Gå til innhold

Råte i en tømmerbjelke, må hele byttes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite utbygg på huset hvor jeg rev av en råtten kledning som var slått på skrått langs taksiden. Tømmerbjelke under denne har såvidt begynt å råtne sånn at jeg kunne skrape bort litt med kniv her og der.

Nå forventer jeg ikke at det er så mange kyndige her inne kanskje, men håper det er noen som vet litt. Altså om denne bjelken må byttes (håper ikke det, for da må jeg rive et tak som er lakt Oppå det gamle taket), eller om det holder å bare skrape vell og evt behandle med noe?

Anonymkode: ca40c...e42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskelig å si uten og ha sett det selv. Er det litt råte du kan skrape bort er det ikke noe stress. Men det kommer an på tykkelse, hvor mye råte osv. 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du bør ha fagfolk til og se på deg, og skrape fjerner jo ikke problemet hvis hele bjelken har råte

Anonymkode: d32f9...404

• Liker 2
Skrevet

Fagfolk finnes nok, men det er umulig å hjelpe deg uten en langt bedre forklaring. 

"råtten kledning som var slått på skrått langs taksiden. Tømmerbjelke under denne har såvidt begynt å råtne". Vil bare minne om at et bilde sier mer enn 17 ord.

Er du på veggen eller i takverket?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, A-hunter skrev:

Fagfolk finnes nok, men det er umulig å hjelpe deg uten en langt bedre forklaring. 

"råtten kledning som var slått på skrått langs taksiden. Tømmerbjelke under denne har såvidt begynt å råtne". Vil bare minne om at et bilde sier mer enn 17 ord.

Er du på veggen eller i takverket?

Bjelke på taket, eller på kanten av taket. Kledning som var kledd sånn skrått ved siden av taket var målleråttent, så jeg vil tro at det har spredd seg fra der.

Skrevet
9 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det er veldig vanskelig å si uten og ha sett det selv. Er det litt råte du kan skrape bort er det ikke noe stress. Men det kommer an på tykkelse, hvor mye råte osv. 

Skulle sikkert hatt en fuktmåler. var sikkert 1 cm jeg klarte å skrape bort her og der, hvor mye annet som er råttent vet jeg ikke.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skulle sikkert hatt en fuktmåler. var sikkert 1 cm jeg klarte å skrape bort her og der, hvor mye annet som er råttent vet jeg ikke.

Hent inn en fagmann du, så kan vedkommende vurdere hva som er best.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bjelke på taket, eller på kanten av taket. Kledning som var kledd sånn skrått ved siden av taket var målleråttent, så jeg vil tro at det har spredd seg fra der.

Det hjalp ikke veldig. Vi er altså ytterst på taket, der taktekkingen slutter og stopper i en vindski (kledningsbord som følger takvinkelen)? Under disse ligger det en bjelke? 

Det høres ikke ut som noe bærende. I så fall kan det råtne bare skjæres bort og erstattes. Det viktigste er uansett å stoppe fukttilsiget. Råtesoppene trenger stadig fukt for å jobbe videre.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Hent inn en fagmann du, så kan vedkommende vurdere hva som er best.

Han kommer garantert til å mene at den må rives og settes opp på nytt. En kompis av samboer som er fagmann og bytta kledning på huset, sa nemlig det i fjor. Men vi har ikke råd til å gjøre dette enda, må bytte tak blant annet først. Er mest ute etter midlertidige tiltak.

Skrevet
1 minutt siden, A-hunter skrev:

Det hjalp ikke veldig. Vi er altså ytterst på taket, der taktekkingen slutter og stopper i en vindski (kledningsbord som følger takvinkelen)? Under disse ligger det en bjelke? 

Det høres ikke ut som noe bærende. I så fall kan det råtne bare skjæres bort og erstattes. Det viktigste er uansett å stoppe fukttilsiget. Råtesoppene trenger stadig fukt for å jobbe videre.

Det kan nok stemme ja :)

Dette er da denefor hovedtaket som et uthus. Ser at det kan være flere syndere, blant annet lekk takrenne og at taket på utbygget ikke er helt inntil hovedveggen enkelte steder (utført av slurvette gammelkaller for 20-30 år siden).

Skrevet

Legg ut bilde så kan vi, om ikke annet, se om det ligger noen laster ned på bjelken eller ikke. 

Skrevet
2 timer siden, A-hunter skrev:

Legg ut bilde så kan vi, om ikke annet, se om det ligger noen laster ned på bjelken eller ikke. 

Har nettopp spreyet godt med sopp og algefjerner, så det ser vel litt fuktigere og mørkere ut etter det. Vet ikke hvor godt det fungerer her alikevell da.

råttent.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...