FrøkenPotetgull Skrevet 24. august 2019 #1 Skrevet 24. august 2019 Hei! Jeg er tredjeårsstudent, og godt vandt med å referere i APA 6th stil. Jeg er for tiden i praksis, og den ene pensumboken består KUN av referanser til andre bøker og forskning. Hvordan ville dere gjort det? Skal jeg finne frem til den ordinære kilden hver gang, eller skal jeg referere som sekundærreferanse? Trenger sårt innspill før jeg mister alt livsmot her. Hjelper lite å spørre veilederen min, da det er forfatteren selv (som er meget hårsår når det gjelder den boka. Vil helst bestå 😅)
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #2 Skrevet 24. august 2019 Jeg ville ha funnet frem den orginale referansen. Det skal jo, i utgangspunktet være lett, siden den står der. Førstehånds kilder, førstehånds kilder, førstehånds kilder! Må innrømme at jeg har selv referert referansen, altså brukt forfatterens referanse, en eller to ganger. Tidspress. Skal du bruke en bok som din veileder har skrevet selv, så vær veldig forsiktig! Ikke referer bare for å refer. Vær sikker på at hva du refererer er hva forfatteren mener. Refererte selv min veileder i en essay som en annen på fakultetet graderte, skal si at jeg slet litt der. Måtte kutte en referanse ( som sikkert var knallbra!) på grunn at jeg var ikke sikker på om jeg var 100% sikker hva forfatteren mente. Lite faktultet, alle på fakultetet hadde lest boka. Anonymkode: 0058e...8f6 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #3 Skrevet 24. august 2019 Jeg skrev MLA-stil men jeg mener jeg bare skrev noe sånn: (hvis boka er skrevet av en som heter Pedersen). Pedersen henviser til Olsen som forklarer at sånn og sånn (2016). Dette støttes i følge Pedersen av Olsen som har forsket på dette sånn og sånn (2016). Derfor er det viktig at man gjør som Olsen og gjør sånn og sånn (Pedersen 2016). Anonymkode: 551c6...e3b 3
FrøkenPotetgull Skrevet 24. august 2019 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2019 Uff, var som jeg trodde (og fryktet da)! Får prøve å finne annen god litteratur da (i tillegg, så klart). 😂
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #5 Skrevet 25. august 2019 Går alltid til originalkilden, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har funnet feil i referanser fordi jeg har gjort nettopp det. Ganske irriterende når jeg tror jeg har funnet en knallbra referanse som understøtter et viktig poeng, og så viser det seg at vedkommende har sagt noe helt annet... Å referere referanser er dårlig akademisk skriving, og du risikerer i verste fall å videreføre feil. Når det er sagt så lurer jeg på hvor sløve sensorene egentlig er, driver for tiden og kildesjekker en Ph.d.-avhandling og det er så mye feil at jeg blir helt målløs. Skulle tro vedkommende hadde fått graden sin i en pakke cornflakes. Anonymkode: 12830...216 1
FrøkenPotetgull Skrevet 25. august 2019 Forfatter #6 Skrevet 25. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går alltid til originalkilden, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har funnet feil i referanser fordi jeg har gjort nettopp det. Ganske irriterende når jeg tror jeg har funnet en knallbra referanse som understøtter et viktig poeng, og så viser det seg at vedkommende har sagt noe helt annet... Å referere referanser er dårlig akademisk skriving, og du risikerer i verste fall å videreføre feil. Når det er sagt så lurer jeg på hvor sløve sensorene egentlig er, driver for tiden og kildesjekker en Ph.d.-avhandling og det er så mye feil at jeg blir helt målløs. Skulle tro vedkommende hadde fått graden sin i en pakke cornflakes. Anonymkode: 12830...216 Er i grunn enig, og har som hovedregel alltid referert til orginalkilde! Men det ble mye jobb, denne gangen 🙄
Morgenrøden Skrevet 25. august 2019 #7 Skrevet 25. august 2019 Jeg refererte til pensumkilden, selv om denne henviste videre til annen kilde. Skrev visstnok APA 6th, men tror ikke de var veldig strenge på skolen jeg gikk... Når jeg refererte til sekundærkilde, skrev jeg «Olsen, 2015, her i Hansen, 2018, s. 12».
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #8 Skrevet 25. august 2019 Hvis det er til bacheloroppgaven ville jeg gått til originalkilden. Er det et arbeidskrav eller en hjemmeeksamen (15 studiepoeng eller laver) ville jeg gjort som Morgenrøden nevner over, men jeg ville skrevet "referert i" i stedet for "her i". Er i hvert fall det vi fikk beskjed om å gjøre på studiet mitt da jeg var bachelorstudent. Anonymkode: 75a11...44a
Rullerusk Skrevet 25. august 2019 #9 Skrevet 25. august 2019 On 8/24/2019 at 11:55 AM, FrøkenPotetgull said: Hei! Jeg er tredjeårsstudent, og godt vandt med å referere i APA 6th stil. Jeg er for tiden i praksis, og den ene pensumboken består KUN av referanser til andre bøker og forskning. Hvordan ville dere gjort det? Skal jeg finne frem til den ordinære kilden hver gang, eller skal jeg referere som sekundærreferanse? Trenger sårt innspill før jeg mister alt livsmot her. Hjelper lite å spørre veilederen min, da det er forfatteren selv (som er meget hårsår når det gjelder den boka. Vil helst bestå 😅) Original referanse! Alltid! Jeg er reviewer for endel forskning for flere tidsskrifter og bruker forfatteren bøker dom referanser anser jeg det som at noen er veldig fersk og ikle har skjønt hva de driver med. Unntaket er tema der det ikke finnes publikasjoner å henvise til.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2019 #10 Skrevet 25. august 2019 Hvis du bruker en referanse på en forskningsartikkel som står i den pensumboka heter det å bruke sekundærlitteratur. Kildekomoasset er en super side for å skrive referansene i apa og har en feide om hvordan du refererer sekunfærlitteratur: «Dersom det er mulig bør du finne primærkilden (altså det som er sitert). Hvis dette ikke er mulig må du vise at du gjengir sitatet fra en annen tekst. Eksempel (APA 6th): (Olsen, sitert i Hansen 2010, s. 5) I eksempelet over skal Olsen ikke oppføres i litteraturlista fordi denne kilden ikke er sjekket.» http://kildekompasset.no/apa-faq.aspx#1 Anonymkode: e8373...1e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå