Gå til innhold

Hundesele når hund skal gå tur.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier noen ganger å gå på tur med hunden til min gamle nabo. Denne hunden har en hundesele som jeg tar på før vi begynner å gå, og så har jeg ett ganske langt bånd som er festet til denne hundsaelen. Når vi er ferdige med å gå tur, så tar jeg selvfølgelig av hundeselen og båndet. Men hunden har også et veldig langt tau liggende utenfor huset deres - så den ene enden festes til veranda-rekkverk, og den andre enden har en slags krok som kan festes til halsbåndet på hunden.  

Tidligere i dag var jeg på en liten tur med denne hunden, og vi møtte en dame som også var på tur med hunden sin. Men hun brukte ikke noen hundesele! I steden brukte hun bare ett kort bånd direkte til halsbåndet på hunden. Dette kan umulig være særlig komfortabelt for dyret? Når hundene var opptatt med å snuse litt på hverandre, så nevnte jeg dette for denne damen. "Hvorfor bruker du ikke hundesele?" spurte jeg. Men hun hadde ikke engang peiling på hva en slik "hundesele" egentlig var for noe. Så jeg pekte på den hunden jeg gikk på tur med, og forklarte så vidt rundt dette, og jeg nevnte at en slik hundesele kunne være veldig greit å ha dersom hunden drar en del i båndet. En hundesele gir vel mindre belastning for hunden, enn dersom hun bare bruker vanlig halsbånd. 

Men damen likte kanskje ikke at jeg liksom skulle "belære" henne om hundehold. Hun sa "Er du en forbanna selger som forsøker å tjene penger på hunder, eller?" i en ganske irritert tone, og så bare gikk hun sin vei. Er detv vrkelig SÅ uvanlig og ukjemt å aldri bruke en slik hundesele? :P      

Anonymkode: d49c5...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk føler nok at de har mer kontroll med et halsbånd enn en sele. Tenker at så lenge man bruker et vanlig kobbel til halsbåndet så er det greit. Bruker man flexiline eller langline så bør man bruke en sele. 

Anonymkode: 3f392...5c9

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker kun sele på lange turer, ikke rett ned i gata når hundene kun skal ut for å tisse osv i 5-10 min. Kanskje hun gikk veldig korte lufteturer? Også kommer det an på om hunden selv drar mye.

Anonymkode: 75862...d0e

Skrevet

Merkelig nok er det fremdeles veldig mange i Norge som sverger til halsbånd selvom om all forskning (og sunn fornuft) viser at  RIKTIG sele ikke er like skadelig. 
Det er aldri noen garanti for at det ikke blir rykk og napp, selvom det ikke er eier som gjør det.

Jeg synes det er kjemperart men sele vs halsbånd er er skikkelig betent tema i Norge fremfor flere andre Europeiske land. Endring tar tydeligvis tid.

Anonymkode: 6fa36...93e

• Liker 3
Skrevet

Ting tar tid, men jeg synes selebruken har blitt mye mer vanlig nå enn den var før. 

Skrevet

Bør man helst bare bruke sele? Fikk vite på valpekurs at vi kun burde bruke sele når hunden skulle dra? 

Jeg fikk aldri til halsbånd, for hundens hals er veldig sensitiv uansett hvor fint den går, men jeg har følt meg som en litt mislykket hundeeier pga det! Om det uansett ikke er anbefalt skal jeg legge vekk den dårlige samvittigheten i hvert fall! 

Anonymkode: cbcf0...573

Skrevet (endret)

Man kan få store skader ved feil bruk av seler også.

Jeg er fysioterapeut for hunder og har hatt inne MANGE hunder som har hatt skader pga selen. Mest mellom frambeina, bryst, skuldre og nedre hals. Har også hatt hunder som har satt fast bein i sin egen sele (de klarer det mest underlige) og noen som har fått skader fordi selen har satt seg fast i noe på tur i skogen mens den løp i full fart.

Det kommer egentlig an på hvordan man bruker utstyret man har på hunden sin og at utstyret passer, er riktig tilpasset. Ta ALLTID hunden med til butikken når det skal kjøpes sele, så du er sikker på at du kjøper riktig sele som passer hunden 

Når det gjelder halsbånd så bør man velge et bredt halsbånd. Dette fordi det fordeler jevnere hvis det skulle bli noe trykk, det er lettere med skader dersom man har smale halsbånd. Ved bruk av halsbånd så bør hunden være flink til å gå i bånd, ikke dra eller nøkke i båndet.

Mange som bruker halsbånd istedenfor sele føler at de ikke har kontroll nok over hunden i sele og da synes jeg det er bedre at de bruker halsbånd på hunden så de får kontroll. 

Det kan være forskjellige grunner til hvordan utstyr man bruker på hunden og jeg synes det er frekt å stoppe folk og belære dem om at det man selv bruker er best. Hadde noen kommet bort til meg og belært meg om hvordan utstyr jeg burde bruke på hunden min så tror jeg nok at du hadde fått noen sarkastiske satirer fra meg og du hadde nok skjønt at jeg mente PELL DEG VEKK med STORE BOKSTAVER. Det er ikke sikkert det utstyret du har på din hund fungerer på en annen hund.

Selv så bruker jeg nesten aldri sele på min hund. Han er super lydig og kommer på innkalling hver gang, går nesten alltid løs, så de eneste gangene kobbelet er festet til halsbåndet er hvis vi går langs en trafikkert vei eller andre steder hvor det er nødvendig at han går i bånd. Han drar aldri i båndet, så har ikke fått skader av å ha på halsbånd enda. 

Dette ble et langt innlegg, men det jeg skal frem til er at det kan være mange grunner til at man velger akkurat det utstyret man har på hunden sin. Det blir ikke automatisk farlig om man bruker sele eller halsbånd, det er når de brukes feil det er fare for skader. 

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør man helst bare bruke sele? Fikk vite på valpekurs at vi kun burde bruke sele når hunden skulle dra? 

Jeg fikk aldri til halsbånd, for hundens hals er veldig sensitiv uansett hvor fint den går, men jeg har følt meg som en litt mislykket hundeeier pga det! Om det uansett ikke er anbefalt skal jeg legge vekk den dårlige samvittigheten i hvert fall! 

Du bruker det som fungerer best for deg 👍 Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å bruke noe du og hunden din liker best 🙂

Grunnen til at mange sier at man kun skal bruke selen når de skal dra er for å få en ivrigere hund som vet den skal dra når den har på selen. Min hund bruker også sele innimellom uten at den skal dra (bruker mest halsbånd siden hunden går mest løs og drar ikke i bånd), når den skal dra så skjønner den det når den ser at skiene kommer frem 🙂

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bruker retrieverkobbel på mine hunder, med andre ord helstrup. De trekker aldri i bånd, og jeg napper dem aldri etter båndet. De er mye løse, og jeg liker ikke å ha utstyr på hunder når de er løse i skogen, så da er det deilig å bare ta av hele tauet og så har de ikke en eneste tråd på seg. Jeg tenker at jeg er heldig som har så flinke hunder i bånd, for da kan jeg velge utstyr etter utseende og ikke utforming. 

Hadde en person kommet til meg og begynt å bable om sele så hadde jeg nok reagert og tenkt at vedkommende kunne passe sine egne saker. Så lenge en person ikke misbruker utstyret på hunden, eller hunden viser ubehag til utstyret det har på seg så bryr jeg meg ikke. 

Edit: Jo, forresten jeg bryr meg om en ting... det verste jeg ser er folk med disse H-selene som ligger stramt over skuldrene på hunden og som tydelig begrenser bevegeligheten til hunden når den går!

Endret av Howl
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, FlikkFlakk skrev:

Man kan få store skader ved feil bruk av seler også.

Jeg er fysioterapeut for hunder og har hatt inne MANGE hunder som har hatt skader pga selen. Mest mellom frambeina, bryst, skuldre og nedre hals. Har også hatt hunder som har satt fast bein i sin egen sele (de klarer det mest underlige) og noen som har fått skader fordi selen har satt seg fast i noe på tur i skogen mens den løp i full fart.

Det kommer egentlig an på hvordan man bruker utstyret man har på hunden sin og at utstyret passer, er riktig tilpasset. Ta ALLTID hunden med til butikken når det skal kjøpes sele, så du er sikker på at du kjøper riktig sele som passer hunden 

Når det gjelder halsbånd så bør man velge et bredt halsbånd. Dette fordi det fordeler jevnere hvis det skulle bli noe trykk, det er lettere med skader dersom man har smale halsbånd. Ved bruk av halsbånd så bør hunden være flink til å gå i bånd, ikke dra eller nøkke i båndet.

Mange som bruker halsbånd istedenfor sele føler at de ikke har kontroll nok over hunden i sele og da synes jeg det er bedre at de bruker halsbånd på hunden så de får kontroll. 

Det kan være forskjellige grunner til hvordan utstyr man bruker på hunden og jeg synes det er frekt å stoppe folk og belære dem om at det man selv bruker er best. Hadde noen kommet bort til meg og belært meg om hvordan utstyr jeg burde bruke på hunden min så tror jeg nok at du hadde fått noen sarkastiske satirer fra meg og du hadde nok skjønt at jeg mente PELL DEG VEKK med STORE BOKSTAVER. Det er ikke sikkert det utstyret du har på din hund fungerer på en annen hund.

Selv så bruker jeg nesten aldri sele på min hund. Han er super lydig og kommer på innkalling hver gang, går nesten alltid løs, så de eneste gangene kobbelet er festet til halsbåndet er hvis vi går langs en trafikkert vei eller andre steder hvor det er nødvendig at han går i bånd. Han drar aldri i båndet, så har ikke fått skader av å ha på halsbånd enda. 

Dette ble et langt innlegg, men det jeg skal frem til er at det kan være mange grunner til at man velger akkurat det utstyret man har på hunden sin. Det blir ikke automatisk farlig om man bruker sele eller halsbånd, det er når de brukes feil det er fare for skader. 

Da regner jeg med at du også gir kundene dine opplæring i hva som er riktig tilpassning av en sele?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du behøver ikek ha dårlig samvittighet,. Det er ikke bare din hund som har en sensitiv hals. Noen hunder har selvfølgelig mer pels osv., men hals er  hals og her er link til en brosjyre som er delt mange ganger på nett og FB der der står litt om hvorfor en god veltilpasset sele er å foretrekke.

https://www.freedogz.be/equipment/image/data/pdfs/Posters NO_web.pdf

PS ikke bry det om hva andre sier. Stol heller på fakta ;)

Anonymkode: 6fa36...93e

Skrevet
25 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Da regner jeg med at du også gir kundene dine opplæring i hva som er riktig tilpassning av en sele?

Selvfølgelig. Jeg anbefaler de også til gode steder å kjøpe selen, hvor de får hjelp av erfarne selgere som KAN seler. 

Skrevet

Jeg bruker halsbånd av den enkle grunn at min hund kun går noen få meter etter veien i bånd, ellers er hun løs. Har sele, men er unødvendig mye for hunden å ha på når hun likevel ikke skal gå i bånd mer enn maks 3 minutter. Når samboeren min går med på at vi ordner en større hund regner jeg med at sele blir brukt ofte på tur. Greit å tenke litt over at folk velger ulike løsninger med dyrene sine av ulike grunner. Selv om jeg skjønner at du mente det godt, så synes jeg egentlig du var litt frekk med denne damen du møtte. 

Anonymkode: d478c...ebb

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker halsbånd av den enkle grunn at min hund kun går noen få meter etter veien i bånd, ellers er hun løs. Har sele, men er unødvendig mye for hunden å ha på når hun likevel ikke skal gå i bånd mer enn maks 3 minutter. Når samboeren min går med på at vi ordner en større hund regner jeg med at sele blir brukt ofte på tur. Greit å tenke litt over at folk velger ulike løsninger med dyrene sine av ulike grunner. Selv om jeg skjønner at du mente det godt, så synes jeg egentlig du var litt frekk med denne damen du møtte. 

Hva gjør du de 5 mnd i året det er båndtvang da? 

Anonymkode: 99f2e...b6f

Skrevet

Det er noen som aldri har hørt om det ja.

Jeg bruker alltid sele på min hund, fordi hun hoster lett ved det minste trykk på halsbåndet. Trenger jeg mer kontroll så fester jeg båndet i sele og halsbånd samtidig, da får man mer kontroll enn med halsbånd samt mindre belastning på hals og nakke.

Anonymkode: e6e8d...f20

Skrevet
På 24.8.2019 den 14.40, Tabris skrev:

Ting tar tid, men jeg synes selebruken har blitt mye mer vanlig nå enn den var før. 

Enig! Skjønner ikke at folk fortsatt bruker halsbånd når man vet hvor skadelig det kan være, men synes uansett jeg ser mange flere som bruker sele.

Alt i alt synes jeg det er bra du sier ifra, TS! Det er jo ikke for å hevde deg selv, men på vegne av et uskyldig dyr.

Anonymkode: 80c32...785

• Liker 1
Skrevet
På 24.8.2019 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Hvis du nå har en liten hund, er det ekstra viktig at du bruker sele i stedet for halsbånd. Jeg ville også sagt fra.

Skrevet

Jeg har en mellomstor blandingshund på 9 år.

Halsen hans er tjukkere enn hodet, så vanlige halsbånd sklir rett av og kan ikke brukes. 

Han NEKTER å ta på sele, har 3 forskjellige men hver gang han ser de så løper han og gjemmer seg. Hvis jeg tvinger de på han står han stiv som en stokk, med halen rett ut og nekter å bevege seg.

Det eneste han vil bruke (logrer når han ser det) et et strupebånd (sånne ringer som går i hverandre og strammer).

Nå skal det sies at han ikke drar, og går mye løs. Halsbåndet henger løst rundt hslsen mesteparten av tiden. Han har så tjukk hals at han ikke bryr seg når det strammer.

Men jeg får litt noia når jeg treffer på slike som deg TS, som tror jeg er en dyremishandler. 

Anonymkode: 98458...ad2

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Skjønner ikke at folk fortsatt bruker halsbånd når man vet hvor skadelig det kan være, men synes uansett jeg ser mange flere som bruker sele.

Alt i alt synes jeg det er bra du sier ifra, TS! Det er jo ikke for å hevde deg selv, men på vegne av et uskyldig dyr.

En sele kan misbrukes i feil hender det også, just saying.

Jeg er helt for å bruke sele, spesielt på hunder som er unge eller trekker i bånd. Men jeg synes ikke man skal blande seg i andres halsbåndbruk uten grunn.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en mellomstor blandingshund på 9 år.

Halsen hans er tjukkere enn hodet, så vanlige halsbånd sklir rett av og kan ikke brukes. 

Han NEKTER å ta på sele, har 3 forskjellige men hver gang han ser de så løper han og gjemmer seg. Hvis jeg tvinger de på han står han stiv som en stokk, med halen rett ut og nekter å bevege seg.

Det eneste han vil bruke (logrer når han ser det) et et strupebånd (sånne ringer som går i hverandre og strammer).

Nå skal det sies at han ikke drar, og går mye løs. Halsbåndet henger løst rundt hslsen mesteparten av tiden. Han har så tjukk hals at han ikke bryr seg når det strammer.

Men jeg får litt noia når jeg treffer på slike som deg TS, som tror jeg er en dyremishandler. 

Anonymkode: 98458...ad2

Tror du at hunden logrer fordi den liker strupehanlsbåndet, og er redd selen fordi den er ubehagelig? Hunder må vennes til ting, mange kan være skeptiske til å få noe tredd over kroppen. 

Anonymkode: e6e8d...f20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...