Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100% stilling i kommunen. Jobber hver 4 helg: 

fredag 15-21 (6 timer)

lørdag 8-21 (13 timer)

søndag 8-21 (13 timer)

fri mandag 

fri tirsdag 

onsdag: 15-21

torsdag:15-21

fredag: 730-15

har fri onsdag og torsdag i forkant av arbeidshelg. 

Jeg syns denne turnusen er møkka elendig - ene og alene fordi det er 6- timersvakter på kveld. Har kolleger som aldri får fylt opp stillingene sine fordi uka ikke har nok dager! Så da blir de gående med ufrivillig deltid.

verken sjefen eller tillitsvalgte vil ta i dette. De sier det bare skal være sånn?! Og ikke har vi høytidsturnus heller. Jeg jobber kveld jul og nyttår fire år på rad🥴 

Jeg stusser på at jeg ikke får mer fri etter å ha jobbet så lange vakter på helg. Er det noen som kan reglene? Burde jeg ikke ha minst en uke fri? 

Det er på grunn av de korte vaktene at det blir sånn. 

Anonymkode: b9f9f...ca3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 100% stilling i kommunen. Jobber hver 4 helg: 

fredag 15-21 (6 timer)

lørdag 8-21 (13 timer)

søndag 8-21 (13 timer)

fri mandag 

fri tirsdag 

onsdag: 15-21

torsdag:15-21

fredag: 730-15

har fri onsdag og torsdag i forkant av arbeidshelg. 

Jeg syns denne turnusen er møkka elendig - ene og alene fordi det er 6- timersvakter på kveld. Har kolleger som aldri får fylt opp stillingene sine fordi uka ikke har nok dager! Så da blir de gående med ufrivillig deltid.

verken sjefen eller tillitsvalgte vil ta i dette. De sier det bare skal være sånn?! Og ikke har vi høytidsturnus heller. Jeg jobber kveld jul og nyttår fire år på rad🥴 

Jeg stusser på at jeg ikke får mer fri etter å ha jobbet så lange vakter på helg. Er det noen som kan reglene? Burde jeg ikke ha minst en uke fri? 

Det er på grunn av de korte vaktene at det blir sånn. 

Mange timer jobber du de andre turnusukene?

Anonymkode: bfdf8...de8

Skrevet

Vi jobbet 6 timer fredag, 12 timer lørdag og søndag, og kun fri torsdag før og mandag etter arbeidshelg. Så din 100% turnus er for oss helt topp.

Anonymkode: fba45...0cf

Skrevet

Hvor mange uker regnes timene over.

selv har jeg uker med ekstremt mange timer og opp ti 7 dager på rad med jobb. Men turnusen min er på 8 uker. Så snittet på 8 uker er vanlig arbeidsuke.

hvordan en uke ser ut på en turnus over flere uker sier ikke noe om snittet over hele turnusen.

• Liker 1
Skrevet

Ikke krav om en uke fri nei etter en sånn helg. Derimot en elendig tillitsvalgt som ikke står på for å få gjennomslag for egne høytidsturnuser hvis det er det personalet vil. Og med så korte dager og mange som går ufrivillig deltid.. Der hadde ikke jeg orket å jobbe, for å si det sånn. Arbeidsgiver utnytter dere (fullt lovlig dessverre). 

Anonymkode: c6c17...c0a

• Liker 1
Skrevet

Turnus i helsevesenet gjennomsnittsberegnes, dvs at du i snittet av en turnusperiode ikke skal oversige det timeantallet du har kontrakt på. Avhengig av hvordan turnusperioden er lagt opp kan det gjennomsnittsberegnes for f.eks 3 mnd ved rullerende turnus eller 1 år ved enkeltstående turnus eller ønsketurnus. Dvs at du kan ha veldig mange timer enkelte uker, og få timer andre uker, men det er likevel innenfor AML og tariffavtaler. Når det gjelder fri ifm helg er det normalt å gi en dag fri før og en dag etter helg. Du får fri to dager både før og etter og er godt innafor. Du har ikke krav på en uke fri (syns det er merkelig at du i det hele tatt har fått for deg at det liksom skal være normalt), de som jobber langvakter i helg har ofte færre arbeidshelger enn de med vanlige vakttider. Du jobber hver 4.helg i steden for hver 3.som er vanlig, der er kompensasjonen din for lange helger. Vaktlengden din dag og kveld ser helt normal ut, på min jobb er det 7 timer på seinvakt i steden for 6, ingeting ulovlig med slik vaktlengde. Er du misfornøyd med vaktlengden eller stillingsstørrelsen, så må du søke deg ny jobb.

Det er merkelig at jobben din ikke har en høytidsturnus som passer på at de samme ikke jobber høytidene hvert år, og det kan du ta opp med både sjef og tillitsvalgt. Vil ikke tillitsvalgt gjøre noe med det kan du ta saken ett nivå opp. 

Anonymkode: dbf69...0c5

Skrevet

Takk for svar. 

Vi har 12-ukers turnus. Hvis vi hadde hatt 7,5 t kveldsvakter, utgjør det 21 t som kunne ha vært fridager. Utnyttelse kalles det! 

Skrevet

Hmm, vi har vesentlig bedre gange i turnus men jobber annenhver helg og aldri så korte vakter som 6 timer (eller så lange som 13 timer, har vel drøye 9 timer i snitt). Jobber også en god del natt. Mine 3 friperioder (rundt de helgene jeg ikke jobber på 6 uker) er da hhv. 5, 5 og 6 døgn lange (+ en inneklemt friperiode på 3 døgn).

Jeg jobber ikke i helsevesenet da, der jobber vel knapt noen annenhver helg. Dermed blir det mye deltid, siden produksjonen er for høy i helgene til at det passer med at alle jobber 3.hver helg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Vi har 12-ukers turnus. Hvis vi hadde hatt 7,5 t kveldsvakter, utgjør det 21 t som kunne ha vært fridager. Utnyttelse kalles det! 

At du ikke får viljen din og at arbeidslivet ikke er tilpasset slik du vil ha det er ikke utnyttelse. Du fremstår veldig ung og umoden, les deg litt opp på rettigheter så forstår du hvor godt man egentlig har det i norsk arbeidsliv. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke får viljen din og at arbeidslivet ikke er tilpasset slik du vil ha det er ikke utnyttelse. Du fremstår veldig ung og umoden, les deg litt opp på rettigheter så forstår du hvor godt man egentlig har det i norsk arbeidsliv. 

Vel, nå hadde vel ikke jeg heller likt å ha seks-timers vakter. Og jeg er ikke ung. Alt for kort arbeidsdag og en må jobbe mye hyppigere. For noen passer det sikker utmerket, men ikke for alle. Syns svaret ditt var unødvendig krast.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå hadde vel ikke jeg heller likt å ha seks-timers vakter. Og jeg er ikke ung. Alt for kort arbeidsdag og en må jobbe mye hyppigere. For noen passer det sikker utmerket, men ikke for alle. Syns svaret ditt var unødvendig krast.

6-timers vakter er slikt som fagforeningen vår reagerer på. Minst 7 timer skal de være, helst en del lengre. Vi har drøye 9 timer i snitt og de fleste foretrekker 10-timers vakter som da igjen betyr flere fridager. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blitt sprø av 6 timers arbeidsdager. Heller 10-14 timer og flere fridager! 

Anonymkode: f3e96...7e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...