AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #1 Skrevet 23. august 2019 Hvordan ville du ha reagert som forelder hvis skolen din til stadighet brukte ungdommer som kommer rett fra videregående, til å undervise ditt barn? Vi snakker om ungdommer på 19 år, og kanskje tidlig i 20-åra uten noen som helst kompetanse om å undervise, og som ikke har planer om å bli lærere.. Ville du meldt i fra om dette, og hva kan man isåfall gjøre hvis dette skjer? Det er jo på ingen måte ok. Anonymkode: 239b8...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #2 Skrevet 23. august 2019 Da får alle det travelt, for ufaglærte lærervikarer finnes på ALLE skoler. Hadde de vært faglærte, hadde de ikke vært vikarer. Lykke til med den kampen! Anonymkode: 8f2ca...842 26
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #3 Skrevet 23. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får alle det travelt, for ufaglærte lærervikarer finnes på ALLE skoler. Hadde de vært faglærte, hadde de ikke vært vikarer. Lykke til med den kampen! Anonymkode: 8f2ca...842 Men når de har ansvaret f.eks i en hel uke. Ser du ikke problemet med det? Anonymkode: 239b8...e5b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #4 Skrevet 23. august 2019 Det er relativt vanlig å bruke ufaglærte vikarer ved korttidssykemeldinger. Dersom det dreier seg om en lærervikar til en større stilling over lengre tid, ville jeg vurdert å ta det opp med skolen. Skolen har lov til å bruke en viss prosentandel ufaglærte til å undervise, men det betyr ikke at de MÅ gjøre det. Du kan tipse skolen om PVS. Det er et vikarbyrå som bare ansetter vikarer som ønsker å jobbe med barn. De har flest vikarer som er under utdanning til å bli lærer (i barnehage/skole), men ansetter også ferdig utdannede. Anonymkode: e2084...530 4
Sunstone Skrevet 23. august 2019 #5 Skrevet 23. august 2019 Jeg var som ufaglært alene med barna på SFO en hel uke. De har vel et visst antall prosenter de har lov til å bruke vikarer.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #6 Skrevet 23. august 2019 Ville reagert hvis de hadde blitt brukt mye, men av og til når det er sykdom og lignende ser jeg ikke på som et problem Anonymkode: c7899...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 Ufaglærte finnes over alt. Jeg er sykepleier og jeg priser med lykkelig for alle ufaglærte og de under opplæring. De har nye inputs. Jeg er selvsagt ansvarlig, men friskt blod og inputs er aldri galt. Siden når har folk jobbet på skole i den sjangeren du skisserer? Anonymkode: 2532f...23b 13
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 2 minutter siden, Sunstone skrev: Jeg var som ufaglært alene med barna på SFO en hel uke. De har vel et visst antall prosenter de har lov til å bruke vikarer. Slik jeg husker det var assistentene de beste. De var runde i kantene og kunne ta deg imot uansett hva. Anonymkode: 2532f...23b 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 Helt ærlig: så lenge barna mine har det bra på skolen, så gir jeg litt bæng... har de hatt en god dag, så er mor fornøyd. Anonymkode: 96166...a1a 25
Gumman87 Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig: så lenge barna mine har det bra på skolen, så gir jeg litt bæng... har de hatt en god dag, så er mor fornøyd. Anonymkode: 96166...a1a Samme tenker jeg! Vi trenger ikke å bli så hysteriske for alt! 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når de har ansvaret f.eks i en hel uke. Ser du ikke problemet med det? Anonymkode: 239b8...e5b Det er det, eller å ikke ha lærer. Velg selv Anonymkode: 55e28...a6f 2
Chiyo Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 Jeg reagerer ikke når de får vikartimer her og der, men min venninne var omtrent kontaktlærer for en femteklasse uten noe som helst relevant utdannelse, hun hadde til og med foreldremøte. Jeg er utdannet lektor selv, så jeg reagerte jo egentlig på at hun fikk så mye ansvar uten faglig kompetanse. Hun underviste mye i matte, noe som er greit nok på barneskolen, men hun hadde jo ikke noe pedagogikk eller fagdidaktikk. Jeg er av den meningen at det er tull å forvente at barneskolelærere skal ha mastergrad, men pedagogisk utdannelse skal man ha. 6
absinthia Skrevet 23. august 2019 #13 Skrevet 23. august 2019 (endret) Spørsmålet er vel: Hva er alternativet, der det blir brukt ufaglærte lærervikarer? Forslag til tiltak? Der jeg har bodd, har det vært nok med lærere. Her jeg bor nå, har det hendt en gang at noen uten lærerutdanning hadde undervisning i et par dager, men det var til gjengjeld en barne og ungdomsarbeider som jobbet som fast assistent i klassen. Endret 23. august 2019 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #14 Skrevet 23. august 2019 Jeg har fått beskjed lenge på etterskudd av at min daværende førsteklassing og hennes klassekamerater har vært uten lærer i flere timer. Dette gjerne på starten av dagen. Der de rett og slett ble glemt av. De har i disse timene følt seg utrygg, og gått rundt for å lete etter voksne, uten st noen tok særlig ansvar. Noen av de ufaglærte unge vikarene skolen har hatt inne har vært meget flinke. Datteren min trenger ekstra utfordringer i enkelte fag for å klare å holde interessen, dette har spesielt 2 av vikarene vært kjempeflinke til. Det er mer til kompetanse enn utdanning og papirer på det. Anonymkode: 23faf...a35 3
ajarRun Skrevet 23. august 2019 #15 Skrevet 23. august 2019 Jeg ville tatt en samtale med rektor, informert vedkomne at hans eller hennes utdanning ikke er like god som min og at han burde være beæret over at jeg gidder å fortelle hvordan han gjør jobben feil. Hvis rektor ikke hørte på fornuft ville jeg spredd rykter om at vedkomne hadde et rusproblem og/eller er pedofil. Et mindre lovlydig mennneske enn meg ville kanskje smadret vinduene på bilen til vedkomne, flerret dekkene og defekert i koppholderen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #16 Skrevet 23. august 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er relativt vanlig å bruke ufaglærte vikarer ved korttidssykemeldinger. Dersom det dreier seg om en lærervikar til en større stilling over lengre tid, ville jeg vurdert å ta det opp med skolen. Skolen har lov til å bruke en viss prosentandel ufaglærte til å undervise, men det betyr ikke at de MÅ gjøre det. Du kan tipse skolen om PVS. Det er et vikarbyrå som bare ansetter vikarer som ønsker å jobbe med barn. De har flest vikarer som er under utdanning til å bli lærer (i barnehage/skole), men ansetter også ferdig utdannede. Anonymkode: e2084...530 Dette stemmer ikke helt altså! Noen av de som jobber i PVS har nok sagt mye usant i intervjuet der altså! Jeg har jobbet som vikar i blant annet PVS og flere av «kollegaene» mine fra samme firma har vært fullstendig håpløse og det har lyst lang vei at de kun er der for å tjene penger så de slipper og havne hos nav og egentlig driter langt i hva som skjer rundt dem! hilsen en tidligere PVS-ansatt Anonymkode: b7646...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #17 Skrevet 23. august 2019 Det er lærermangel. I 2017 manglet det 1000 lærere i grunnskolen, og i 2040 vil det mangle 5800 lærere. Anonymkode: 167ea...fda
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #18 Skrevet 23. august 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ville du ha reagert som forelder hvis skolen din til stadighet brukte ungdommer som kommer rett fra videregående, til å undervise ditt barn? Vi snakker om ungdommer på 19 år, og kanskje tidlig i 20-åra uten noen som helst kompetanse om å undervise, og som ikke har planer om å bli lærere.. Ville du meldt i fra om dette, og hva kan man isåfall gjøre hvis dette skjer? Det er jo på ingen måte ok. Anonymkode: 239b8...e5b Hvordan ser du for deg at prosessen fra elev til faglært foregår?. Håper at du er like motvillig den dagen dine egne barn ikke får praksisplass fordi de ikke er utlært. Anonymkode: 22814...cad 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #19 Skrevet 23. august 2019 Vikarer hadde vi mye av på barne- og ungdomsskolen. I et par fag hadde vi, uten å overdrive, vikarer oftere enn faglæreren selv. Det var faktisk helt toppers for å være helt ærlig. Det var jo noen av de beste timene. Stooooorkoste meg på grunnskolen. Viktigste for meg, er å ha det bra. Anonymkode: afa4d...8ae
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #20 Skrevet 24. august 2019 Det er ganske vanlig, spesielt i utkantstrøk. På min arbeidsplass vil vi gjerne ha en 2-3 vikarer som er «våre», som vi kan ty til ved behov. Da er det viktigste at de er flinke. Ellers forsøker vi å dekke opp fravær internt. Da er det «verste» elevene kan få en assistent som kjenner dem fra før (hos oss er assistentene bu-arbeidere, har div. ped eller er ufaglærte). Men det går ut over noen det også, siden noen andre mister den pedagog- eller assistentressursen som må gå til å være vikar. Nei, jeg ville ikke sendt sinna-Mail til skolen fordi de har hatt vikar en uke. Dersom dere hadde fått beskjed om at «lærer Siri er langtidssykmeldt, vi har derfor bestemt oss for å sette inn Erik som gikk ut av videregående i fjor som kontaktlærer» ville jeg derimot reagert. Anonymkode: be69b...c01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå