Gå til innhold

Tenåringsjenter, eldre gutter og alkohol.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hvor jeg burde legge denne, men en mamma- bekymring, så håper ok at jeg la den under her. 

Vi er kommet i en situasjon der våre jenter er kommet i kontakt med eldre gutter som skjenker alkohol og holder fester, hvor noen av jentene har løyet hjemme for å være med på dette. Jentene er 14-15 år. Guttene sier at de er 17-19 år, men kan også være eldre gutter/menn. Vi frykter at også andre ting har skjedd. Vi regner med at disse gutta ikke er med mindreårige og serverer dem alkohol for å være greie. 

Når jeg skriver våre jenter mener jeg jentene i venneflokken til min datter. Vi er flere fortvilte og engstelige mødre. 

Som nevnt er jentene 14-15, de er mindreårige og under seksuell lavalder. Våre jenter har kommet i kontakt med disse gutta /menn gjennom to tidligere venninner, som har falt veldig utpå. Noen av jentene trekkes mot dette, fordi det er spennende, og andre har foreløpig tatt avstand. Uansett er det en vanskelig situasjon. Vi er nå på vakt, men de er i en alder der vi ikke alltid har helt kontroll. 

Det jeg egentlig lurer på er om dette er en situasjon der vi kan få bistand og råd fra politiet. Til å snakke med jentene, og til å ta kontakt med disse gutta /menn, og ta tak i at skjenking av mindreårige er ulovlig, og sex med dem straffbart. 

Tviler ikke på at de egentlig vet det, men at politiet tok kontakt med dem og ga beskjed om at de er klar over hva som foregår, og at de vil følge med, kan kanskje likevel påvirke dem til å holde seg unna småjenter? 

Jeg vet jo at politiet er presset på ressurser, men dette handler om å forhindre straffbare forhold i forhold til sårbare unge jenter. Det har tydeligvis også allerede vært slike lovbrudd. De to jevnaldrende jentene som satte våre jenter i kontakt med disse gutta har visst hatt sex med flere av dem, samt dette med å servere alkohol. Noen av våre jenter har også fått alkohol, og vi frykter at mer enn det har skjedd. Eventuelt kan skje. 

Guttene er alle av utenlandsk opprinnelse, slik vi har forstått det. Burde ikke ha noe å si, men det kan jo være at de ikke har full forståelse for norske lover i forhold til dette. Eventuelt at det er et miljø hvor de føler at slikt ikke er vesentlig, fordi å bevege seg på siden av loven er normalen. 

Er det noe vits i å ta kontakt med politiet? Vi vil selvfølgelig gjøre vårt for å forhindre at våre jenter oppsøker dette, men dette er jo også et miljø som kan sette andre unge jenter i fare. Et problem utover vårt. 

Anonymkode: fbaa5...c65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere finner selvfølgelig ut hvem det er og anmelder saken, samt bekymringsmelding til barnevernet for de andre jentene. 

Hvorfor har dere ikke snakket med disse guttene selv og forbydd dem å servere deres jenter alkohol? 

Ja, politiet kan drive veiledning, da mine to eldste var ungdomsskoleelever kom politiet og hadde en kveld med veiledning for foreldre, etter at de hadde undervist barna på dagen. 

Da dreide det seg om nettvett, rus og andre aktuelle ting. 

• Liker 3
Skrevet

Politiet bruker nok ikke ressurser på dette, dette er et ansvar dere foreldre må ta. Så lenge det ikke er noe å anmelde er ikke dette noe for politiet. Problemstillingen er jo ikke uvanlig og har vel vært en typisk greie i ganske mange tiår. Dere må snakke med jentene deres, dere må sette grensene. Til syvende og sist er det ikke uvanlig at jenter i den alderen drikker eller er seksuelt aktive, målet må være at de er best mulig informert, at de tør sette egne grenser og at de vet at de alltid kan komme til dere hvis det er noe eller ringe dere om de behøver det. 

Anonymkode: 9c243...6c1

• Liker 6
Skrevet (endret)

Har dere snakket skikkelig gjennom dette med jentene? Jeg syns ikke de er gamle nok til å drikke blant eldre gutter som kan utnytte dem, men de er gamle nok til å holde åpne samtaler og reflektere.

Det kan være vanskelig, men prøv å snakk på deres nivå. Si du ikke skal dømme eller bli sint, men at du er redd det skal skje noe de kommer til å angre på. Det kan være spennende å få oppmerksomhet fra eldre gutter, og det får dem sikkert til å føle seg veldig voksne selv, men de trenger å vite det at de setter seg i en sårbar posisjon.

Oppfordre dem til at de skal ringe om noe skjer. Mye bedre at en full tennåring ringer og ber om å bli hentet enn at hun er redd foreldrene skal bli sinte og derfor blir værende i en situasjon hun ikke er komfortabel med. 

Rådgi dem og om at det å ta imot alkohol fra en annen kan være farlig! Med tanke på dop osv som kan snikes oppi drinken. Si de aldri skal ta imot noe der de ikke er 100% sikker på hva innholdet er, og at dette er noe voksne damer også passer seg for. 

Eventuelt si de kan få ha små fester hjemme med bare venninnene (kanskje kompiser på samme alder?) og drikke seg en øl eller en cider så de kan få føle på det "Voksne" festlivet under trygge forhold der voksne er til stede i huset men ikke blander seg :) Det høres kanskje ut som å være litt for løssluppen med reglene, men det er jo mye bedre enn at de fester med folk som ikke er til å stole på!

Endret av Deerinspotlight
Skrevet

Minner meg om grooming gjengene i England, som systematisk går etter  og misbruker sårbare småjenter. Og de er ikke hyggelige folk for å si det sånn.  Kvinnesynet deres er godt kjent. Har hørt altfor mange lignende historier, så dere har rett i å være bekymra .

• Liker 6
Skrevet

Les om grooming-gjengene i England. Det er ganske groteske holdninger til unge hvite jenter i enkelte miljøer.

Men ikke så mye du kan gjøre enn å snakke med barna om farene som finnes. De må selv oppleve og gjøre sine egne feil. Noen gjør feil som gjør at livet deres blir ødelagt for alltid, men slik er det. For de fleste kommer seg gjennom ungdomsårene med å bare bli voldtatt én gang. Det bør de fleste være godt fornøyd med.

Anonymkode: 02694...5d9

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, 334 skrev:

grooming gjengene i England

Grooming skjer i alle land der islam er representert. Også i Norge.

England er mest omtalt da omfanget der etterhvert ble for stor til å holdes skjult, noe politi, myndigheter og media selvsagt helst ville, fulle av berøringsangst overfor det nye herrefolket. Det snakkes om at over 1 000 000 unge, britiske jenter systematisk har blitt misbrukt av disse gjengene, som hovedsaklig er fra Pakistan.

Mønsteret er enkelt. Det begynner i det små med alkohol, penger og goder i bytte mot mindre seksuelle tjenester. Det ender i dop, misbruk og tragedie. For jentene vel og merke.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dette kalles grooming og guttene legger til rette for at utfallet her skal bli ´fitte på dem. Frivillig eller ikke frivillig. Jentene bør bli fortalt i rene ord hvorfor disse eldre fyrene gjør sånn stas på dem og vil ha dem der. De er ikke kamerater av jentene, de vil ha fitte etterhvert for drikken de gir dem.

Endret av O.G.
Skrevet
18 minutter siden, 334 skrev:

Minner meg om grooming gjengene i England, som systematisk går etter  og misbruker sårbare småjenter. Og de er ikke hyggelige folk for å si det sånn.  Kvinnesynet deres er godt kjent. Har hørt altfor mange lignende historier, så dere har rett i å være bekymra .

Også norske gutter/menn gjør dette. Så ikke stol noe på fyrene hvis det er en guttegjeng der som inviterer småjenter på fest.

Skrevet

Dere får ha strengere regler en periode. De får ikke rave rundt på kveldene og dere må ha kontroll på hvor de er og hvem de er sammen med. 

Anonymkode: dc3ac...df6

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere får ha strengere regler en periode. De får ikke rave rundt på kveldene og dere må ha kontroll på hvor de er og hvem de er sammen med. 

Dette alene er ikke godt nok. Jentene må skjønne at disse fyrene ikke vill dem godt, hvis ikke så utsettes bare den seksuelle utnyttelsen. 

Skrevet

Jeg var en sånn jente, og foreldrene mine prøvde så godt de kunne, men jeg var en skikkelig drittunge. Hadde kanskje holdt meg hjemme hvis foreldrene mine hadde vært mer interessert i meg og mitt og funnet på mer ting med meg. Men det ble bare kjefting og nekting. 

Jeg fikk heldigvis andre interesser etterhvert. 

Anonymkode: 4a9da...be1

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, O.G. skrev:

Dette alene er ikke godt nok. Jentene må skjønne at disse fyrene ikke vill dem godt, hvis ikke så utsettes bare den seksuelle utnyttelsen. 

Selvfølgelig. Men man må jo stramme inn på grensene slik at det ikke blir tilrettelagt for fest, fyll og henging med bedre gutter. Innetid og snakk med andre foreldre og ha en avtale på hva som gjelder når jentene besøker hverandre.

Mest sannsynlig vil ikke 14-15 åringer skjønne at noen vil de vondt. Dette er en alder hvor de er fryktelig naive og godtroende. Snakker av erfaring, har tenåringsjente selv i hus. 

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men man må jo stramme inn på grensene slik at det ikke blir tilrettelagt for fest, fyll og henging med bedre gutter. Innetid og snakk med andre foreldre og ha en avtale på hva som gjelder når jentene besøker hverandre.

Mest sannsynlig vil ikke 14-15 åringer skjønne at noen vil de vondt. Dette er en alder hvor de er fryktelig naive og godtroende. Snakker av erfaring, har tenåringsjente selv i hus. 

Tenåringsjenter er også livredde for å bli oppfattet som hore av sine likemenn, det er noe jeg ville ha brukt for alt hva det var verdt i en sånn sak som det TS skisserer. 

Skrevet

Takk for alle svar! 

Vi har selvfølgelig hatt og vil ha mye dialog med jentene om dette, og også samarbeide tettere oss foreldre mellom, så det ikke blir mulig å lyve om hvor de er. 

Vi foreldre vet dessverre ikke navnet til disse gutta /menn (tror de er eldre enn de påstår, iallefall noen av dem). De jentene som allerede er innunder guttas kontroll og innflytelse ønsker selvfølgelig ikke å dele denne informasjonen med foreldrene som vil stoppe denne situasjonen. BV er allerede involvert i forhold til disse to jentene. 

Det kan virke som om jenter allerede under påvirkning fra gutta oppfordres til å ta med seg nye jenter, og at de også selv har et ønske om at de andre skal være med og gjøre de samme "feilene". Påpeker det kule og spennende ved det. Jeg er imidlertid ikke sikker på at disse jentene har det så kult og greit i situasjonen selv, men det føles kanskje lettere om flere venninner er i akkurat samme situasjon? 

Jeg håper og tror at vi skal klare å holde våre jenter borte, nå som vi er bevisst faren, men har vi ikke også et samfunnsansvar her? Er det greit at disse gutta /menn får holde på slik? Bare vi redder unna våre, så skitt la gå med andre unge jenter som går i fella? Skitt la gå med foreldre som ikke vet om faren? 

Dette er kriminelle handlinger og intensjoner. Skal vi bare passe på våre og ellers vende det blinde øyet til? Ikke melde videre til noen? 

Jeg synes ikke det er ok å "slippe unna med å bare bli voldtatt en gang". Som 14-15 åring, før annen seksuell erfaring, må det være ekstra ille å bli brukt på den måten. 

Burde ikke politiet være interessert i å gripe inn? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! 

Vi har selvfølgelig hatt og vil ha mye dialog med jentene om dette, og også samarbeide tettere oss foreldre mellom, så det ikke blir mulig å lyve om hvor de er. 

Vi foreldre vet dessverre ikke navnet til disse gutta /menn (tror de er eldre enn de påstår, iallefall noen av dem). De jentene som allerede er innunder guttas kontroll og innflytelse ønsker selvfølgelig ikke å dele denne informasjonen med foreldrene som vil stoppe denne situasjonen. BV er allerede involvert i forhold til disse to jentene. 

Det kan virke som om jenter allerede under påvirkning fra gutta oppfordres til å ta med seg nye jenter, og at de også selv har et ønske om at de andre skal være med og gjøre de samme "feilene". Påpeker det kule og spennende ved det. Jeg er imidlertid ikke sikker på at disse jentene har det så kult og greit i situasjonen selv, men det føles kanskje lettere om flere venninner er i akkurat samme situasjon? 

Jeg håper og tror at vi skal klare å holde våre jenter borte, nå som vi er bevisst faren, men har vi ikke også et samfunnsansvar her? Er det greit at disse gutta /menn får holde på slik? Bare vi redder unna våre, så skitt la gå med andre unge jenter som går i fella? Skitt la gå med foreldre som ikke vet om faren? 

Dette er kriminelle handlinger og intensjoner. Skal vi bare passe på våre og ellers vende det blinde øyet til? Ikke melde videre til noen? 

Jeg synes ikke det er ok å "slippe unna med å bare bli voldtatt en gang". Som 14-15 åring, før annen seksuell erfaring, må det være ekstra ille å bli brukt på den måten. 

Burde ikke politiet være interessert i å gripe inn? 

Dere er vel nok oppdatert til at dere vet hvor dette foregår? Når barna deres er 14-15 år, pleier man å følge med hvor de går, selv om de får være ute lengre. Dersom ikke, så får dere følge nok med til å finne ut av det.  Frihet er noe som er best egnet under ansvar, er man ikke ansvarlige, kan man heller ikke få like mye frihet. 

Det er ikke sikkert at det går inn hos jentene deres, selv om dere har en alvorlig snakk eller ti. Tenåringer kan iblant være fast bestemt på at foreldre ikke aner noe om livet og det å være tenåring. Jeg har pleid å begynne drillingen på hva man bør og ikke bør gjøre i forhold til alkohol og venner før de ble tenåringer, samt snakket noen ganger i året om alt som kan skje og hvordan en tar ansvar. For mine barns del vil jeg si at det har fungert veldig bra, det har det også for vennegjengen til min eldste ( min nest eldste har aldri festet med alkohol) som var gode på å passe på hverandre og følge hverandre hjem, dersom noen fikk for mye. 

• Liker 1
Skrevet

Ble selv groomet som 14 åring av en som er dømt for det. Skulle ønske foreldrene mine hadde gjort mer. 

Anonymkode: e5392...681

• Liker 1
Skrevet

Dere kommer sikkert til å få svi for dette av døtrene, men kanskje dere avverger et eventuelt overgrep som vil påvirke døtrene deres mye mer, men det er mulig å gi mobiltelefonene deres til politiet slik at de kan åpne de og se hvem disse guttene er, eventuelt at dere på en eller annen måte klarer å finne ut av koden til en av jentene, låse opp mobilen og lese meldingene. Det er drøyt, ja, men det som disse guttene utsetter jentene deres for er i verste fall skadelig! Mange av disse guttene er fattige og serverer tresprit til jenter. Tresprit kan gjøre at man mister synet og kan inneholde narkotiske stoffer. Pass på!

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være de får betaling for å bringe med seg ny jenter i form av drikke, hasj eller ren cash.

Skrevet

Ellers da varsku andre foreldre med jenter som kan være i faresonen om hva som foregår. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...