Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) 

jeg lurer på hvor mye klær jeg trenger av hver størrelse før lillingen kommer? Han kommer i januar. 

Har nå tre bodyer i 56 og fem i 62 (inkludert en ullbody) 

bukser har jeg:

to i strl 56 og tre i 62 (inkludert en ullbukse)

tre nattdrakter med og uten fot: to i 56 og 1 i 62 

har en lillelam dress,votter og får strikket hentesett til han :)  

er dette nok første tiden eller burde jeg kjøpe mer av noe? De basisplaggene.

Kom gjerne med tips og råd til en førstegangs mor! :) 

Skrevet

Ville ventet med innkjøp til du ser hva du får i gave. 

Ullstrømpebukser anbefales. Og ullsokker (det fikk vi MASSE av folk).

Ullsiklesmekker er kjekt både for sikkel og som skjerf 

Anonymkode: 924f0...3fc

• Liker 1
Skrevet

Et par plagg i 50 kan være greit. Ellers brukte jeg mest ull på mitt desember barn. 

Anonymkode: 87add...b5f

Skrevet

Har januarbarn. Det jeg brukte aller mest av var ullpysj fra joha uten føtter og med ullsokker. Super lettvint med ett plagg😉 Ellers hadde vi bodyer og bukser i bomull, ca 3-5 av hver i hver størrelse. Hadde også noen i ull. Ingen typisk gulpebaby her. Anbefaler å se litt hva du får, evnt kjøpe inn litt under black friday eller evnt salget rundt jul/nyttår😉 Hadde også stor glede av ulldress fra Name IT når lammeskinnsposen ble for varm. Polern O pyret har noen bodyer med dobbel knepping mellom beina og armer som kan forlenges så bodyen holder over lengre tid, GENIALT! Hadde en i str 56 og den fungerte som str 50-62.

Anbefaler også noen få plagg i 50. Frøkna vår var 55cm lang og veide 3,9 kg (gikk ned til 3,6 kg på sykehuset), vi brukte str 50 i 1-2 uker. 

Anonymkode: 5a1f1...aca

Skrevet

Jeg har fått to store babyer på 53 og 51 cm og begge har passet strl 50 en stund etter fødsel, 56 ble stort synes jeg. 62 tok det enda lenger tid før vi kunne bruke. Ull brukte vi ikke så mye den første tiden med eldste født på vinteren, vi var mest inne og da ble det for varmt med ull. Hadde et par ullbodyer og en ulldress. Jeg synes også det er mer styr med vask av ull, med gulp og babybæsj, men det er meg da :)

Anonymkode: 6d4df...803

Skrevet

Du trenger nok ikke å kjøpe så mye mer akkurat nå. I alle fall ikke i de minste størrelsene. Dersom du får en gulpebaby, kan nok flere bodyer komme til nytte, men det kan du jo skaffe etter hvert. Vi brukte mye strømpebukser, og så bør du skaffe et par luer. Vi foretrekker ull fremfor bomull, men babyen kan jo reagere på det, så kanskje ingen vits i å kjøpe for mye ull enda. Finnes bodyer og pysjer som har bambus på innsiden, de hadde vi en del av. Utendørs brukte vi alltid vognpose, bilstolpose eller bærejakke, så utedress var ikke nødvendig, selv om vi var mye ute hele vinteren. (Gutten vår var forresten født sent i september, men vi venter nr 2 i nå januar, og tenker å kjøre om igjen samme garderobe denne gangen).

Du kommer nok til å få en del i gaver også. Vi fikk særlig mye i 62. Str 50 hadde vi aldri bruk for, og 56 brukte vi heller ikke mange ukene. Baby tar heller ikke skade av å bruke litt for store klær et par uker... Armer og bein kan brettes opp. En del klær, særlig bukser og dresser med ribbkant oppe og nede, kan brukes over mange størrelser. 

Anonymkode: c666d...32a

Skrevet

Støtter det med å avvente og se hva du får i barselgaver. Så kan du alltids bestille mer ulltøy hjem. Her brukte vi kun ull, nesten.. Du trenger mye skift på nyfødte. Det er gulping og skikkelig mange bæsjebleier med løs avføring.. Ofte langt opp etter ryggen 😅 

Anonymkode: da39c...e7d

Skrevet

Jeg tenker at du klarer deg fint med det du har som utgangspunkt, og så kan du heller kjøpe mer etter fødselen. Jeg venter også i januar, og har noe av det samme, bare i 50 og 56. Pluss at jeg har planer om å kjøpe noen ull-luer. Klærne arves stort sett av storesøster, som var 3 kg. og 47 cm ved fødselen, og brukte 50 ganske lenge. Vi trengte ikke mange skift til førstemann, som gulpet lite. Det kan jo bli helt annerledes nå, men det ser vi etter hvert. 

Anonymkode: b7d91...450

Skrevet

Det eg hadde.

3xullbody i str.56.
2xullbody i str50.
2xullbukser i størrelse.50.
1xullstrømper (hadde vore greitt med fleire)
1xlillelamdrakt i str.56
1xbody i bommul str.50
Fekk ein pose med ullsokkar, det var ein del.

15 smikker.

Resten kjøpte eg etter fødselen, fordi då ser man betre behovet. Eg synest det er bare tull å hamstara alt for mykje klær, kanskje ungen er stor og du aldri bruker str.50. Heilt ok om du har fått donert tøy av andre såklart, men ikkje bruk alt for mykje pengar på klær i liten størrelse, fleste barn er jo ikkje så tiny som min.

Eg fekk også masse flott i gåve av folk rundt meg. Til og med bekjente som hadde hørt at eg hadde fått ein prematur tok kontakt og donerte det dei hadde ❤️

Det eg trengte.

Alt over i størrelse 40-44, evt.50 (bretta armane). Ungen min brukte 50-56 til hen var 4.5 månader...
50 smikker MINST (gulpebaby).
Ungen regulerte temperatur dårlig så vi brukte svært lite bomull. I starten hadde vi termoposer i krybben som vi flyte på. 

Til neste barn skal eg ha med noke i 44, 50 og 56. Berre for å sjå når ungen kjem. Samt skal eg bare bruka draktar utan sokkar, fordi det er svært prakisk, nyfødte hater å få ting over hovudet. Og det blir ein del bleieskift, sennepsbæsj opp 8-10 bleier hadde vi. Eg angre og på at eg hadde med så "lite" klær til ungen, vi endte opp med å bli 8 dagar og på slutten kjøpte eg klær til barnet på sjukehusapoteket (dyrt, men i det minste rett størrelse). Eg hadde og bare pakka 4 dagar med tøy til meg sjølv, det var ikkje så praktisk. Syntest det var litt dumt å senda mannen på handlerunde når eg ville ha han nær meg og barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...