AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Skrevet 25. august 2019 Min sønn på 13år har fått time på kort varsel for en undersøkelse på sykehuset. Jeg må være med, dette har sykehuset selv presisert. Dette innebærer at jeg ikke vet om jeg kan komme på jobb den dagen. Min leder mener jeg kun har rett på fri uten lønn i den forbindelse. Er det noen som vet om det er rett eller galt? Synes det er rart om de er slik. Forstår at det ville vært slik om han bare var hjemme syk, men nå har jeg jo ikke noe valg og må bli med, skal jeg da tape en hel arbeidsdag? Takk for svar. Anonymkode: 0c78d...ce2
Whistler Skrevet 25. august 2019 #2 Skrevet 25. august 2019 Om du har rett til å bistå familiemedlemmer ved legebesøk, etc med lønn I arbeidstid kommer an på hva som er tatt inn I bedriftens tariffavtale. 1
Kanutte Skrevet 25. august 2019 #3 Skrevet 25. august 2019 Vi praktiserer velferdspermisjon med lønn i slike tilfeller (med mindre man har brukt opp dagene man har rett på lønn). 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #4 Skrevet 25. august 2019 Ja, hva mener du egentlig? Du må være med sønnen din, og sjefen gir deg fri uten lønn. Det er slik det er de aller fleste steder. Kjedelig å tape en dagslønn, men det er vel viktigere at du får vært med sønnen din. De aller fleste klarer seg uten en dagslønn. Anonymkode: 2566b...cc9 1
Glitnir Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 Du har ikke rett på lønn nei, med mindre arbeidsgiver velger å gi deg lønnet permisjon. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #6 Skrevet 25. august 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hva mener du egentlig? Du må være med sønnen din, og sjefen gir deg fri uten lønn. Det er slik det er de aller fleste steder. Kjedelig å tape en dagslønn, men det er vel viktigere at du får vært med sønnen din. De aller fleste klarer seg uten en dagslønn. Anonymkode: 2566b...cc9 Selvfølgelig er han viktigere. Men det betyr ikke at jeg ikke kan sette spørsmålstegn ved at jeg ikke får fri med lønn. Anonymkode: 0c78d...ce2 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 40 minutter siden, Whistler skrev: Om du har rett til å bistå familiemedlemmer ved legebesøk, etc med lønn I arbeidstid kommer an på hva som er tatt inn I bedriftens tariffavtale. Takk for svar. Anonymkode: 0c78d...ce2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 38 minutter siden, Kanutte skrev: Vi praktiserer velferdspermisjon med lønn i slike tilfeller (med mindre man har brukt opp dagene man har rett på lønn). Takk for svar. Anonymkode: 0c78d...ce2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 28 minutter siden, Glitnir skrev: Du har ikke rett på lønn nei, med mindre arbeidsgiver velger å gi deg lønnet permisjon. Var egentlig det jeg tenkte. Takk for svar til deg og dere andre! Anonymkode: 0c78d...ce2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager Du hadde hatt rett på lønn dersom barnet hadde vært ett år yngre, men siden han er 13 har du ikke krav på det. Anonymkode: 9243a...e0f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 Man har vel strengt tatt ikke rett på fri i det hele tatt. Men arbeidsgiver kan være grei å gi permisjon med eller uten lønn eller la deg ta ut en feriedag. Anonymkode: c4868...3e7 1
Skogkløver Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 Dersom det er nødvendig at du er med hele dagen kan du høre om du kan få pleiepenger den aktuelle dagen. Det fikk vi da barnet ble lagt inn en dag på akutten. Lege må skrive ut papirene for dere.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 2 timer siden, Skogkløver skrev: Dersom det er nødvendig at du er med hele dagen kan du høre om du kan få pleiepenger den aktuelle dagen. Det fikk vi da barnet ble lagt inn en dag på akutten. Lege må skrive ut papirene for dere. Pleiepenger er ikke aktuell ytelse for planlagt utredning. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-1 Anonymkode: 6c9cf...4b1
Skogkløver Skrevet 25. august 2019 #14 Skrevet 25. august 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pleiepenger er ikke aktuell ytelse for planlagt utredning. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn#chapter-1 Anonymkode: 6c9cf...4b1 Det står det vel ingen steder? Eller hoppet jeg over det avsnittet? 🙊 Det står derimot at dette kvalifiserer for pleiepenger: Barnet har vært til behandling hos sykehuslege eller en lege i spesialisthelsetjenesten. Dersom barnet skal ta prøver og liknende vil det muligens være innafor?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #15 Skrevet 25. august 2019 9 minutter siden, Skogkløver skrev: Det står det vel ingen steder? Eller hoppet jeg over det avsnittet? 🙊 Det står derimot at dette kvalifiserer for pleiepenger: Barnet har vært til behandling hos sykehuslege eller en lege i spesialisthelsetjenesten. Dersom barnet skal ta prøver og liknende vil det muligens være innafor? Man må oppfylle alle kriteriene, ikke bare ett av dem. Så nei. Anonymkode: 765c3...363 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå