AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #1 Skrevet 23. august 2019 Jeg er 17 år Jeg var så dum at jeg kastet søppel i feil container på jobben (jobber på et kjøpesenter) og jobben min fikk derfor bot på dette... Sjefen min mente da at det var en selvfølge at jeg skulle betale dette, evt trekke det fra lønna mi. Bare jeg som synes dette er veldig urettferdig? Ja jeg skjønner jo at det var min feil og alt det der, og det har jeg beklaget for flere ganger, men jeg mener jo da at dette er en menneskelig feil som jobben min alltid vet at er en risiko for at kan skje... Anonymkode: 58143...8ed 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #2 Skrevet 23. august 2019 Hvor stor var boten? Om dette er en "privat" ordning på senteret som går på dere, så må du vel betale. Her får "bedriften" bot om man kaster feil. Ikke vi som privatpersoner. Anonymkode: eb286...c60
Blueblizz Skrevet 23. august 2019 #3 Skrevet 23. august 2019 Du skal ikke betale for den nei. Men kanskje du kan tilby deg å betale halvparten, bare for å beholde et godt forhold til arbeidsgiver? 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #4 Skrevet 23. august 2019 Nei, det skal du ikke! Hadde du kasta det i feil container med vilje er saken annerledes. Men feil kan skje, og så lenge du ikke er uaktsom så får jobben betale denne boten selv. Anonymkode: c0534...1e7 21
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #5 Skrevet 23. august 2019 Arbeidsgiver har ikke anledning til å trekke deg i lønn for feil du gjør i jobben med mindre du har opptrådt «grovt uaktsomt». Så om dette faller inn under dette eller ikke blir jo et skjønsspørsmål (hvor godt var søppelcontainerene merket, har du fått god nok opplæring osv) Anonymkode: d0740...2c8 13
Whistler Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 Kastet du søppelet i feil container fordi du var dum og visste at du kastet det feil, eller fordi det var et hendelig uhell?
Gjest Evelynita Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 Med mindre det står i kontrakten din, så NEI. Og selv om det skulle stå i kontrakten er det tvilsomt at sjefen ville hatt en sak. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_15#§14-15)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 Nei. Det er jobben som har fått boten og om arbeidsgiver trekker deg i lønn kan du kontakte advokat. Anonymkode: 816d0...427 4
Santos Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 Hadde ikke betalt et øre for å si det sånn. Man kan ikke unngå slike hendelser på jobb. Hadde rett å slett sluttet å jobbe der. Dessuten står det noe på kontrakten din at du må betale om du gjør feil? Syns hun bare utnytter din naivitet. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #11 Skrevet 23. august 2019 Ja, jeg mener at du selv skal stå for den boten. Det er omtrent det samme som at du får bot av senteret for å ha åpnet butikken for sent. Jeg jobber selv på senter og kollegaene mine og meg er opplyst om at bot som feks ved sen åpning betales av den enkelte selv. Vil tro at dette gjelder for om man kaster søppel i feil kontainer også. Noen ganger har arbeidsgiver vært snill og betalt men gitt advarsel om at det var kun denne ene gangen, hvis det feks har skyldtes misforståelse angående hvem som skal åpne. Men ved forsovelse er det ikke et spørsmål om hvem som skal ta på seg kostnaden. Så ja, jeg synes arbeidsgiver kan trekke dette i lønnen din om du var innforstått med reglene for søppelhåndtering. Anonymkode: f45e6...200
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #12 Skrevet 23. august 2019 Det er jo du som har gjort en grov feil her, det er jo ene og alene din skyld. Ikke sjefen din eller andre kolleger, det er din. Så jeg mener du skal være den som må betale, og det er også det riktige. Anonymkode: a6e16...02b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #13 Skrevet 23. august 2019 https://www.tb.no/nyheter/nyheter/apnet-butikken-for-sent-1-500-kr-i-bot/s/2-2.516-1.5554259 Les denne artikkelen. Sjefen kan ikke nødvendigvis bestemme seg for å putte et sugerør nedi lommeboka di bare fordi du tabber deg ut en gang. Anonymkode: ddddc...1d9 10
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #14 Skrevet 23. august 2019 Du skal selvsagt ikke betale den. Når du utfører arbeid for en arbeidsgiver er det arbeidsgiver som tar risikoen for feil utført i tjeneste. Tenk deg en bankdirektør som tar feil valg som koster banken milliarder. Tror dere han må betale for tabben av egen lomme? Nope. Tenk deg HR-direktøren som ansetter feil person som koster bedriften millioner i tapte inntekter. Tror du HR-direktøren blir trukket i lønn? Nope. Anonymkode: 8ba40...746 13
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #15 Skrevet 24. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver har ikke anledning til å trekke deg i lønn for feil du gjør i jobben med mindre du har opptrådt «grovt uaktsomt». Så om dette faller inn under dette eller ikke blir jo et skjønsspørsmål (hvor godt var søppelcontainerene merket, har du fått god nok opplæring osv) Anonymkode: d0740...2c8 Jeg gjorde det med uhell selvfølgelig. Søppelcontainerne er godt merket og jeg har fått nok opplæring, men det var noen (ikke meg) som hadde kasta en del plast oppi papp- og papir-søpla, og jeg fikk derfor skylden som ikke hadde sjekket om det var papp oppi der før jeg kasta det. Det er bedriften som har fått bot, ikke meg som enkeltperson, men sjefen min mener at jeg skal betale de pengene til bedriften. Anonymkode: 58143...8ed
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #16 Skrevet 24. august 2019 Hvordan visste de at det var du? Skjønnner sjefen synes det er jævla irriterende, for jeg har selv jobbet der søppel skulle sorteres og så alt for mange som ikke «gadd» å sortere riktig! Anonymkode: 2dd4e...77c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #17 Skrevet 24. august 2019 Det er bare å nekte. Og se deg sammtidig om etter en annen jobb, for en så useriøs og kunnskapsløs arbeidsplass er ikke et sted å bli værende lenge. Om det er en stor kjede så send melding oppover i systemet om den inkompetente sjefen. Og send samtidig en kopi til arbeidstilsynet. Trekker de deg i lønn, så kontakt advokat og kjør sak. Du kommer til å vinne så synger etter, og bedriften må ut med store summer i erstatning og saksomkostninger. (En utgift butikkjeden sikkert trekker fra sjefens lønn) Anonymkode: 8ba40...746 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #18 Skrevet 24. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan visste de at det var du? Skjønnner sjefen synes det er jævla irriterende, for jeg har selv jobbet der søppel skulle sorteres og så alt for mange som ikke «gadd» å sortere riktig! Anonymkode: 2dd4e...77c De visste det var meg fordi det kun var jeg som jobbet den dagen. Ja jeg skjønner det er irriterende, men det er sånt som kan skje alle og enhver! Anonymkode: 58143...8ed
ArneA Skrevet 24. august 2019 #19 Skrevet 24. august 2019 Du gjorde en feil. Kanskje du arbeidsgiver skulle forsikret seg om at du vet hvordan sorteringen foregår. Det er ikke ditt ansvar, men det betyr jo ikke at det ikke går an å lære noe av det. Men dette må nok sjefen ta på seg gitt.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #20 Skrevet 24. august 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg mener at du selv skal stå for den boten. Det er omtrent det samme som at du får bot av senteret for å ha åpnet butikken for sent. Jeg jobber selv på senter og kollegaene mine og meg er opplyst om at bot som feks ved sen åpning betales av den enkelte selv. Vil tro at dette gjelder for om man kaster søppel i feil kontainer også. Noen ganger har arbeidsgiver vært snill og betalt men gitt advarsel om at det var kun denne ene gangen, hvis det feks har skyldtes misforståelse angående hvem som skal åpne. Men ved forsovelse er det ikke et spørsmål om hvem som skal ta på seg kostnaden. Så ja, jeg synes arbeidsgiver kan trekke dette i lønnen din om du var innforstått med reglene for søppelhåndtering. Anonymkode: f45e6...200 18 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo du som har gjort en grov feil her, det er jo ene og alene din skyld. Ikke sjefen din eller andre kolleger, det er din. Så jeg mener du skal være den som må betale, og det er også det riktige. Anonymkode: a6e16...02b Hva dere mener betyr ingenting, det er reglene som gjelder Anonymkode: 381af...4da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå