AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #1 Skrevet 25. august 2019 Når man er ferdig med masteren sin og driver og søker jobber? Jeg er utdannet i et fagfelt der det ikke er så lett å få jobb. Tenkte jeg skulke finne en butikkjobb i mellomtiden, men det er ikke så lett det heller. Har man rett på noe fra nav? Anonymkode: 605ae...c02
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #2 Skrevet 25. august 2019 Om du ikke har sparepenger kan du ihvertfall få sosialpenger Anonymkode: 30952...d30 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #3 Skrevet 25. august 2019 For å ha rett på noe dagpenger må du ha jobbet en del ved siden av studiene - les på nav.no. Dersom du ikke har råd til mat/bolig kan du søke sosialstønad. Anonymkode: 4ddb9...326 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #4 Skrevet 25. august 2019 Du har vel rett på sosialstøtte. Hvis du har jobbet ved siden av studiene kan du ha rett på dagpenger. Anonymkode: c327c...ba7 1
Nicathv Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 Økonomisk sosialhjelp fra nav, om du ikke har formue. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp--87469 https://www.nav.no/sosialhjelp/ Kanskje kvalifiserer du også for bostøtte fra Husbanken. https://www.husbanken.no/bostotte/ 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #6 Skrevet 25. august 2019 Jeg har ikke jobbet ved siden av studier og har ikke noe særlig sparepenger. Kanskje sosialstønad da... jeg har en (snart) samboer som jobber, men han tjener veldig varierende, noen mnd. Ingenting. Vil det påvirke? ts Anonymkode: 605ae...c02
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 Samboer har ingen påvirkning på ytelser for deg. Det er kun når man er gift at det har en påvirkning. Sosialstønad kan du søke på. I mange kommuner kan man nå søke på nett. Bostøtte kan være du har rett på. Anonymkode: 54611...b01
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboer har ingen påvirkning på ytelser for deg. Det er kun når man er gift at det har en påvirkning. Sosialstønad kan du søke på. I mange kommuner kan man nå søke på nett. Bostøtte kan være du har rett på. Anonymkode: 54611...b01 Jo, det vil påvirke at man har samboer. Det skal vel ikke ha noe å si, men det har det. Anonymkode: d9a32...a59 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det vil påvirke at man har samboer. Det skal vel ikke ha noe å si, men det har det. Anonymkode: d9a32...a59 Hvordan påvirker det? I følge lovverket så har det ingen påvirkning, da samboer ikke har forsørgerplikt, slik gifte har. Anonymkode: 54611...b01
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan påvirker det? I følge lovverket så har det ingen påvirkning, da samboer ikke har forsørgerplikt, slik gifte har. Anonymkode: 54611...b01 Samboere har ikke forsørgerplikt, men det tas hensyn til de reelle utgiftene når sosialstønad regnes ut. Siden det er billigere å bo sammen med andre får man mindre. Anonymkode: d9a32...a59 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboere har ikke forsørgerplikt, men det tas hensyn til de reelle utgiftene når sosialstønad regnes ut. Siden det er billigere å bo sammen med andre får man mindre. Anonymkode: d9a32...a59 Gjelder ikke dette kun når man har barn sammen? Anonymkode: df3be...94b
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjelder ikke dette kun når man har barn sammen? Anonymkode: df3be...94b Nei. Anonymkode: d9a32...a59
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: d9a32...a59 Så dersom man bor sammen med en annen person, uten å ha et seksuelt forhold til vedkommende, blir man også regnet som «samboer»? Anonymkode: df3be...94b
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #14 Skrevet 25. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke jobbet ved siden av studier og har ikke noe særlig sparepenger. Kanskje sosialstønad da... jeg har en (snart) samboer som jobber, men han tjener veldig varierende, noen mnd. Ingenting. Vil det påvirke? ts Anonymkode: 605ae...c02 Men hvordan har du overlevd da? Anonymkode: b2729...d45 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #15 Skrevet 25. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dersom man bor sammen med en annen person, uten å ha et seksuelt forhold til vedkommende, blir man også regnet som «samboer»? Anonymkode: df3be...94b Ja, stordriftsfordeler. Betyr ingenting hvem du bor sammen med, om det er mor, far, venn eller kjæreste. Det er for å likestille de som er alene og de som bor med andre. Det vil si at man får litt mindre i livsopphold når man bor sammen med noen andre. Anonymkode: ca34f...e45
Jytte Skrevet 25. august 2019 #16 Skrevet 25. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan påvirker det? I følge lovverket så har det ingen påvirkning, da samboer ikke har forsørgerplikt, slik gifte har. Anonymkode: 54611...b01 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboere har ikke forsørgerplikt, men det tas hensyn til de reelle utgiftene når sosialstønad regnes ut. Siden det er billigere å bo sammen med andre får man mindre. Anonymkode: d9a32...a59 Det eneste som blir billigere, kanskje særlig for mannens del, er maten, det faller på sin egen urimelighet. Man sparer eller tjener på maten, nav-sosial skal alltid bruke skjønn når de vurderer en sak. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dersom man bor sammen med en annen person, uten å ha et seksuelt forhold til vedkommende, blir man også regnet som «samboer»? Anonymkode: df3be...94b Nei. Man kan bo sammen som venner. De har ingenting å gjøre med hva man gjør etter noen øl og litt vin en fredagskveld. 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, stordriftsfordeler. Betyr ingenting hvem du bor sammen med, om det er mor, far, venn eller kjæreste. Det er for å likestille de som er alene og de som bor med andre. Det vil si at man får litt mindre i livsopphold når man bor sammen med noen andre. Anonymkode: ca34f...e45 Klart det betyr noe hvem man bor sammen med. Bor du på gutterommet eller i et kollektiv, alt påvirker hvordan saken vil stå.
Jytte Skrevet 25. august 2019 #17 Skrevet 25. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Når man er ferdig med masteren sin og driver og søker jobber? Jeg er utdannet i et fagfelt der det ikke er så lett å få jobb. Tenkte jeg skulke finne en butikkjobb i mellomtiden, men det er ikke så lett det heller. Har man rett på noe fra nav? Anonymkode: 605ae...c02 Dette er jeg usikker på. Mulig du har krav på et tiltak, få praksis, jobb gjennom nav der de dekker lønn det første halve eller året, eller ni mnd. Til luselønn ofte. Vet ikke hva man har krav på. Søke jobb kurs betaler seg ikke økonomisk, og er et av de mest dumme kursene for de som vet hvordan de skal søke på jobber. Men, det kan hende du får i oppdrag å gjøre det. Er du under 30 kan du få arbeidsplikt. Det er veldig strengt i dag. Siden du har en utdannelse tror jeg du vil få tilbud om en jobb der nav dekker deler av lønna. Spør Nav om det.
Jytte Skrevet 25. august 2019 #18 Skrevet 25. august 2019 (endret) Søk det opp på nav. Tror det står under arbeid og tilskudd. Endret 25. august 2019 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #19 Skrevet 25. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan har du overlevd da? Anonymkode: b2729...d45 Jeg har fått et ekstrastipend siden jeg har lese- og skrivevansker. Ts Anonymkode: 605ae...c02
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #20 Skrevet 25. august 2019 1 time siden, Jytte skrev: Det eneste som blir billigere, kanskje særlig for mannens del, er maten, det faller på sin egen urimelighet. Man sparer eller tjener på maten, nav-sosial skal alltid bruke skjønn når de vurderer en sak. Så strøm og internett blir ikke billigere når man bor sammen med noen? For ikke å snakke om husleie. . Anonymkode: d9a32...a59 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå