AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #1 Skrevet 24. august 2019 Tror ikke det er så vanlig, men dere har sikkert et par barn som er uvanlig seine med bleieslutt? Prøver dere å finne årsaken til dette, spør og graver dere litt for å finne ut om det skyldes latskap hos foreldre eller om det har andre årsaker? Har selv en gutt eldre enn 3,5 år som ikke har sluttet med bleie. Vi har prøvd alt, men han har dessverre dovegring. Anonymkode: ebe6e...5c6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #2 Skrevet 24. august 2019 Den vanligste grunnen til sen bleieslutt er vel at barnet ikke er klart kombinert med at pottetreningen begynte for sent. Barnehagene samarbeider stort sett med foreldrene om hjelp til bleieslutt der det trengs. Jobber ikke i barnehage, men har hørt om problemstillingen. Anonymkode: af514...7ee
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #3 Skrevet 24. august 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den vanligste grunnen til sen bleieslutt er vel at barnet ikke er klart kombinert med at pottetreningen begynte for sent. Barnehagene samarbeider stort sett med foreldrene om hjelp til bleieslutt der det trengs. Jobber ikke i barnehage, men har hørt om problemstillingen. Anonymkode: af514...7ee Vi begynte dotreningen da barnet var litt over året, men til ingen nytte 😕 så det er jo ikke alltid at treningen har begynt for seint, men håper 3-åringen vår snart blir klar. Barnehagen maser veldig om bleieslutt... Anonymkode: adb27...1e6 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #4 Skrevet 24. august 2019 Hadde stusset... Har en psykolog/lege/helsesøster kalt det dovegring? Eller har dere som foreldre funnet på diagnosen selv? Prøv med potte. Høres helt sykt ut at en på 3,5 år bruker bleie på dagtid Anonymkode: 9f653...688 5
atropos Skrevet 24. august 2019 #5 Skrevet 24. august 2019 Jeg jobber i barnehage og jeg stusser vel ikke over bleiebruk, men vil nok spørre om det er noe vi i barnehagen kan hjelpe til med ift bleieslutt når det er foreldresamtaler. Det er ikke så uvanlig med 3,5 åringer med bleie. Særlig ikke gutter. De er ofte senere enn jentene. 15
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. august 2019 #6 Skrevet 24. august 2019 Jeg tenker ingenting. Barn er forskjellige og noen ganger trenger de mer tid.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #7 Skrevet 24. august 2019 Her brukte guttungen bleie på dagtid, av og på, til han var i 4 årsalderen. Til slutt kjøpte jeg en diger gave som jeg pakket inn, og sa at han skulle få den om han kunne bæsje på do ( det var det han syntes var værst med hele do opplegget) Sikkert ikke pedagogisk korrekt, men det funka😄 Anonymkode: c413c...4dd 13
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #8 Skrevet 24. august 2019 Guttungen vår blir tre neste mnd, og går uten bleie i barnehagen når han er inne. Han har akkurat startet, så han går med bleie når de er ute. Vi er 4 venninner som har fått barn samme år. De andre barna er godt over 3 år, og ingen av dem har begynt å gå uten bleie. Tror virkelig ikke det er så unormalt. Anonymkode: 37e63...0d8 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #9 Skrevet 24. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde stusset... Har en psykolog/lege/helsesøster kalt det dovegring? Eller har dere som foreldre funnet på diagnosen selv? Prøv med potte. Høres helt sykt ut at en på 3,5 år bruker bleie på dagtid Anonymkode: 9f653...688 Bli opplyst, vær så snill. Anonymkode: 8c399...3ef 31
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #10 Skrevet 24. august 2019 Vår eldste sluttet med bleie da han var akkurat fylt 4, sluttet da helt på dag og natt. Slet også med dovegring, pottevegring før det.. Var ikke så mye hjelp å få av barnehagen og ikke ville han sitte på do der heller. De kunne jo ikke tvinge han og det var ikke aktuelt å la han gjøre i buksa hele dagen uten bleie i barnehagen. Men for å svare på det du spør om, nei det er ikke uvanlig at en på 3,5 bruker bleie, det har de erfaring med i de fleste barnehager. Vår gutt var heller ikke den siste på vår avdeling til å slutte. 2 av guttene der har masse uhell enda, de nærmer seg 5 nå. Anonymkode: 8c399...3ef 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #11 Skrevet 24. august 2019 Det er ikke uvanlig. Her sluttet de fleste tre-åringene på avdelingen nå i sommer. Noen var faktisk 4 før de sluttet. Vi stusser ikke på det. Vi vet at barn er forskjellige, og de har forskjellige utfordringer. Er alltid en grunn.. Anonymkode: c04e4...f7a 6
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #12 Skrevet 24. august 2019 Til alle foreldre: unger er forskjellige. Det er ingen vits i å øve seg på do el potte før ungen selv har tildels kontroll over bläre og tarm og en bevissthet på dette! Jeg har ikke telling på hvor mange tilfeller i jobben som bhg lärer jeg har sett der foreldre SKAL ha ungen sin dotrent og ferdig m bleie, FØR ungen selv er klar. Ikke stress! Anonymkode: 8d347...59c 8
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #13 Skrevet 24. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi begynte dotreningen da barnet var litt over året, men til ingen nytte 😕 så det er jo ikke alltid at treningen har begynt for seint, men håper 3-åringen vår snart blir klar. Barnehagen maser veldig om bleieslutt... Anonymkode: adb27...1e6 Hvorfor i all verden begynne pottetrening på en ettåring?? To år har han aldså holdt på. Er det ikke bedre å innse at normal bleieslutt er 2,5-4 år.’ TS: 3,5 år er IKKE sen bleieslutt. Nå må den yngre generasjon supermødre jaggu meg gi seg. Dere skaper barn som til og med på være «gode» på å slutte med bleie (helst før de lærer å snakke). Anonymkode: 1a316...94e 15
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #14 Skrevet 24. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde stusset... Har en psykolog/lege/helsesøster kalt det dovegring? Eller har dere som foreldre funnet på diagnosen selv? Prøv med potte. Høres helt sykt ut at en på 3,5 år bruker bleie på dagtid Anonymkode: 9f653...688 NEI, det er på ingen måte sykt! Når sluttet din da? La meg gjette... 3 mnd? Anonymkode: 1a316...94e 12
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #15 Skrevet 25. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden begynne pottetrening på en ettåring?? To år har han aldså holdt på. Er det ikke bedre å innse at normal bleieslutt er 2,5-4 år.’ TS: 3,5 år er IKKE sen bleieslutt. Nå må den yngre generasjon supermødre jaggu meg gi seg. Dere skaper barn som til og med på være «gode» på å slutte med bleie (helst før de lærer å snakke). Anonymkode: 1a316...94e Og hva er problemet? Han vil selv sitte på do og det koster ikke oss mange kaloriene å la han sitte der vel. Selv om det sjeldent kommer noe. Holder for øvrig på å dotrene en baby, og det går veldig bra! Men nå ramler du vel av stolen 🙄 Anonymkode: adb27...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #16 Skrevet 25. august 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva er problemet? Han vil selv sitte på do og det koster ikke oss mange kaloriene å la han sitte der vel. Selv om det sjeldent kommer noe. Holder for øvrig på å dotrene en baby, og det går veldig bra! Men nå ramler du vel av stolen 🙄 Anonymkode: adb27...1e6 Dette går helt av støvleskaftene. En baby er ikke fysiologisk moden nok. Hva er vitsen? Å kunne spre i barselgruppa at «min sluttet 5 mnd gammel». Dette bør drøftes med helsesøster, for det er ikke innenfor. Anonymkode: 1a316...94e 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #17 Skrevet 25. august 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Her brukte guttungen bleie på dagtid, av og på, til han var i 4 årsalderen. Til slutt kjøpte jeg en diger gave som jeg pakket inn, og sa at han skulle få den om han kunne bæsje på do ( det var det han syntes var værst med hele do opplegget) Sikkert ikke pedagogisk korrekt, men det funka😄 Anonymkode: c413c...4dd Vi forsøkte det samme da vår var 3 år. Det hjalp ingen ting, barnet barn ikke klar og ville «kaste presangen» eller gi den bort til noen andre. Anonymkode: c97b8...d3b 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #18 Skrevet 25. august 2019 Jobber i bhg, og de fleste barna slutter med bleie det året de fyller 4 år. Noen er nærmere 3, mens andre er nærmere/fylt 4. Noen er veldig tidlig ute, og slutter før fylte 3. Det er ikke unormalt Anonymkode: 67278...04c 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #19 Skrevet 25. august 2019 Med alle tre barna tok vi bare langhelg hjemme på våren der de gikk nakne også var bleia borte. Var rett og slett ingen bleier tilgjengelig Anonymkode: 49117...add 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #20 Skrevet 25. august 2019 Jobber ikke i bhg, men har selv to barn som har vært ulike med tanke på bleieslutt. Førstemann var ikke interessert i å sitte på potta noengang. Andremann var ikke interessert i å sitte på potta da han var 1 år. førstemann ble interessert i dotrening da han ble introdusert for barnedo i bhg. Da var han 3 år. Takket være det sluttet han med bleie da han var ca 3,5 år 👍 Han synes fremdeles det er kjedelig å bruke tid på do, er nå 7 år og går ikke på do før det nesten er for sent 🤷♀️ andremann var 2 år og 4 måneder da han en dag hentet potta selv under vasken og satte seg på den (med klær på). Nå er han 2 år og 6 måneder og tisser på potte morgen og kveld+ i bhg. Bæsjet 1 gang. Her tvinger vi ikke til å sitte på potte, men setter frem potte under stell eller om han tar iniativet og setter seg selv ved bleieskift. Han bruker bleie, så tilvenningen går gradvis og det fungerer greit for både barnet, bhg og oss foreldre. Vi stresser ikke og ser at han har tørrere bleie for hver uke 👍 Slutter nok Snart 😊 men alle er forskjellige, og man skal ikke tvinge dem, får ikke gjort annet enn å motivere og følge barnets egeninteresse. De fleste blir tørre til slutt 😊 Anonymkode: 606da...91f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå