AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #1 Skrevet 24. august 2019 Har kommet inn på et fulltidsstudie. Samtidig gjennomfører jeg arbeidsmarkedstiltak (jobb i bedrift) på 50%. Jeg har i teorien da kun 50% tid til rådighet, men det er da mitt problem at jeg må studere i helger og på kveldstid og i ferien. Kan NAV legge seg borti det når jeg utfører arbeidsmarkedstiltaket til punkt og prikke? Anonymkode: e1079...bd5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #2 Skrevet 24. august 2019 Om du fungerer 150% så skjønner jeg ikke hvordan du havnet på aap..... Anonymkode: fb655...0cf
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #3 Skrevet 24. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du fungerer 150% så skjønner jeg ikke hvordan du havnet på aap..... Anonymkode: fb655...0cf Overgangsstønad er for enslige forsørgere. AAP er for de med sykdom. Les før du svarer. Anonymkode: e1079...bd5 11
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #4 Skrevet 24. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har kommet inn på et fulltidsstudie. Samtidig gjennomfører jeg arbeidsmarkedstiltak (jobb i bedrift) på 50%. Jeg har i teorien da kun 50% tid til rådighet, men det er da mitt problem at jeg må studere i helger og på kveldstid og i ferien. Kan NAV legge seg borti det når jeg utfører arbeidsmarkedstiltaket til punkt og prikke? Anonymkode: e1079...bd5 Ja det kan Nav legge seg borti... Det kan bli vanskelig å argumentere for at du skal ansees som reell arbeidssøker i 50% når du faktisk er i 100% aktivitet som student... Husk at du plikter å melde fra til NAV og så må de isåfall vurdere om studiet du skal ta kan ansees som nødvendig og hensiktsmessig for å komne i jobb... Anonymkode: ea9ee...426 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #5 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan Nav legge seg borti... Det kan bli vanskelig å argumentere for at du skal ansees som reell arbeidssøker i 50% når du faktisk er i 100% aktivitet som student... Husk at du plikter å melde fra til NAV og så må de isåfall vurdere om studiet du skal ta kan ansees som nødvendig og hensiktsmessig for å komne i jobb... Anonymkode: ea9ee...426 Men jeg er jo i et praksistiltak. Jeg jobber jo 50% for overgangsstønaden, gratis for en bedrift! Jeg har ikke plikt til mer i henhold til folketrygdloven. Det står ingen steder på nav sine sider at jeg ikke har lov til å studere ved siden. Det bedrer jo sjangsene til å komme i jobb! Anonymkode: e1079...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #6 Skrevet 24. august 2019 Nav kan legges seg opp i absolutt alt så lenge du får støtte fra dem. Jeg skjønner at ikke du har lyst til å spørre, men hvis det er ulovlig og du blir oppdaget risikerer du i verste fall fengsel. Ikke prøv å være lur når du går på Nav, straffene for å lure til seg penger er altfor høye. Anonymkode: de914...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nav kan legges seg opp i absolutt alt så lenge du får støtte fra dem. Jeg skjønner at ikke du har lyst til å spørre, men hvis det er ulovlig og du blir oppdaget risikerer du i verste fall fengsel. Ikke prøv å være lur når du går på Nav, straffene for å lure til seg penger er altfor høye. Anonymkode: de914...2a7 Jeg risikerer ikke fengsel for dette, nei. Det står ikke en eneste bestemmelse i folketrygdloven, forskriften til stønad for enslig far eller mor, nav sine rundskriv eller hjemmesider, om at jeg ikke kan gjøre hva jeg vil på fritiden. I brevet jeg har fått fra nav står det heller ikke hvilken lovbestemmelse jeg skal ha brutt. Det eneste regelverket de henviser til er at jeg har plikt til å legge fram dokumentasjon på studiet. Anonymkode: e1079...bd5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 Du bør informere nav. Anonymkode: 42696...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 Om du studerer får du lite/ingen tilskudd fra nav. Du får derimor studielån+Stipend, og ekstra forsørgerstipend 😊 Anonymkode: 37852...ce7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør informere nav. Anonymkode: 42696...ce6 Jeg har jo informert nav, det er derfor jeg er irritert. Det står ingenting i brevet hvor de ber om informasjon om studiet, om hvilke bestemmelser jeg skal ha brutt. En forutsetning for at man skal kunne forutberegne sin rettsstilling er at man har mulighet til å sette seg inn i regelverket. Som jeg har sagt, står det ingenting i de nevnte rettskildene lov, forskrift, rundskriv, eller brevet fra nav, om at det er forbudt å studere mens man utfører sin aktivitetsplikt på 50%. Anonymkode: e1079...bd5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #11 Skrevet 25. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du studerer får du lite/ingen tilskudd fra nav. Du får derimor studielån+Stipend, og ekstra forsørgerstipend 😊 Anonymkode: 37852...ce7 Jeg studerer på frititden. Jeg er i jobbpraksis via nav. Nav støtter ikke utdanninga mi, jeg betaler den selv. Anonymkode: e1079...bd5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #12 Skrevet 25. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer på frititden. Jeg er i jobbpraksis via nav. Nav støtter ikke utdanninga mi, jeg betaler den selv. Anonymkode: e1079...bd5 Det betyr jo i praksis da at alle studenter kan si dem studerer i fritiden sin, så kan de motta stønader i hue og rævva ? Du skjønner vel selv at det er feil ? Studerer du fulltid så er du student og lånekassen blir da riktig sted du skal henvende deg .. Du skjønner vel at er du på 100% studie så fungerer det ikke som fritiden din . Og NAV har faktisk tilgang til system som kan sjekke om du er registrert som student , det brukes for å ta NAV snyltere Anonymkode: 8e8c7...107 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #13 Skrevet 25. august 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr jo i praksis da at alle studenter kan si dem studerer i fritiden sin, så kan de motta stønader i hue og rævva ? Du skjønner vel selv at det er feil ? Studerer du fulltid så er du student og lånekassen blir da riktig sted du skal henvende deg .. Du skjønner vel at er du på 100% studie så fungerer det ikke som fritiden din . Og NAV har faktisk tilgang til system som kan sjekke om du er registrert som student , det brukes for å ta NAV snyltere Anonymkode: 8e8c7...107 Nettopp... Da kunne jo alle som ikke har rett på overgangsstønad fordi studiet ikke ansees som nødvendig og hensiktsmessig for å jobb bare registrere seg som arbeidssøkere og fortsette å få stønad... Sånn fungerer det jo heldigvis ikke, regler er regler - de gjelder for alle og må følges. Det er heller ikke søker som bestemmer hvordan man fyller aktivitetskravet- detxer det NAV som avgjør... Meld fra om studiene om du ikke allerede har det - det er særdeles kjipt å få tilbakebetalings krav på ett helt år med stønad (eller mer!!) når dette oppdages senere.. Blir fort veldig mye penger å betale tilbake når man får over 18 000 kr i måneden i stønad pluss tilleggsstønader..... Og - man kan bli anmeldt og få fengselsstraff!!..... Anonymkode: ea9ee...426 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #14 Skrevet 25. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp... Da kunne jo alle som ikke har rett på overgangsstønad fordi studiet ikke ansees som nødvendig og hensiktsmessig for å jobb bare registrere seg som arbeidssøkere og fortsette å få stønad... Sånn fungerer det jo heldigvis ikke, regler er regler - de gjelder for alle og må følges. Det er heller ikke søker som bestemmer hvordan man fyller aktivitetskravet- detxer det NAV som avgjør... Meld fra om studiene om du ikke allerede har det - det er særdeles kjipt å få tilbakebetalings krav på ett helt år med stønad (eller mer!!) når dette oppdages senere.. Blir fort veldig mye penger å betale tilbake når man får over 18 000 kr i måneden i stønad pluss tilleggsstønader..... Og - man kan bli anmeldt og få fengselsstraff!!..... Anonymkode: ea9ee...426 Faktum er: Du har ikke rett til å studere på overgangsstønad dersom nav ikke anser studiet som nødvendig og hensiktsmessig. Men du har rett til overgangsstønad dersom du er reell arbeidssøker og oppfyller aktivitetskravet på 50%. Det gjør jeg og det er nav som har bestemt denne aktiviteten. Hva er det slags regler du snakker om som hindrer meg i å gjøre hva jeg vil på fritiden? Som sagt, brevet jeg har fått fra nav viser ikke til noen regler jeg har brutt. Det står ingenting om dette på deres nettsider. Jeg har snakket med Navs kontakttelefon på et tidligere tidspunkt, og de sa at det var helt i orden å studere. Det er jo helt umulig å forutberegne sine rettigheter når de ikke skriver at det er ulovlig å studere på siden av arbeidsmarkedstiltak. Det du sier om fengsel er bare tull. Du kan lese folketrygdloven § 15- 12. Jeg har meldt fra om studiene til navs kontakttelefon og jeg er oppmeldt først nå i august, så det blir neppe noe tilbakebetalingskrav. Anonymkode: e1079...bd5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #15 Skrevet 25. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det betyr jo i praksis da at alle studenter kan si dem studerer i fritiden sin, så kan de motta stønader i hue og rævva ? Du skjønner vel selv at det er feil ? Studerer du fulltid så er du student og lånekassen blir da riktig sted du skal henvende deg .. Du skjønner vel at er du på 100% studie så fungerer det ikke som fritiden din . Og NAV har faktisk tilgang til system som kan sjekke om du er registrert som student , det brukes for å ta NAV snyltere Anonymkode: 8e8c7...107 Tror du at man er så gira på å studere at man av den grunn velger å bli eneforsørger av et lite barn, slik at man kan motta stønad i hue og ræva? 😩 Anonymkode: e1079...bd5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #16 Skrevet 25. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Faktum er: Du har ikke rett til å studere på overgangsstønad dersom nav ikke anser studiet som nødvendig og hensiktsmessig. Men du har rett til overgangsstønad dersom du er reell arbeidssøker og oppfyller aktivitetskravet på 50%. Det gjør jeg og det er nav som har bestemt denne aktiviteten. Hva er det slags regler du snakker om som hindrer meg i å gjøre hva jeg vil på fritiden? Som sagt, brevet jeg har fått fra nav viser ikke til noen regler jeg har brutt. Det står ingenting om dette på deres nettsider. Jeg har snakket med Navs kontakttelefon på et tidligere tidspunkt, og de sa at det var helt i orden å studere. Det er jo helt umulig å forutberegne sine rettigheter når de ikke skriver at det er ulovlig å studere på siden av arbeidsmarkedstiltak. Det du sier om fengsel er bare tull. Du kan lese folketrygdloven § 15- 12. Jeg har meldt fra om studiene til navs kontakttelefon og jeg er oppmeldt først nå i august, så det blir neppe noe tilbakebetalingskrav. Anonymkode: e1079...bd5 15-12 handler om muligheten til å gi sanksjoner dersom man ikke følger pliktene.. Og jo - selvfølgelig kan man dømmes til fengsel om man svindler NAV.. https://www.nordlys.no/jobb/tromso/nav/kvinnen-loy-om-at-hun-var-alenemor-na-ma-hun-sone-og-betale-nav-n-million-kroner/s/5-34-425758 https://e24.no/lov-og-rett/kvinne-doemt-til-fengsel-for-nav-svindel/20344225 Så fint at du har meldt fra, da får de vurdert din sak.. Anonymkode: ea9ee...426
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #17 Skrevet 25. august 2019 Vil du klare studier og 100% jobb? Anonymkode: fb8bb...881
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #18 Skrevet 25. august 2019 Dette er omgåelse av reglene, og er selvsagt ikke greit. Du er jo heller ikke reell arbeidssøker på denne måten. Anonymkode: c10d5...06d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #19 Skrevet 25. august 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er omgåelse av reglene, og er selvsagt ikke greit. Du er jo heller ikke reell arbeidssøker på denne måten. Anonymkode: c10d5...06d Jo jeg er rell arbeidssøker. Se presisering av hva det innebærer nedenfor. Jeg deltar på arbeidsmarkedstiltak 50%. Jeg skriver søknader, og er villig til å oppfylle bokstav a, b eller c når som helst. ALT annet enn å være i NAV- mølla. En vanlig arbeidsgiver vil være tusen ganger mer fleksibel og positivt innstilt til at hans ansatte ønsker å utdanne seg, enn det Nav er. Men jeg har store huller i cv etter sykdom, og sliter med å komme inn i arbeidslivet på ordinær måte. Derfor er jeg stuck på nav. Forskrift om stønad til enslig mor eller far § 4: § 4.Reell arbeidssøker Som reell arbeidssøker regnes den som er arbeidsfør, og er villig til å a) ta ethvert arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane, b) ta ethvert arbeid hvor reisetiden utgjør opptil én time hver vei med offentlig transport mellom hjem og arbeidsplass, c) ta arbeid som utgjør minst halvparten av full tid, og d) delta på arbeidsmarkedstiltak. Den enslige moren eller faren kan reservere seg mot kvelds-, natt-, og helgearbeid. Anonymkode: e1079...bd5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2019 #20 Skrevet 26. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo jeg er rell arbeidssøker. Se presisering av hva det innebærer nedenfor. Jeg deltar på arbeidsmarkedstiltak 50%. Jeg skriver søknader, og er villig til å oppfylle bokstav a, b eller c når som helst. ALT annet enn å være i NAV- mølla. En vanlig arbeidsgiver vil være tusen ganger mer fleksibel og positivt innstilt til at hans ansatte ønsker å utdanne seg, enn det Nav er. Men jeg har store huller i cv etter sykdom, og sliter med å komme inn i arbeidslivet på ordinær måte. Derfor er jeg stuck på nav. Forskrift om stønad til enslig mor eller far § 4: § 4.Reell arbeidssøker Som reell arbeidssøker regnes den som er arbeidsfør, og er villig til å a) ta ethvert arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane, b) ta ethvert arbeid hvor reisetiden utgjør opptil én time hver vei med offentlig transport mellom hjem og arbeidsplass, c) ta arbeid som utgjør minst halvparten av full tid, og d) delta på arbeidsmarkedstiltak. Den enslige moren eller faren kan reservere seg mot kvelds-, natt-, og helgearbeid. Anonymkode: e1079...bd5 Igjen, klarer du 100% studie og 100% jobb? Anonymkode: fb8bb...881
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå