Gå til innhold

Hvis du verken kan eller vil ha barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne problemstillingen er litt for lang til å forklare i overskriften alene. Men la oss si at du i utgangspunktet ikke kan få barn, men at det er mulig ved et inngrep eller prøverør. Men du er frivillig barnløs, så det er et ikketema for deg. Så blir du sammen med en som i utgangspunktet ønsker seg barn, men heller vil være sammen med deg selv om det betyr barnløshet. Er du i et slikt tilfelle moralsk forpliktet til å fortelle at du teoretisk sett kan få barn om du hadde ønsket det? Eller er det innafor å bare si at du ikke kan få (som er sant i den forstand at du ikke trenger bruke prevensjon og ikke blir gravid på naturlig vis)? Adopsjon er ikke noe tema.

Litt komplektst, men jeg håper dere forstår hva jeg mener. 

Anonymkode: b6e0c...158

Videoannonse
Annonse
Gjest RødeFare
Skrevet

Tror det alltid er lurt å spille med helt åpne kort i et forhold. 

Skrevet

Si klart i fra at du ikke ønsker barn! Si du slipper å bruke prevensjon fordi du kan ikke bli gravid, uten medisinsk hjelp.

Da er fakta på bordet! Spør han mer, så er det jo bare å svare på det han spør om.

Men pass på å være tydelig på at du aldri vil ha barn, og at du heller ikke vil benytte deg av denne "hjelpen".

Anonymkode: dcb09...51b

• Liker 6
Skrevet

Å tukle med kroppen er ikke et alternativ for meg. Ville sagt jeg var lykkelig barnløs, og heller ikke kunne få. Så får han takle det. 

Anonymkode: 855af...581

Skrevet
2 minutter siden, RødeFare said:

Tror det alltid er lurt å spille med helt åpne kort i et forhold. 

Enig i det, men samtidig vil det å si at man teoretisk kan få barn, men at det er uaktuelt, så kan det likevel dukke opp en forventning om at man skifter mening en dag. Hva om men mann er sterilisert, og sier til partneren at han ikke kan få barn. Det er sant, men samtidig kan sterilisering reverseres. Må han fortelle hvorfor han er steril?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Si klart i fra at du ikke ønsker barn! Si du slipper å bruke prevensjon fordi du kan ikke bli gravid, uten medisinsk hjelp.

Da er fakta på bordet! Spør han mer, så er det jo bare å svare på det han spør om.

Men pass på å være tydelig på at du aldri vil ha barn, og at du heller ikke vil benytte deg av denne "hjelpen".

Anonymkode: dcb09...51b

Det er mange som ikke tror på at man aldri vil ha barn. Hvis man sier man ikke kan få, stiller det seg ofte annerledes.

Skrevet

Du har ingen moralske forpliktelser til å dele noe sånt. Her er det bare å si at du ikke kan få barn. 

Skrevet

For meg er det en selvfølge å snakke om den type verdier og tanker med partner, så for meg hadde det vært selvsagt at det kom opp som tema. Vi snakker mye om våre verdier, hva vi mener om ulike temaer, ulike typer mennesker osv generelt 

Men uavhengig av det så mener jeg man er en idiot om man ikke sier det, da man risikerer at istedetfor å bryte etter 6mnd dating, så kjøper man hus sammen, er sammen i 6 år osv for så å bryte opp når mannen finner ut at du ikke vil adoptere heller. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, gammelt nytt said:

For meg er det en selvfølge å snakke om den type verdier og tanker med partner, så for meg hadde det vært selvsagt at det kom opp som tema. Vi snakker mye om våre verdier, hva vi mener om ulike temaer, ulike typer mennesker osv generelt 

Men uavhengig av det så mener jeg man er en idiot om man ikke sier det, da man risikerer at istedetfor å bryte etter 6mnd dating, så kjøper man hus sammen, er sammen i 6 år osv for så å bryte opp når mannen finner ut at du ikke vil adoptere heller. 

Det har aldri vært et tema å ikke si at man ikke VIL ha barn. Ei heller at man ikke KAN få barn. Spørsmålet er om man trenger oppgi årsaken til at man ikke kan få.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har aldri vært et tema å ikke si at man ikke VIL ha barn. Ei heller at man ikke KAN få barn. Spørsmålet er om man trenger oppgi årsaken til at man ikke kan få.

Det kommer jo an på om man er en uærlig idiot eller ei. 

Skrevet

Kjenner 2 som i teorien ikke skulle kunne få barn uten hjelp, men som ble gravide på egenhånd likevel. Naturen kan finne en vei så lenge man ikke er fullstendig steril. Så ja, da bør det nevnes at man ikke vil ha barn og av den grunn bør det likevel benyttes en form for beskyttelse. 

Anonymkode: efd5d...cf3

Gjest RødeFare
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det, men samtidig vil det å si at man teoretisk kan få barn, men at det er uaktuelt, så kan det likevel dukke opp en forventning om at man skifter mening en dag. Hva om men mann er sterilisert, og sier til partneren at han ikke kan få barn. Det er sant, men samtidig kan sterilisering reverseres. Må han fortelle hvorfor han er steril?

Men om kjæresten ens ikke tror på en, eller går og venter på at man skal ombestemme seg er jo ikke det noe godt fundament for et forhold.

Jeg skjønner ikke at denne saken er annerledes enn for noen som er frivillig barnløs men som ikke har fertilitetsutfordringer. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner 2 som i teorien ikke skulle kunne få barn uten hjelp, men som ble gravide på egenhånd likevel. Naturen kan finne en vei så lenge man ikke er fullstendig steril. Så ja, da bør det nevnes at man ikke vil ha barn og av den grunn bør det likevel benyttes en form for beskyttelse. 

Anonymkode: efd5d...cf3

Dette er ikke et slikt tilfelle der det er mulig å bli gravid uten inngrep. Og igjen, det var ikke noe tema å ikke fortelle at man ikke ønsker barn.

Skrevet

Så slitsom tråd

Folk har forskjellige meninger, klarer du ikke å lese det Ts?

Det er ikke riktig å holde igjen informasjon nei, såfremt man ønsker et åpent og ærlig forhold. 

Man sier at man ønsker IKKE barn. Om man kan få, eller ikke få, med hjelp eller uten.. Hva har det med saken å gjøre?

JEG ØNSKER IKKE BARN PUNKTUM

Skrevet
25 minutter siden, Parasoll said:

Så slitsom tråd

Folk har forskjellige meninger, klarer du ikke å lese det Ts?

Det er vel litt av poenget med en tråd. Hvis alle mener nøyaktig det samme trenger man ikke spørre om råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...