Gå til innhold

Lære å takle frykt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har lært seg å takle frykt og høyt adrenalin i møte med utagerende mennesker? Altså, bevare roen og handle rasjonelt. 

Har øvd masse på selvforsvar og teknikker, men likevel blir de delvis glemt i små øyeblikk der de trengs mest. Spesielt rett etterpå hvor jeg blir veldig skjelven av hendelser. Skulle gjerne hatt nøkkelen for å bevare roen for å kunne stå i situasjoner med utagering. 

Anonymkode: 2ef6e...e04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette. Men er det ikke en helt grei og riktig reaksjon du får da..?

Skrevet
8 minutter siden, Ambador skrev:

Jeg har ikke erfaring med dette. Men er det ikke en helt grei og riktig reaksjon du får da..?

Regner med det er en helt normal reaksjon når man blir angrepet. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner med det er en helt normal reaksjon når man blir angrepet. 

Ts

10 minutter siden, Ambador skrev:

Ops leste feil. 

Jo det er jo riktig reaksjon. Men vil lære meg å takle det annerledes. Dvs forholde meg rolig gjennom hele situasjonen uten at hjertepumpa tar overhånd. 

Ts

Skrevet

Det er jo fight/freeze/flight som er reaksjonsmønsteret i slike situasjoner, og jeg har alltid lært at dette er en personlig egenskap. Jeg tror nok ikke det er ikke lett å endre på for vanlige mennesker i normale liv... Men vil tro det er drilling og realistisk trening som er eneste vei dersom man vil endre refleksene, mestring gir trygghet.

Selv kommer jeg sjelden (aldri) opp i situasjoner der jeg trenger å forvare meg, kan jeg spørre om hvorfor du er i slike situasjoner (jobb/fyll/uflaks...)? Og hvilken form for selvforsvars trening du har? 

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Tiuren skrev:

Det er jo fight/freeze/flight som er reaksjonsmønsteret i slike situasjoner, og jeg har alltid lært at dette er en personlig egenskap. Jeg tror nok ikke det er ikke lett å endre på for vanlige mennesker i normale liv... Men vil tro det er drilling og realistisk trening som er eneste vei dersom man vil endre refleksene, mestring gir trygghet.

Selv kommer jeg sjelden (aldri) opp i situasjoner der jeg trenger å forvare meg, kan jeg spørre om hvorfor du er i slike situasjoner (jobb/fyll/uflaks...)? Og hvilken form for selvforsvars trening du har? 

Jeg har vært innom både fight, freeze og flight i samme situasjon 😂 det er jo drilling på å tåle dette jeg vil. Overstyre mine egne reaksjonsmønstre og bevare full ro. 

Dette er jobb. Mennesker med atferdsproblemer. Er kurset en del i vergeteknikker, pusteøvelser og diverse kampsport. Har blitt masse bedre på å holde fokus, og være rolig akkurat i situasjonen. Men sliter med når det verste adrenalinet flyr ut av kroppen. Alle følelser sitter utenpå og jeg går inn i freeze /flight modus. Jeg må lære å holde fokus hele tiden, og være til stedet. Pusteøvelser hjelper mye, men glemmes litt når man blir angrepet og hjertet går i 190 🥴😂 skal ha flere kurs gjennom jobb. Men kanskje jeg bør trene mer privat også. 

Ts

Skrevet

Dessverre så gjelder "øvelse gjør mester" også i slike situasjoner. Ikke at jeg på noen måte vil anbefale noen å oppsøke farlige situasjoner for og lære seg og takle det bedre! 

Selvtillit hjelper på de fleste situasjoner, men noen av oss har mer/mindre stål i magen enn andre. 

Siden du nevner dette er via jobb så tror jeg du kan dra nytte med å snakke med noen av dine mer erfarne kolleger. De har sikkert mange gode og mer spesifiserte råd og gi deg :)

Skrevet
9 minutter siden, Anwa skrev:

Dessverre så gjelder "øvelse gjør mester" også i slike situasjoner. Ikke at jeg på noen måte vil anbefale noen å oppsøke farlige situasjoner for og lære seg og takle det bedre! 

Selvtillit hjelper på de fleste situasjoner, men noen av oss har mer/mindre stål i magen enn andre. 

Siden du nevner dette er via jobb så tror jeg du kan dra nytte med å snakke med noen av dine mer erfarne kolleger. De har sikkert mange gode og mer spesifiserte råd og gi deg :)

Kommer opp i slike situasjoner ofte. Så blir nok mye trening. Har god selvfølelse og selvtillit så det står ikke på det. Kollegaene mine er rolige sjeler. De fleste har lang erfaring innenfor flere områder i psykiatri, oppvekst og barnevern. De er godt rustet og har sett det meste. Vi jobber veldig godt i team og reflekterer over dette daglig. Er nok mengdetrening som hjelper ja. Kanskje jeg blir litt mindre redd neste gang. Og enda mindre etter der. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært innom både fight, freeze og flight i samme situasjon 😂 det er jo drilling på å tåle dette jeg vil. Overstyre mine egne reaksjonsmønstre og bevare full ro. 

Dette er jobb. Mennesker med atferdsproblemer. Er kurset en del i vergeteknikker, pusteøvelser og diverse kampsport. Har blitt masse bedre på å holde fokus, og være rolig akkurat i situasjonen. Men sliter med når det verste adrenalinet flyr ut av kroppen. Alle følelser sitter utenpå og jeg går inn i freeze /flight modus. Jeg må lære å holde fokus hele tiden, og være til stedet. Pusteøvelser hjelper mye, men glemmes litt når man blir angrepet og hjertet går i 190 🥴😂 skal ha flere kurs gjennom jobb. Men kanskje jeg bør trene mer privat også. 

Ts

Trening hjelper, men problemet er at handlingsmønsteret ditt påvirkes av hva man trener på. Trener man løping så er det lettere å stikke av og trener man boksing så er knyttneven en løsning som ligger nær. Normalt ville jeg tenkt at rendyrket selvforsvarstrekning som Krav Maga eller lignende (som ligger opp mot forsvarets systemer) der man simulerer en "gatekamp" og får et høyt stressnivå kunne være veien å gå, men du kan jo ikke "slå møkka ut av" personer med adferdsproblemer. Selv er jeg veldig glad i Ju-jitsu, det er nok den kampsporten som gir meg best kombinasjon av nytte og ro i sjela.... Det er harde tak, men med refleksjon og en viss verdighet.

Skrevet
50 minutter siden, Tiuren skrev:

Trening hjelper, men problemet er at handlingsmønsteret ditt påvirkes av hva man trener på. Trener man løping så er det lettere å stikke av og trener man boksing så er knyttneven en løsning som ligger nær. Normalt ville jeg tenkt at rendyrket selvforsvarstrekning som Krav Maga eller lignende (som ligger opp mot forsvarets systemer) der man simulerer en "gatekamp" og får et høyt stressnivå kunne være veien å gå, men du kan jo ikke "slå møkka ut av" personer med adferdsproblemer. Selv er jeg veldig glad i Ju-jitsu, det er nok den kampsporten som gir meg best kombinasjon av nytte og ro i sjela.... Det er harde tak, men med refleksjon og en viss verdighet.

Tusen takk for gode råd. Har selv sett en del på ju jitsu. Kan ikke slå møkka ut av dem nei. Men må kunne håndtere/takle om nødvendig. Klarer nok det i situasjonen, men trenger å kunne være mer i kontakt med meg selv og ikke handle i frykt og ren refleks. Lett å glemme forsvarsmetoder når adrenalinet øker såpass. 

Skrevet

Høres ut som du har tankegangen, verktøyene og motivasjonen som skal til for å få det til hvertfall. Og om du prøver en del til og ikke opplever at det blir lettere for deg så håper jeg du klarer å akseptere det, og bytte jobb. 😉 Ikke kult å ikke føle mestring over lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...