AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #1 Skrevet 24. august 2019 I morges våkna barnet mitt med prikker på hånda. Han sier de klør. Aloe Vera demper kløen. Jeg har aldri sett slike prikker før. Noen som har sett noe slikt før? Anonymkode: 4c71b...115
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #2 Skrevet 24. august 2019 Det er verst der jeg fokuserte bildet, men han har prikker langs hele første ledd av pekefingeren også, og litt oppover mot håndleddet. Ingen andre steder. På den andre hånda har han fem-seks prikker. Ingen feber, allmenntilstanden er god, så det føles litt unødvendig å fly til legevakt på en lørdag på grunn av dette. Samtidig lurer jeg jo på hva i all verden dette kan være. Anonymkode: 4c71b...115
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #3 Skrevet 24. august 2019 Usikker på hva det er, men dersom almenntilstanden er god så tenker jeg at lege kan vente til mandag. Uansett kan du alltids ta en telefon til legevakten og spørre, de kan rådgive deg bedre enn noen på forumet her. Anonymkode: f3644...384 1
skruf Skrevet 24. august 2019 #4 Skrevet 24. august 2019 Kan han ha vært borti brennesle eller noen giftige planter/busker/blomster som gir utslett og kløe? 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #5 Skrevet 24. august 2019 Har du sjekket føttene og i munnen? Kanskje bare en av barnesykdommene? Anonymkode: b4bff...c28
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #6 Skrevet 24. august 2019 Ingen prikker andre steder. Ikke munnen eller føttene heller. Jeg tenkte også allergisk reaksjon, men det kom over natta, og da har han jo ikke hatt kontakt med noe...helt merkelig. Brennesle reagerer man jo som oftest på ganske med en gang? Og insektsbitt er jo færre enn dette. Jeg vet jeg kan rådføre meg med legevakt, og hvis barnet mitt virket sykt hadde jeg selvsagt gjort det fremfor å spørre på forum. Men han er frisk som bare det, og da vil beskjeden fra lege garantert være «vent, følg med og se det an». Og det gjør jeg jo. Det er mange med barn her, og kanskje en kunne kjenne igjen dette. Derfor spør jeg her 😊 Anonymkode: 4c71b...115
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #7 Skrevet 24. august 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen prikker andre steder. Ikke munnen eller føttene heller. Jeg tenkte også allergisk reaksjon, men det kom over natta, og da har han jo ikke hatt kontakt med noe...helt merkelig. Brennesle reagerer man jo som oftest på ganske med en gang? Og insektsbitt er jo færre enn dette. Jeg vet jeg kan rådføre meg med legevakt, og hvis barnet mitt virket sykt hadde jeg selvsagt gjort det fremfor å spørre på forum. Men han er frisk som bare det, og da vil beskjeden fra lege garantert være «vent, følg med og se det an». Og det gjør jeg jo. Det er mange med barn her, og kanskje en kunne kjenne igjen dette. Derfor spør jeg her 😊 Anonymkode: 4c71b...115 Synes det høres veldig fornuftig ut. Anonymkode: c188a...34b 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #8 Skrevet 24. august 2019 Det er det jeg kaller «neller». Ser ut som en lokal allergisk reaksjon. Min 17-åring fikk det faktisk igår på begge håndledd ( og litt oppover). Han hadde på seg ei helt ny ull trøye. Det gikk vekk etter noen timer. Anonymkode: 81fb2...324
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #9 Skrevet 24. august 2019 Jeg våknet med slike i går og ettersom jeg hadde tatt en ny type smertestillende kvelden før, gikk jeg utifra at det var en reaksjon på det.. Kløen slutta, og prikkene ble litt borte før de blussa litt opp igjen et par ganger, men så begynte jeg å føle noe i halsen. Så begynte et rødt utslett på armene. Prikkende følelse under føttene. På meg viser det seg å være hånd- fot- og munnsykdom, en av barnesykdommene. Hvor i landet bor du TS? Anonymkode: 10728...049
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #10 Skrevet 24. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg våknet med slike i går og ettersom jeg hadde tatt en ny type smertestillende kvelden før, gikk jeg utifra at det var en reaksjon på det.. Kløen slutta, og prikkene ble litt borte før de blussa litt opp igjen et par ganger, men så begynte jeg å føle noe i halsen. Så begynte et rødt utslett på armene. Prikkende følelse under føttene. På meg viser det seg å være hånd- fot- og munnsykdom, en av barnesykdommene. Hvor i landet bor du TS? Anonymkode: 10728...049 PS, i tilfelle det er dette på ditt barn, så er det viktig at du informerer alle barnet har vært i kontakt med den siste uken. Det er mest smittsomt før utslettet bryter ut og etter at det blir til blemmer som væsker. Forferdelig sykdom, særlig når man får blemmer inni munnen, men det er HELT ufarlig og det går over av seg selv etter 1-2 uker. Anonymkode: 10728...049
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #11 Skrevet 24. august 2019 Ta en tur til legen. Hva ER det med alle dere som tror at kg er et legeforum? Istedet for å sitte her og spørre oss etter diagnoser, bestiller man seg heller en legetime hos en ekte lege. Anonymkode: a995e...a48 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #12 Skrevet 24. august 2019 Siste taler kan vel gå og gulpe et annet sted? Jeg har ikke bedt om legeråd. Hadde jeg trengt legetime eller diagnose hadde jeg bestilt legetime. Jeg har ikke bedt om diagnose. Jeg postet et bilde av noen prikker og lurte på om noen har sett lignende før. Her inne er det mange foreldre, kanskje en eller annen hadde sett noe som kunne stemt på mitt barn. Kjerringråd skal man ikke kimse av, de kan være vel så nyttige som legeråd når det gjelder småting. Barnet er friskt. Å bestille legetime til en frisk person er unødvendig. Hadde jeg gjort det hadde du vel hylt opp om at jeg er av de som opptar legetime for den minste ting? 🙄 Vi bor i midt-Norge, hvis det har noe å si, til deg som spurte om det. Tenker du på at noe «går» i deler av landet? Jeg synes også det ser ut som en allergisk reaksjon av noe slag, men blir ikke helt klok på det. Tror ikke det er noen barnesykdom siden det er sentrert på den ene hånden. Det er heller ikke noen prikker eller blemmer andre steder på kroppen, i munnen eller under føttene. Dermed tviler jeg på munn-og fotsyke, men skal selvsagt følge med. Det kan jo utvikle seg. Takk for tipsene til alle som har svart 😊 Anonymkode: 4c71b...115 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #13 Skrevet 24. august 2019 Jeg tenker munn og klov syke. Hadde dratt på legevakta. Anonymkode: e9442...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #14 Skrevet 24. august 2019 Tenker å munn, hand og fotsyke. Men ville i motsetning til ab over ikke dratt på legevakta, så fremt allmenntilstanden holder seg god. Uansett ikke noe å gjøre med munn, hand, fotsyke. Det går over av seg selv. Kan lindres med kløestillende kremer. Anonymkode: 5389a...18a
EvaLena Skrevet 24. august 2019 #15 Skrevet 24. august 2019 (endret) Ene datteren min hadde noe som liknet på dette og det ble kalt mollusker. Helt ufarlig og går bort av seg selv. Det tok lang tid før de var borte. De klødde litt, men vi brukte Eurax eller lidokain mot det. Endret 24. august 2019 av EvaLena
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #16 Skrevet 24. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker munn og klov syke. Hadde dratt på legevakta. Anonymkode: e9442...0bb Så lenge almentilstand er bra er ikke dette noe å dra barnet til legevakta for. Det eneste man oppnår da er å ta opp tid på legevakta, samt risikere å smitte noen som faktisk er syke fra før av. Jeg ville ventet og sett til mandag, så lenge barnets almentilstand er bra. På apoteket har de en salve som heter Eurax som hjelper mot kløe, den kan være grei å ha dersom kløen blir verre så aloe vera ikke hjelper. Om det klør veldig om kvelden kan det være lurt om barnet sover med votter eller sokker på hendene, så stakkaren ikke klorer seg til blods i søvne. Hva det er aner jeg ikke. Det ligner både på munn- hånd- og fotsyke og på eksem. Det er egentlig ikke så lett å se forskjell før man ser hvordan det utvikler seg. Anonymkode: 3dc2c...b36
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #17 Skrevet 24. august 2019 Han klagde litt på kløe i morges, vi smurte en gang og nå klør det ikke mer. Ingen endring i allmenntilstand eller utseende. Jeg har også tenkt i retning mollusker. Det var bare en litt snodig plassering av disse i så fall, og så så mange! Hvis det er mollusker får han de vel i fjeset også, han gnir seg jo i fjeset med hendene... Anonymkode: 4c71b...115
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #18 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Siste taler kan vel gå og gulpe et annet sted? Jeg har ikke bedt om legeråd. Hadde jeg trengt legetime eller diagnose hadde jeg bestilt legetime. Jeg har ikke bedt om diagnose. Jeg postet et bilde av noen prikker og lurte på om noen har sett lignende før. Her inne er det mange foreldre, kanskje en eller annen hadde sett noe som kunne stemt på mitt barn. Kjerringråd skal man ikke kimse av, de kan være vel så nyttige som legeråd når det gjelder småting. Barnet er friskt. Å bestille legetime til en frisk person er unødvendig. Hadde jeg gjort det hadde du vel hylt opp om at jeg er av de som opptar legetime for den minste ting? 🙄 Vi bor i midt-Norge, hvis det har noe å si, til deg som spurte om det. Tenker du på at noe «går» i deler av landet? Jeg synes også det ser ut som en allergisk reaksjon av noe slag, men blir ikke helt klok på det. Tror ikke det er noen barnesykdom siden det er sentrert på den ene hånden. Det er heller ikke noen prikker eller blemmer andre steder på kroppen, i munnen eller under føttene. Dermed tviler jeg på munn-og fotsyke, men skal selvsagt følge med. Det kan jo utvikle seg. Takk for tipsene til alle som har svart 😊 Anonymkode: 4c71b...115 Da svarer jeg deg for det du spør om; ja jeg har sett lignende før . Anonymkode: 1beda...8e6
EvaLena Skrevet 24. august 2019 #19 Skrevet 24. august 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han klagde litt på kløe i morges, vi smurte en gang og nå klør det ikke mer. Ingen endring i allmenntilstand eller utseende. Jeg har også tenkt i retning mollusker. Det var bare en litt snodig plassering av disse i så fall, og så så mange! Hvis det er mollusker får han de vel i fjeset også, han gnir seg jo i fjeset med hendene... Anonymkode: 4c71b...115 Datteren min hadde flere på begge hendene. De var på flere fingre også. Hun hadde ingen i ansiktet. Bilde du har lagt ut ser utrolig kjent ut, prikkene altså.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #20 Skrevet 24. august 2019 Jeg hadde selv noe som ligner av utseende i sommer. Omtrent på samme sted. Klødde litt til og fra. Dukket opp helt plutselig, de var ikke der når jeg sto opp, plutselig på ettermiddagen hadde jeg en hel masse. Noen dager senere oppdaget jeg at de var borte. Jeg har hatt det før, og jeg aner fortsatt ikke hva det var. Jeg har tenkt det må være en lokal reaksjon på noe jeg har vært i kontakt med. Anonymkode: c177e...9d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå