Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet akkurat på vg 2 (studiespesialisering) og jeg tok opprinnelig engelsk, biologi og sosiologi som programfag og den enkleste matten (P-matte), men jeg ønsker å bytte til fra sosiologi til kjemi, og bytte ut P-matten med S-matte. Grunnen til dette er fordi jeg egentlig er mer interessert i de realfaglige utdanningene.

Problemet er at jeg ikke er så særlig god i matte, jeg ligger på 3 i P-matte. Matte har er ett fag som jeg alltid har slitt med og jeg har egentlig aldri hatt motivasjonen til å sette noe særlig innsats i faget. Jeg vet at det er ett stor gap mellom nivåene og selvfølgelig vet jeg at jeg må jobbe hardt sette inn innsats hvis jeg skal få en god karakter i S-matte, og jeg skal forsøke å jobbe så godt jeg kan for å få en grei karakter (3/4 funker for meg). Jeg er usikker på om dette er noe jeg kommer til å få til. Er det mulig å gå fra P-matte til S-matte og fortsatt få en god karakter? Eller burde jeg bare holde meg til P matte?

Jeg fikk 5 i naturfag i Vg1, jeg fikk 6 i biologi delen (økologi) og 5 i kjemi (elektrolyse, redoksreaksjoner etc.), så jeg håper at kjemi og biologi kommer til å gå greit. Er det vanskelig å oppnå gode karakterer i disse fagene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjemi 1/kjemi 2 er noe helt annet enn det lille du lærte i naturfag. Det er en del regning (mest i kjemi 2), men fullt overkommelig.

Anonymkode: f8a55...ba8

Skrevet (endret)

Naturfag i vg1 er en mikroskopisk liten del av det du kommer til å kjenne på om du fordyper deg i realfagene.

Hvis du ikke er god i matematikk, bør du legge vekk tanken om S-matte OG kjemi. Klarer du matematikk, skal kjemi gå greit om du har god forståelse for naturfag. En del regning i kjemi, greier du å regne vil du kunne klare kjemi.

Når det kommer til hva som er vanskeligst å få god karakter i, så er det nok biologi. Mye mer tekst og bredere pensum enn kjemi, og det stiller høye krav til formulering- og presisjonsevne.

Sjekker du eksamensstatistikk for kjemi og biologi, er det opp imot 8-10% hvert år som får 6 i kjemi, mens kun omkring 3-4% i biologi.

Endret av Arba
Skrevet

Hadde selv 3 i P-matte. Prøvde meg på S som privatist og strøyk. Så ja, det var mye tøffere. 

Men du virker til å ha et mer realfaglig fokus enn jeg har hatt så dersom du fåe undervisning i tillegg går det kanskje.

Anonymkode: e6cbf...5dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...