Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ansatt der jeg jobber nå i snart ett år. Dette er en jobb jeg trives godt med. Jeg er i starten av 20-årene (og dermed yngste på jobb). Leder gir uttrykk for å være fornøyd med jobben jeg gjør. Som følge av dette har leder gitt meg et noe overordnet ansvar på enkelte områder. Dette innebærer blant annet at jeg må gi tilbakemeldinger til andre kollegaer og få de til å rette opp i feil som er gjort. Som oftest skyldes feilene slurv som bare må rettes opp, mens andre ganger er det feil som skyldes rene misforståelser som de gjerne har gjort i lang tid. Noen har vært ansatt en god stund, og hos dem har det ikke falt i god jord at jeg som er ung og ny har oppdaget disse feilene. De vil gjerne fortsette som de alltid har gjort - selv om dette medfører feil i henhold til lovverket vi plikter å følge. 

Jeg merket fort at enkelte av kollegaene mine som har jobbet der i lang tid, er ute etter å "ta" meg og påpeke feil de mener jeg gjør. I en del tilfeller er det ikke engang jeg som har gjort noe feil, men de selv som har misforstått hva som er riktig. På møter har alle blitt enige om at når vi finner at noe er gjort som vi er uenig i, skal vi ta det opp med den det gjelder. Dette har de samme kollegaene vært veldig for og støttet opp mot. Jeg er også enig i at det er den riktige måten å løse det på.

Nå har det seg imidlertid slik at en kollega for en liten stund siden valgte å gi meg en tilbakemelding på et møte foran alle, når dette var noe som bare gjaldt meg. Jeg setter pris på tilbakemeldinger slik at jeg kan forbedre meg og ikke fortsetter å gjøre noe som ikke blir riktig, men måten dette ble gjort på synes jeg ikke var OK. Kollegaen peker på meg under møtet og sier "Du gjør ditt, du gjør datt", fnyser og sier at det er feil.  

Da jeg startet i jobben var denne personen samt en til kollega som også har jobbet der lenge ikke engang interessert i å hilse på meg. Dersom jeg har vært uenig i noe, har jeg forsøkt å være åpen for muligheten for at det er jeg som tar feil fremfor å være bastant. Jeg forventer ikke mer respekt enn andre, men helt grunnleggende respekt synes jeg man må kunne forvente av voksne mennesker. Dessverre opplever jeg at dette mangler, og at det går utover min trivsel på jobb. Vi er mange ansatte, og jeg går godt overens med alle utenom disse to.

Ofte er det meg kollegaer kommer til for å spørre om hjelp, og jeg kan forstå at de som har jobbet der mye lenger enn meg ikke er noe glade for det. Jeg er veldig engasjert, noe som ser ut til å irritere de to kollegaene.

Andre kollegaer som også har jobbet der lenge, har sagt at jeg bare må heve meg over oppførselen deres og at jeg er flink. Jeg trenger ikke å bli likt av alle, men jeg synes likevel det er ubehagelig at noen viser så sterkt og tydelig at de misliker meg. 

Da jeg begynte i jobben tenkte jeg at dette kom til å gå seg til, men det har det jo ikke gjort - tvert imot har jeg opplevd at det har blitt verre. Samtidig som jeg ikke ønsker å skape noe drama, synes jeg det har gått for langt. Eller er dette slikt man bare skal finne seg i? Hvor mange kameler skal man egentlig svelge? Hvis dette ikke noe man bare skal finne seg i - hvordan kan jeg gå frem for å få en endring i dette?

Anonymkode: 51e8e...c4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta det opp med sjefen din. Det er dessverre ikke uvanlig at noen som har jobbet der «for alltid» blir misfornøyd når noen nye kommer inn med forbedringer. 

Anonymkode: 32a5b...03d

• Liker 2
Skrevet

Ta det opp med sjefen din. Dette er typisk oppførsel fra eldre damer som har gjort ting på samme måte i "alle år". Det går tydeligvis på stoltheten løs å bli korrigert, spesielt fra yngre mennesker, og aller mest fra yngre kvinner. Men du trenger ikke å finne deg i hva som helst.

Anonymkode: eefb7...87f

• Liker 2
Skrevet

Du virker veldig opptatt av hvor flink du er til å finne feil i andres arbeid, så jeg tenker det kan ha noe med hvordan du formidler dette ovenfor andre. Kanskje du skal se litt på egen fremtoning og oppførsel før du springer til sjefen og jamrer over at to kolleger ikke bukker for dine føtter? Man kan ikke gå overens med alle, men du virker veldig opptatt av hvor mye flinkere du er enn de som har jobbet der lenge, og der er fort usmakelig respektløst ovenfor de som har gjort jobben i mange år. Du nevner selv respekt flere ganger, opptrår du respektfult?

Anonymkode: 8a8bd...3d0

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet

Hadde ting blitt gjort på en god måte i alle år men nye regler formidlet av en rigid regelrytter som som skal være politi for alle andre (du) så hadde jeg misslikt deg veldig sterkt ja. Både fordi nye måter å gjøre noe på er irriterende nok i seg selv , men også fordi du muligens oppfattes som regelrytter og politi. Syntes du fremstiller deg selv som litt av en helgen så tenker at du har vinklet historien ørlite grann til din fordel.

Skrevet

Husk at en kollega er ikke en venn, eller noen du skal like eller bli likt av. Når er du jo veldig ung også, da vil du jo gjøre ting til punkt og prikke. Som er riktig, det er mange i arbeidslivet som slurver. "Slik har vi alltid gjort det".

Men når en nyansatt påpeker feil, finner feil. Så vil nok mange "erfarne" føle seg nedtrykker, selv om de egentlig ikke er det.

Anonymkode: 4a06f...3e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...