Gå til innhold

Tilvenning av katt ute - hvor lang tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en skjønn liten katt (1 år) som vi reddet for noen uker siden (fraflyttet..) Han gikk ute før vi gav ham et hjem, så han er ganske klar for å få komme ut igjen 😄 Siden han har vært vant til å være ute før vil han kjapt gå langt unna huset, og jeg er bekymret for at han ikke skal finne veien hjem når vi slipper han ut... Noen som kan dele erfaring her? Hvor lenge fulgte dere med katten ute før han fikk gå selv? Hvor lang tid hadde dere katten inne før han/hun fikk gå ut? Han har vært inne hos oss i tre uker og holder på å gå på veggene 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han blitt kastert, chippet og vaksinert? Ville uansett ventet litt til. Til dere er sikker på at han har slått seg til ro hos dere, er trygg og derfor også vil komme hjem igjen

Anonymkode: 72597...67c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville ventet minst en uke til med å slippe han ut. Eventuelt prøve med sele så du kan leie han, men enkelte katter slår seg vrang om man prøver så kan ikke garantere det er verdt investeringen.

Noe som kan gjøre det lettere for han å vente er å passe på å leke rikelig så han får brukt mye energi :) Finn gjerne et langt strå ute og bruk det som leke. Blir litt rusk men det tar støvsugeren lett. Kan også prøve å gi han litt kokt fisk siden jeg har sett på flere katter at de ofte blir trøtte og vil ta seg en lang lur etter de har spist fisk :P 

redigert: også enig i det anonym sier over. Pass på at de tingene er på plass før han går ut

Endret av Deerinspotlight
  • Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han blitt kastert, chippet og vaksinert? Ville uansett ventet litt til. Til dere er sikker på at han har slått seg til ro hos dere, er trygg og derfor også vil komme hjem igjen

Anonymkode: 72597...67c

Det er han, tok han til dyrelege på dag 2 😊

han virker veldig trygg her, koser seg og går rundt og prater og maler, kommer når vi roper på ham til og med!

men vi har en annen katt (12-åring gammel) og som er særdeles misfornøyd med den nye gjesten så jeg tenkte han ville roe seg og la henne være mer i fred hvis han fikk gå ut og rase fra seg.

men vi får vente en uke til 😊

Skrevet

Katter kan være ganske enkle, tilbyr du den beste maten vil han nok fortsette å komme med mindre deres katt jager han vekk, så klart.

Anonymkode: d2527...905

Skrevet

Jeg ville også ventet minst en uke til :) også vært ute sammen med ham hele tiden og la døren stå åpen når han er ute en ukes tid ihvertfall før dere lar ham gå ut når han vil.

I mellomtiden kan du øve på innkalling og triks for å slite ham ut litt :)

Anonymkode: 7f471...060

Skrevet

3 uker er lang nok tid. Føler det er litt dyremishandling å ha en godt vant utekatt inne så lenge. Jeg vet det er nødvendig å ha dem inne noen uker så de venner seg til stedet, men 3 uker er lenge nok!

Ta på ham sele og gå tur ute de første gangene. Han kommer til å være så fornøyd!! Vil nok markere i alle buskene. Når du skal ta av ham selen og la ham gå tur ute selv, så følg med på hvor han går. Han har ikke fått satt reviret sitt ennå, så han kan bli konfrontert av andre katter i området som "eier" landet. Han er jo bare 1 år også, ikke tøffe karen. Da kan han fort flykte - eller sette seg fresende til under en busk halve natta. Da er det greit at du vet hvor han er.

Anonymkode: 9d7c1...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...