Gå til innhold

kreve foreldreansvar alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

i hvor mange tilfeller for moren foreldreansvar alene? og vis faren går til rettsak? hørt i noen tilfeller moren har fått alene foreldreansvar pga høyt konflikt, men i fleste der faren har så vidt vært involvert og fått det fordi han er far, hva skal til for delt foreldreansvar? krever foreldreansvar sammerbeid? hilsen ein kvinne med ei liten baby og ei veldig fraværende barnefar som ikke vil samerbeide/kommunisere men vil til rettsak  

Anonymkode: a19cb...f46

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i hvor mange tilfeller for moren foreldreansvar alene? og vis faren går til rettsak? hørt i noen tilfeller moren har fått alene foreldreansvar pga høyt konflikt, men i fleste der faren har så vidt vært involvert og fått det fordi han er far, hva skal til for delt foreldreansvar? krever foreldreansvar sammerbeid? hilsen ein kvinne med ei liten baby og ei veldig fraværende barnefar som ikke vil samerbeide/kommunisere men vil til rettsak  

Skaff deg en advokat som hjelper deg. 

Skrevet

Delt foreldreansvar er normen. Man har krav på det, så lenge ikke barnevernet, eller retten finner det uforsvarlig. 
Det er flere ting som kan gjøre en forelder mindre skikket til å ha barnet 50%.  Vanligst er rusbruk, vold, alvorlige psykiske problemer eller sykdom. 

Det at far og mor kommuniserer og samarbeider dårlig er ikke noe som skal gå ut over barnet eller noens rettigheter til samvær. 
Hvis du nekter han samvær fordi dere har problemer med å kommunisere på en ordentlig måte sammen så gjør han rett i å gå til rettsak, dere vil da også bli nødt til å gå til mekling hos barnevern og familievern kontoret som en del av besluttelsen sånn at dere kan lære dere å kommunisere og samarbeide bedre og holde personlige problemer med hverandre utenfor, og sette barnet først. Men siden det fortsatt bare er en baby vil du uansett ha hovedansvaret til barnet er eldre. 
Han kan for eksempel bli tildelt samvær 2 ganger i måneden, eller 2 ganger i uka når barnet ikke lenger ammer, og gradvis få sin 50% jo eldre barnet blir. 

Om han derimot er uforsvarlig og uskikket til å være forelder er det viktig at du samler flest mulig bevis på dette. Om det er truende meldinger, logg over manglende oppmøte når dere har avtalt at han skal hente barnet, vitner i hans nære krets som kan vitne om at han for eksempel ikke vasker ungen og bare lar den ligge å gråte i timesvis osv. 
Beviskrav for alle rettsavgjørelser er strenge , men barnets trygghet skal gå foran alt. 

Det som også er relevant er om han truer med rettsak og vil gå til rettsak for å demonstrere makt eller ta hevn på deg fordi han vet det vil såre deg å være vekk fra barnet ditt, eller om han faktisk har intensjon og evne til å dekke forelderrollen på en forsvarlig måte. Om du mener han er uforsvarlig mot barnet så kontakt barnevernet, og uansett kontakt familievernkontoret og be om råd og hjelp til advokat der. Ofte kan slike problemer løses på familievernkontoret så dere slipper retten. 

Anonymkode: 2e47c...7fd

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Delt foreldreansvar er normen. Man har krav på det, så lenge ikke barnevernet, eller retten finner det uforsvarlig. 
Det er flere ting som kan gjøre en forelder mindre skikket til å ha barnet 50%.  Vanligst er rusbruk, vold, alvorlige psykiske problemer eller sykdom. 

Det at far og mor kommuniserer og samarbeider dårlig er ikke noe som skal gå ut over barnet eller noens rettigheter til samvær. 
Hvis du nekter han samvær fordi dere har problemer med å kommunisere på en ordentlig måte sammen så gjør han rett i å gå til rettsak, dere vil da også bli nødt til å gå til mekling hos barnevern og familievern kontoret som en del av besluttelsen sånn at dere kan lære dere å kommunisere og samarbeide bedre og holde personlige problemer med hverandre utenfor, og sette barnet først. Men siden det fortsatt bare er en baby vil du uansett ha hovedansvaret til barnet er eldre. 
Han kan for eksempel bli tildelt samvær 2 ganger i måneden, eller 2 ganger i uka når barnet ikke lenger ammer, og gradvis få sin 50% jo eldre barnet blir. 

Om han derimot er uforsvarlig og uskikket til å være forelder er det viktig at du samler flest mulig bevis på dette. Om det er truende meldinger, logg over manglende oppmøte når dere har avtalt at han skal hente barnet, vitner i hans nære krets som kan vitne om at han for eksempel ikke vasker ungen og bare lar den ligge å gråte i timesvis osv. 
Beviskrav for alle rettsavgjørelser er strenge , men barnets trygghet skal gå foran alt. 

Det som også er relevant er om han truer med rettsak og vil gå til rettsak for å demonstrere makt eller ta hevn på deg fordi han vet det vil såre deg å være vekk fra barnet ditt, eller om han faktisk har intensjon og evne til å dekke forelderrollen på en forsvarlig måte. Om du mener han er uforsvarlig mot barnet så kontakt barnevernet, og uansett kontakt familievernkontoret og be om råd og hjelp til advokat der. Ofte kan slike problemer løses på familievernkontoret så dere slipper retten. 

vi har vert på mekling ingen enigheter, barnefaren klarer ikke å komme alene i samvær og foretrekker og ta me seg mor/far eller kompis og sa for ikke lenge siden at han vil filme hele samvær med meg tilstedet.. han vil ikke ha meg tilstedet og sakt at han regner med at jeg går til et annet rom.. noe som er veldigt ubehageligt for meg, og barnefar går inn og ut av dps. barnevernet mener det vil ver vanskeligt for han og få omsorgen men foreldreansvar vet de ikke, for de vurdere meg i morsrollen   og vrir mye på ting, jenta er jo 8 måneder frisk og utvikler seg bra, jeg vil jo ikke nekte samvær men jeg ønsker jo og være tilsyns personen for hennes trygghet, men er veldig sikkert han kommer til og ta foreldrene hans oppi dette..

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi har vert på mekling ingen enigheter, barnefaren klarer ikke å komme alene i samvær og foretrekker og ta me seg mor/far eller kompis og sa for ikke lenge siden at han vil filme hele samvær med meg tilstedet.. han vil ikke ha meg tilstedet og sakt at han regner med at jeg går til et annet rom.. noe som er veldigt ubehageligt for meg, og barnefar går inn og ut av dps. barnevernet mener det vil ver vanskeligt for han og få omsorgen men foreldreansvar vet de ikke, for de vurdere meg i morsrollen   og vrir mye på ting, jenta er jo 8 måneder frisk og utvikler seg bra, jeg vil jo ikke nekte samvær men jeg ønsker jo og være tilsyns personen for hennes trygghet, men er veldig sikkert han kommer til og ta foreldrene hans oppi dette..

Det er så vanskelig for oss utenforstående fra nettet å si så mye i sånne tilfeller, for ingen av oss vet hvordan ting er eller hva som er årsaken til det. Jeg vil ikke se på det som noe unormalt eller skadelig for barnet at den ene forelderen vil møte den andre forelderen for overlevering/samvær sammen med en venn eller foreldrene sine, om stemningen mellom barnets foreldre er veldig ubehagelig og vanskelig, og om det er mer forsvarlig for barnet at barnets besteforeldre assisterer.  Jeg kan også skjønne at han vil ha samvær uten deg som overvåker i samme rommet. Om det er så uforsvarlig for barnet å være sammen med han så har barnevernet ansatte til å overvåke samvær. Det er ikke du som mor som skal gjøre. 

Jeg skjønner at du syntes det er ubehagelig å slippe barnet ditt av synet, men dette er noe alle foreldre må tilvenne seg og bite tennene sammen for. Det er nemlig ikke riktig eller rettferdig ovenfor barnefar at du skal overvåke hans minste bevegelse og hvert sekund sammen med sitt eget barn. Med mindre det er alvorlige ting som ligger til grunn som for eksempel potensiell vold mot barnet eller lignende. Da skal du heller holde barnet vekk fra han å anmelde han til barnevernet. Men det er ikke sånn at fordi man har hatt tilhørighet på dps så er man en uskikket forelder, og det er heller ikke sånn at fordi mor og far har dårlig stemning mellom seg så skal man la det gå ut over barnet og nekte den ene samvær.... 

Tror du at han bare truer med rettsak eller at han faktisk kommer til å gå til rettsak? 
Og vil du utdype helt konkret hva han gjør eller ikke gjør som ikke kan læres, som gjør han til en uforsvarlig og skadelig forelder? 

Skrevet

Du må slutte å opprette alle disse trådene om dette TS. Det gjør bare vondt verre for deg selv, når du får så mange forskjellige tips og meninger fra totalt fremmede. Bruk tiden din sammen med barnet ditt, samarbeid med den oppnevnte sakkyndige og barnevernet og ta det videre derifra. KG har ikke noe positivt å tilføye for deg og denne saken. 

Anonymkode: 60120...ccc

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må slutte å opprette alle disse trådene om dette TS. Det gjør bare vondt verre for deg selv, når du får så mange forskjellige tips og meninger fra totalt fremmede. Bruk tiden din sammen med barnet ditt, samarbeid med den oppnevnte sakkyndige og barnevernet og ta det videre derifra. KG har ikke noe positivt å tilføye for deg og denne saken. 

Anonymkode: 60120...ccc

Enig med denne!

Du har opprettet uendelig mange tråder om akkurat dette nå, og det fører ikke noe godt med seg. Og i de fleste trådene har du blitt fortalt at far kommer til å få foreldreansvar han også.

Anonymkode: a335b...88b

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor delt foreldreansvar er så jævlig hvis far er fraværende. Er jo det du bør fokusere på og hvis han ikke er til barnets beste. Si han får ansvar... Javel.. Ja, det er dritt irriterende i enkelte tilfeller. 

Men det betyr så lite ellers i hverdagen. Ja, han har rett på innsyn, men du kan be om at info ikke sendes til han pga manglende kontakt. Da må han selv finne ut ting. Pass... Ja, da er det bare til å starte tidlig... Flytte... Varsle i god tid... Når det kommer til medisinering, kan være litt tricki hvis far er med på f. Eks utredningen og er i mot, men er han så jævlig så vet han sikkert ikke at barnet blir utredet en gang. 

Nekt så lenge du klarer og ikke bry deg før du får søksmålet i posten. Ikke bruk energi på trussel... 

Foreldreansvar betyr faktisk ikke mye med en far som er skutt i hodet og fraværende... Det er bare jævlig irriterende og mindre praktisk, men det er ikke verdens undergang. 

Anonymkode: b65ad...ba9

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her blandes begrepene foreldreansvar og omsorg/samvær med barnet. Dette har ingenting med hverandre å gjøre i det hele tatt!

Far til mitt barn er f.eks fradømt all omsorg for mitt barn, han har så godt som ingen kontakt med barna og får kun se de under tilsyn av barneverntjenesten. Det er avsagt dom i retten, men han har fullt foreldreansvar slik som meg. 

Vær så snill å sett deg inn i begrepene.

Anonymkode: 1f691...564

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her blandes begrepene foreldreansvar og omsorg/samvær med barnet. Dette har ingenting med hverandre å gjøre i det hele tatt!

Far til mitt barn er f.eks fradømt all omsorg for mitt barn, han har så godt som ingen kontakt med barna og får kun se de under tilsyn av barneverntjenesten. Det er avsagt dom i retten, men han har fullt foreldreansvar slik som meg. 

Vær så snill å sett deg inn i begrepene.

Anonymkode: 1f691...564

her vil jo barnefaren til rettsak som hevn for at jeg sa nei til foreldreansvar , og redd han vil bruke det mot meg for å gjør det vanskeligt dette vil hans foreldre og..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...