Gå til innhold

Søster og jeg er skuffet. (Gjerrig mor? )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor arvet over fem millioner kroner for noen måndter siden. Hun snakket med meg og søster mi før familiemedlemmet gikk bort at vi skulle få (en solid) sum av arven. Mor har ikke lengre huslån eller andre høye utgifter sa hun. Videre forklarte hun at jeg og søster har ett større behov for pengene; boliglån til pipa, og tre småbarn til sammen. Mor brukte ordene "solid sum" når hun pratet om arven, uten at en sum ble sagt høyt håpte vi på 3-400k. Planen var klar for våres del; 20% skulle settes på en felles sparekonto til barna's utdanning. Resten på nedbetaling av boliglån. Før vi fikk pengene tok vi med mor på en toukers ferie, og vi spanderte hele turen inkludert lommepenger. Turen kostet cirka 60k, og var ment som takk for pengene vi skulle motta.

I fare for å høres utakknemlig ut ble søster og jeg skuffa når "hver vår solide sum" på 150 000 kroner tikket inn på kontoene våres.... Vi er godt oppdratt og takket så mye for pengene, men skuffelsen søstre i mellom var stor. Helt ærlig forventet vi ett høyere beløp ut i fra hva hun sa. Hvor mye vil dere si er en solid sum? Hvordan hadde dere reagert? 

Anonymkode: bc86f...0f0

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

300 000 kr er solid sum spør du meg. 

Anonymkode: 5a3e3...630

• Liker 17
Skrevet

Ja, så hadde dere forventet mer. Men 150,000kr er jo ikke småpenger akkurat. Syntes dere er smålige her. Dere vil jo uansett arve når deres mor går bort. Dessuten kan det jo hende moren deres vil være generøs fremover i tillegg til det dere fikk. 

Anonymkode: 0d6c8...0c3

• Liker 33
Skrevet

Hvis summen 3-400k er en forventning du dro ut av løse luften, så er det du som er utakknemlig.

Hvorfor brukte dere penger dere ikke hadde enda?

Anonymkode: 381ee...37f

• Liker 37
Skrevet

150.000kr er mye penger,  men alt sett i betraktning er det forståelig at dere er skuffa. 

• Liker 33
Skrevet

I min familie så hadde beløpet blitt delt på fem (mor, far og tre søsken), så jeg skjønner du er skuffet 

Anonymkode: 2b520...d2b

• Liker 27
Skrevet

Dere er utakknemlige. Er ikke mer å si om den saken. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde vært kjempe glad og takknemmelig. Du og søsteren din virker veldig smålige. 

Anonymkode: e306d...1f9

• Liker 2
Skrevet

Utakknemlighet fra dere begge to. Håper moren deres gir bort mesteparten til foreningen for løskatter.

• Liker 16
Skrevet

Nå har dere lært. Ikke forvent noe på forskudd. Aldri regn med noe annet enn det dere tjener selv.

Så kommer alt i tillegg som en bonus, og dere blir glade og takknemlige uansett. Ikke skuffa fordi PENGENE DERE FIKK GRATIS ikke er bra nok. 

Skjerpings!

• Liker 9
Skrevet

Det er mye som skurrer her («takkegave-ferieturen» på forhånd, forventning om en gitt sum osv), og denne tråden BER jo om akkurat de svarene som kom i de første svarene. 

Men altså: den gjeldfrie moren gav bort 6% av arvesummen sin - er det egentlig særlig betydelig når hun samtidig hadde uttrykt ting som «dere trenger det mer enn meg» osv?  

• Liker 35
Skrevet

Vil si att 150k er småpenger i denne sammenhengen. Gjeldfri mor som arver 5mill og lover betydelig sum, kunne like gjerne beholdt dem selv.

satt på spissen:)

• Liker 30
Skrevet

Jeg må helt ærlig si at jeg ikke er enig med de fleste her. Deres mor har bare dere og som hun sier så trenger dere pengene mer, så jeg syns 150 tusen hver var lite, men så er det som en nevner over her; kanskje dere får mer etterhvert? Men 5 mill...jeg hadde håpet at jeg fikk mer, men skjønner jo at man skal være glad for alt man får..

Anonymkode: 9dcff...c1f

• Liker 27
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet! 300.000 er lite når hun arvet 5 mill 😳

Anonymkode: b0128...a23

• Liker 18
Skrevet

Hvis min mor hadde arvet 5 mill ville jeg fått en million. Det er jeg ganske sikker på. Skjønner skuffelsen deres, men det er bare å bite det i dere. Ved å si noe kommer dere til å skape trøbbel. Kanskje hun planlegger å bruke pengene på andre ting som gagner familien, eller kanskje hun vil være litt egoistisk. Det har hun all rett til, i så fall. 

Anonymkode: 0ca8f...e15

• Liker 15
Skrevet

Hun så vel at dere hadde penger nok fra før da siden dere kunne svi av 60k på en 2 ukers ferietur. Bedre at mor selv sparer arvepengene.

Anonymkode: 1ac7e...81f

• Liker 46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...