Gå til innhold

Hvorfor avlises hunder som biter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan de ikke heller puttes i hunde-fengsel og rehabiliteres?

Anonymkode: bba4e...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man kan ikke "rehabilitere" et dyr som biter. Det er bare noe hundeelskere sier man gjør, fordi da har man liksom "gjort noe" og føler seg bedre. Men det nytter ikke, for man vet aldri når og om det dyret vil bite igjen uansett, derfor avlives hunder som biter. Det er nok av vennlige, ikke-bitende hunder der ute som trenger kjærlige hjem, så hvorfor skal vi ta vare på alt av mannevonde dyr som biter? 

Min egen hund forsøkte en gang å bite et barn som fulgte etter henne (hunden) en gang. Hunden ville bli kvitt forfølgeren, så hun snudde seg og glefset etter beinet til barnet. Bommet heldigvis, for jenta hoppet unna i siste øyeblikk. Har holdt hunden min unna barn etter det. Hunden er en type hund som barn vi møter lett faller for og vil klappe når vi går på gata, men jeg må dessverre si nei til alle barn som vil. Sier det som det er, "nei, dessverre kan du ikke klappe den da den ikke liker fremmede". En periode var jeg enda mere sannferdig og sa det var fordi "hun liker ikke barn", men da fikk jeg så mange forskrekkede og skuffede barnefjes at jeg omformulerte det litt.

Jeg vet med meg selv at dersom hunden min klarer å bite noen til tross for at jeg holder henne unna barn, så er jeg mitt ansvar bevisst og ville avlivet henne. Dessverre. Selv om jeg er enormt glad i hunden, kan man ikke la en hund som biter gå rundt og være en fare for folk.

Endret av Million
Skrevet

Jeg mener det er viktig å se på årsaken til at en hund biter, og hvor alvorilg bittet var, før vi avgjør om hunden bør avlives eller ikke. En hund som snapper fordi den har vondt, fordi den kvapp eller fordi den ikke får være i fred og tidligere signaler ikke har blitt hørt, er noe helt annet enn en hund som oppsøker mennesker for å skade-bite dem. 

I de første tilfellene så kan det å fjerne smerten, ikke snuble i en sovende hund og respektere hundens signaler være nok til at hunden aldri biter igjen. Men dessverre er det også noen ganger slik at en hund som har erfart at det eneste språk som blir respektert er glefsing og bitt. Dermed vil de senere hoppe over annet språk (hvorfor bruke tid på noe som blir ignorert likevel) og går rett til glefs/bitt, og man får "han bet uten forvarsel". Men det har vært forvarsel, det har bare ikke blitt forstått og/eller respektert.

Derfor mener jeg det er utrolig viktig at hundeeiere setter seg inn i hundens språk slik at de kan lese sin hund og respektere dens grenser før det går så langt at hunden føler den må ty til bitt. Og oppdrettere må ta sitt ansvar og slutte å avle på usikre hunder bare fordi de vinner på utstilling.

• Liker 1
Skrevet

Enig i alt @Tabris skriver. I tillegg ser jeg at mange mennesker menneskeliggjør hunder, og ignorerer (eller straffer hunden for) de signaler hunden gir. 

Anonymkode: c3b94...890

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...