste klarer seg uten en dagslønn.

Anonymkode: 2566b...cc9

Selvfølgelig er han viktigere. Men det betyr ikke at jeg ikke kan sette spørsmålstegn ved at jeg ikke får fri med lønn. :)

• Liker 4
Skrevet
40 minutter siden, Whistler skrev:

Om du har rett til å bistå familiemedlemmer ved legebesøk, etc med lønn I arbeidstid kommer an på hva som er tatt inn I bedriftens tariffavtale.

Takk for svar. 

Skrevet
38 minutter siden, Kanutte skrev:

Vi praktiserer velferdspermisjon med lønn i slike tilfeller (med mindre man har brukt opp dagene man har rett på lønn). 

Takk for svar. :)

Skrevet
28 minutter siden, Glitnir skrev:

Du har ikke rett på lønn nei, med mindre arbeidsgiver velger å gi deg lønnet permisjon. 

Var egentlig det jeg tenkte. Takk for svar til deg og dere andre!

Skrevet

Man har vel strengt tatt ikke rett på fri i det hele tatt. Men arbeidsgiver kan være grei å gi permisjon med eller uten lønn eller la deg ta ut en feriedag. 

Anonymkode: c4868...3e7

• Liker 1
Skrevet

Dersom det er nødvendig at du er med hele dagen kan du høre om du kan få pleiepenger den aktuelle dagen. 

Det fikk vi da barnet ble lagt inn en dag på akutten. Lege må skrive ut papirene for dere. 

Skrevet
2 timer siden, Skogkløver skrev:

Dersom det er nødvendig at du er med hele dagen kan du høre om du kan få pleiepenger den aktuelle dagen. 

Det fikk vi da barnet ble lagt inn en dag på akutten. Lege må skrive ut papirene for dere. 

Pleiepenger er ikke aktuell ytelse for planlagt utredning. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-1

Anonymkode: 6c9cf...4b1

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleiepenger er ikke aktuell ytelse for planlagt utredning. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-1

Anonymkode: 6c9cf...4b1

Det står det vel ingen steder? Eller hoppet jeg over det avsnittet? 🙊

Det står derimot at dette kvalifiserer for pleiepenger: 

• Barnet har vært til behandling hos sykehuslege eller en lege i spesialisthelsetjenesten.

Dersom barnet skal ta prøver og liknende vil det muligens være innafor?

Skrevet
9 minutter siden, Skogkløver skrev:

Det står det vel ingen steder? Eller hoppet jeg over det avsnittet? 🙊

Det står derimot at dette kvalifiserer for pleiepenger: 

• Barnet har vært til behandling hos sykehuslege eller en lege i spesialisthelsetjenesten.

Dersom barnet skal ta prøver og liknende vil det muligens være innafor?

Man må oppfylle alle kriteriene, ikke bare ett av dem. Så nei.

Anonymkode: 765c3...363

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...