Gå til innhold

Dårlig samvittighet over barnet mitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt, et og halvt år gammel (mitt første barn) har begynt på barnehage for to uker siden.

Han har enda ikke vennet  seg til, og gråter så mye hver gang. Han blir helt slapp, og sliten der. Han leker ikke, gråter og savner meg hele tiden. Jeg er så lei meg på grunn av det, og føler ikke noe glede.

Og tillegg,  også to venninner som har barn i samme alder som mitt barn, og de går ikke på barnehage. De sier at det er altfor tidlig, og at de skal ha barna sine hjemme til de er 2 eller 2 og halvt år. 

det har ikke jeg råd til, og må jobbe. 

Jeg føler meg som verdens verste mor nå. Sitter og gråter, og klarer ikke kontrollere følelsene mine.

Føler jeg er den eneste i sånn situasjon. 

Anonymkode: 9ad01...af9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke en dårlig mor. Man må ha inntekt, sånn er det. 

Det kommer til å gå seg til. Noen barn reagerer slik som din på barnehagestart, og det er jævlig vondt å være mamma da. 

Min var også 1.5 når hun begynte i barnehage, og for henne gikk det helt fint. Barnet ditt er ikke for ung for barnehage. Du har ikke gjort noe feil. Han er bare typen som trenger litt tid for å mestre barnehagehverdagen. Hold ut, det blir bedre.

Anonymkode: 7b3cd...924

• Liker 3
Skrevet

Uff da, litt vanskelig situasjon, men tror ikke du skal føle dårlig samvittighet. Har du forsøkt å få en dagmamma heller så barnet kan være hjemme til det blir 2-3 år og kanskje redusere arbeidstidene

Skrevet

Hvor lang tid brukte dere på tilvenningen og hvordan gjorde dere det? Den har stor betydning for barnets trygghet i barnehagen

Anonymkode: f553d...7c8

Skrevet

1,5 år er en kjempefin alder å begynne i bhg! Da kan de gå, prate litt, spise selv. Så fint at han/hun har kunnet være hjemme såpass lenge!

De aller, aller fleste må jo tilbake på jobb, og da må barna i bhg. Og det går stort sett veldig fint med alle sammen! Men klart: noen kan ha noen vanskelige første uker. Det kan jo bli en brå overgang. Har du mulighet til å gi ham/henne litt korte dager nå i starten? Hente litt tidligere, for eksempel?

Jeg skjønner veldig godt at du har dårlig samvittighet. Men det trenger du ikke å ha. Jeg lover. Det blir snart bedre!

Jeg jobber i bhg og har hatt mange barn på tilvenning. Noen barn sklir rett inn fra start, men får seg en knekk etter noen uker («hæ, skal jeg være her HVER dag?! Det går jeg ikke med på!»), andre får knekken først, før de venner seg mer til tanken. Og noen barn trives kjempegodt i bhg helt fra start.

I 90% av tilfellene går det seg fort til. Det kommer til å gå fint for dere også!

Ikke tenk på hva alle andre gjør og sier og tenker, det er ikke relevant for dere. Du gjør ikke barnet ditt vondt ved å sende i bhg! Du gir han/henne mulighet til å vokse, lære og leke i samspill med mange andre barn og voksne med høy kompetanse!

De barna som ofte sliter mest med barnehagestart, er de som har vært hjemme med mamma lenge. De som er over 3 år kan slite lenge med å venne seg til den nye hverdagen. Personlig mener jeg 1,5 år er den aller beste alderen – da ligger alt til rette for en fin innkjøring i bhg :)

Håper høsten snart blir lysere og finere for dere begge!

Anonymkode: 39a4e...436

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...