Gå til innhold

Hvordan er deres 6 åringer? Maser om å leke hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare høre med andre. Har en gutt på 6 år. Enebarn og han er 50/50 hos meg og faren. Han har alltid vært veldig avhengig av å bli underholdt og at voksne skal være med å leke. Jeg er rett og slett ikke noe flink til det, så blir lite av det hos meg. Jeg kan tegne, lese og sånne ting, men typisk gutteleking får jeg ikke til. Faren leker ekstremt mye med han. Han leker aldri for seg selv der. De er høyt og lavt, i fornøyelsesparker, lekeland, svømmehall osv. Kjempeflott det, jeg føler bare det har gjort at han ikke har egen fantasi og i det hele tatt vet hva han skal gjøre når han ikke får underholdning servert. Noe som blir veldig slitsomt her hos meg. 

Er selv enebarn og jeg satt å lekte mye alene på rommet mitt eller var ute i trærne. Var liksom aldri noe tema at mamma og pappa satt å lekte med meg. Så vet ikke om det bare er oppveksten som gjør meg slik. 

Så, nå som han har begynt på skolen og såpass stor føler jeg at det ikke lenger er forventet at de skal underholdes så mye? Er bare litt trist for han maser om at jeg skal leke med han og jeg har egentlig ikke så veldig lyst og han blir sutrete og sur på meg og jeg syns det er slitsomt og trist. Men jeg må kanskje bare skjerpe meg? 

Anonymkode: a541a...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må innrømme at jeg ser den tendensen blant skilsmissebarn 😕 Er nesten som at foreldrene er litt for utvilte og har dårlig samvittighet for at de ikke har holdt familien sammen. Er det noen barn i nærheten av deg han kan leke med? Har en seksåring selv, og hun leker ganske selvstendig mesteparten av tiden.

Anonymkode: 400bc...88d

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Har han ikke venner dere kan invitere over til «gutteherjeleker»? 

Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Har han ikke venner dere kan invitere over til «gutteherjeleker»? 

Joda, han har en venn han har på besøk av og til, men det blir jo ikke hver dag da. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, han har en venn han har på besøk av og til, men det blir jo ikke hver dag da. 

Ville nok inngått kompromisser. Litt aktive leker, noen rolige og ikke være redd for å si at han må kunne leke litt for seg selv. Barn har ikke vondt av å kjede seg litt.

Skrevet

Jeg tilbyr alternativer til lek ("jeg vil ikke leke på gulvet nå, men vi kan tegne/spille et spill/bake/lese"), og dersom de ikke har lyst til det så har jeg verdens beste samvittighet hvis de kjeder seg. 

• Liker 2
Skrevet

Her hjelper det å starte opp leken med 6-åringen. Nå leker vi på gulvet i 5 min, så må mamma vaske litt klær. Da kommer han som regel litt inn i leken etter hvert. Ofte er fordelen med to barn at de kan leke litt sammen. Jeg sier også ofte at hvis du leker litt selv nå, så skal jeg bli med på spill osv etterpå. 

Anonymkode: 911c9...5cd

• Liker 1
Skrevet

Det er uansett på tide å ha flere kompiser. Kan han ikke begynne med sport eller forening av noe slag, så blir han kjent med flere? 

Anonymkode: 6bb58...206

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...