AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #1 Skrevet 23. august 2019 Hei   Jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid🌸 Jeg har såvidt begynt å lese meg opp på hva jeg skal unngå i matveien osv. og er nå litt urolig for en hytte til hytte tur jeg skal delta på neste helg med en større vennegjeng. Jeg vil da jeg vil være i 6uker+0-2 på vei. Tanken på vann rett fra naturen, ikke tilgang til skikkelig håndvask før matlaging (kombinert med utedo) bekymrer meg, spesielt når jeg leser at det er de første 12 ukene som er mest kritiske ift skader på fosteret fra feks toksoplasma. Mulig jeg kan mitigere ved å ta med nok vann for helgen i sekken + å unngå å spise fellesmiddag siden jeg ikke har kontroll på andre sin håndhygiene ifb med matlaging (som dog kanskje vil virke litt rart). Er det en reel risiko eller er jeg bare hysterisk? Er litt rådvill her på om jeg bør delta eller ikke og hva jeg bør passe meg for Anonymkode: 917e9...f6a
visp Skrevet 23. august 2019 #2 Skrevet 23. august 2019 Jeg syns du er hysterisk, men forstår jo at du er bekymret siden man skal passe seg for "alt" idag.  17
Måbarefåsiat... Skrevet 23. august 2019 #3 Skrevet 23. august 2019 Jeg skjønner at du er bekymret, men likevel ikke. Det går bra. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #4 Skrevet 23. august 2019 Du er litt hysterisk ja. Vær nøye med din egen håndvask, så går det nok bra. Jeg ville vært mer nervøs for å skjule graviditeten + kvalme. Da jeg var seks uker begynte jeg å spy, og det gjorde jeg døgnet rundt til fødsel. Anonymkode: 387a6...ec8 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #5 Skrevet 23. august 2019 Jeg ville tatt med vann å drikke slik at du slipper å drikke fra en brønn. Dersom du ikke kan det så koker du bare vannet før du drikker det. Utover det går det helt fint å spise mat som andre har laget selv om man ikke får vasket hendene på samme måte som man gjør med innlagt vann. Bare sørg for at dersom du skal spise grønnsaker/frukt som ikke er varmebehandlet at du vasker de godt i rent vann først. Anonymkode: b8bc6...195
EvaLena Skrevet 23. august 2019 #6 Skrevet 23. august 2019 Du er jo overhysterisk 🙄 Tenkt på alle de millionene av barn som blir født i u-land, de fleste overlever og der er hygiene enda verre. 6
Gjest blÃ¥bærpike Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 Jeg ville tatt med eller kjøpt 5 liters dunker med vann nok til alle. Det har de fleste butikker. Om du ikke vil fortelle om graviditeten kan du heller skylde pÃ¥ at det har vært uvanlig mye smitte med harepest i Ã¥r.Â
Ullvott Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 Jeg ville også brydd meg om drikkevannet, særlig i år som det er mye harepest. Alt det andre er langt mindre risikabelt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 Tusen takk for svar folkens 😊 Magefølelsen sier jo at min uro er helt hysterisk -- men allikevel er det vanskelig å vite helt hvor man skal legge lista, spesielt nå når alt er helt nytt og man blir usikker. Satser på å ta med vann slik flere av dere skriver over -- kvalme kan jeg ikke utelukke, den hadde jeg ikke helt tenkt på. Har foreløpig ikke kjent antydning til kvalme, men mye kan jo skje på en uke! Anonymkode: 917e9...f6a
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 Jeg kan ikke se noen grunn til at det skulle være skadelig for deg å bli med, eller å drikke vannet, og vil si du overreagerer (vil ikke bruke ordet hysterisk da jeg føler det er kvinnenedsettende, lagt merke til at det bare brukes om kvinner, og gjerne kvinner som reagerer helt normalt bare at mennene ikke er enig i reaksjonen fordi det ikke gagner dem? (for eksempel når de blir busted i utroskap og kvinnen reagerer) )  Anonymkode: d1f98...206 2
Kvinne87Rogaland Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 Ta med nok flaskevann til å drikke, og ta med flasker med antibac. Sett en på do og en på kjøkkenet. Problem solved 😄 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 Ville hatt med vann og drikke og håndsprit du kan sette på utedoen 😊 dette går fint! Anonymkode: 692f1...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #13 Skrevet 23. august 2019 Det er da ingen grunn til bekymring. Du vet vel at gravide kvinner har levd sånn i tusenvis av generasjoner før oss? Anonymkode: b16ba...47f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #14 Skrevet 23. august 2019 Ville vært mer bekymret for kvalme som gjerne kommer rundt de tider, og at man generelt er veldig trøtt. Anonymkode: 9e52b...725 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #15 Skrevet 23. august 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingen grunn til bekymring. Du vet vel at gravide kvinner har levd sånn i tusenvis av generasjoner før oss? Anonymkode: b16ba...47f Akkurat det der er det mest idiotiske jeg hører. Ja, de har levd sånn i tusenvis av generasjoner før oss. Og du vet vel at de mistet mange flere barn på grunn av det også? Det er en grunn til at de moderne anbefalingene finnes. Anonymkode: 2b2f0...77c 5
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #16 Skrevet 24. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har foreløpig ikke kjent antydning til kvalme, men mye kan jo skje på en uke! Anonymkode: 917e9...f6a Jeg er 6+2 i dag og kvalmen kom som kastet på meg i går kveld. Anonymkode: d230b...e96
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #17 Skrevet 24. august 2019 Still opp til kjøkkentjeneste så har du mer kontroll på hygiene og hvordan ting er tilberedt. De to problemene jeg kan se er rå frukt/grønnsaker og drikkevann. Har selv holdt meg unna vann fra naturen mens jeg har vært gravid. Men har sikkert spist en del ikke-snylte grønnsaker uten å vite det (taco hos venner osv.). Jeg synes det er greit å unngå det så mye som mulig for å slippe å bekymre seg for det, vil ikke kalle det for hysteri. Anonymkode: fca5f...20b
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #18 Skrevet 24. august 2019 Slutt og les, dra på tur. Anonymkode: 37ea4...e44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå