Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei venninne som jeg trives godt med, men problemet er bare at vi nesten ikke kan møtes uten at jeg må gjøre tjenester for henne. Hun har ikke bil. Jeg har bil og kjører forbi kjøpesenter hver dag til jobb. Jeg er likevel så sliten etter jobb, at når jeg har ærend selv handler jeg heller på nett enn å måtte gå innom en butikk.

Hun har flere ganger spurt meg om å kjøpe ting for henne. En gang kjøpte jeg noe til henne, da jeg overleverte det var det ikke slik hun hadde tenkt, og spurte om jeg ikke kunne levere det inn igjen. En annen gang skulle hun kjøpe noe på Finn. Jeg hentet henne hjemme, 1,5 mil å kjøre. Vi kjørte 2 mil for å hente det hun skulle ha, men da vi kom fram skulle hun ikke ha det likevel. Jeg kjørte henne hjem før jeg dro hjem til meg selv. Totalt 7 mil og 2-3 timer av søndagen brukt og ikke et spørsmål om å betale drivstoff. Hadde hun spurt hadde jeg sagt at hun ikke hadde trengt å betale, men problemet er at jeg alltid må kjøre og ofte kjører 2 mil ekstra for å hente og levere henne, uten at hun tilbyr å betale for seg. Hun kan fint ta buss til et møtepunkt som bare blir et par minutter omvei for meg, men hun tilbyr seg aldri det. Det virker bare som hun forventer at jeg skal hente og bringe. Er hun hos meg tar hun buss til, men spør om jeg kan kjøre henne hjem. Det er jo så mye «enklere» og går så mye fortere. Nå har jeg sluttet å invitere hit fordi jeg vet jeg uansett må kjøre dit og da er det like greit at vi møtes hos henne. Hadde hun sagt vi kunne møtes på busstasjonen hadde jeg nok tilbudt meg å hente henne av og til, men jeg blir så lei av at alt er forventet. 

Hun kan også be om å låne penger, eller når jeg har lagt ut for henne, så kan hun ikke betale tilbake med en gang, og spør i ettertid om hun kan betale tilbake senere. La ut over 1500 kr en gang som hun etterpå sa hun ikke kunne betale tilbake før om over ei uke.

Jeg kjenner jeg blir irritert og lite innstilt på å hjelpe henne med ting når jeg kjører milevis når vi er sammen, må kjøre ekstra for å hente henne, legger ut, må returnere ting hun ikke skal ha etter å ha kjøpt for henne osv. Er jeg vanskelig som ikke synes dette er greit? Altså, jeg synes man skal hjelpe venner, men dette vennskapet føler jeg blir så skeivt. Kjenner jeg går i lås med en gang det er noe nå og gjør meg vanskelig. Kvir meg for å ta kontakt. Vi har det veldig kjekt sammen, og jeg synes det er synd at dette skal ødelegge vennskapet. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting å gjøre og det er å gro seg en ryggrad!!

Det er lov å si nei! Det er faktisk helt greit, du trenger ikke oppgi grunn en gang!

Anonymkode: 480b3...bd3

• Liker 8
Skrevet

Dette er ikke greit og jeg hadde nesten følt meg utnyttet hvis en venninne holdt på sånn med meg. Du har all grunn til å være irritert og skuffet over oppførselen og jeg håper du klarer å ta det opp med henne. Kanskje hun da ser tingene, hvis ikke ville ikke jeg brukt tid på henne.

Anonymkode: 32a8d...264

• Liker 2
Skrevet

Har det på samme måte med ei. Hun ringer kun når hun vil ha noe. Sa meg villig for en stund siden å hjelpe henne med å betale på noe greier som var veldig prekært. Hun ringer kun når hun skal minne meg på betalingen. Og for ikke så lenge siden så ringte hun for å få meg med på noe som kostet en del penger.. Da jeg hørte summen ble jeg så satt ut og såret over at hun i det hele tatt tørå nevne slike summer. Vist seg at hun har tjent mer enn meg og har mindre utgifter. 

Har også måtte være den som kjører en time hver vei til henne. Hun har aldri tatt turen selv....

Nå bare gidder jeg ikke ta kontakt. Ringer hun igjen pga de pengene så kommer jeg til å konfrontere henne og si at det kan hun bare glemme.... 

Anonymkode: 32d10...23e

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette er ren utnyttelse, få deg bein i nesa og si klart og tydelig nei.

Skrevet

Jeg hadde en sånn venninne, og tilslutt spurte jeg hvorfor hun ikke tok en taxi? Nei, det var jo så dyrt....

Da satte jeg opp regnestykket på hva min bil kostet i måneden med lån, forsikring, drivstoff og avskrivning og opplyste også om at ingen har gratis bil selvom den er kjøpt inn og står der( andre venninners bil) 

Hun begynte å ta taxi etter det.

Anonymkode: 44ef4...1e7

Skrevet

Du må lære deg å si nei

Anonymkode: c04fc...8da

Skrevet

Vanskelig å si nei, men det må faktisk til. 

Neste gang (om du fortsatt har tenkt til å være venn med henne) så si at dere kan møtes der og der. Spør hun om du kan hente så si nei det blir så stress og har ikke tid. Forøvrig har hun valgt å ikke ha bil selv. Skal hun låne penger så si du er blakk. 

Jeg hadde også en slik venninne. Hun betalte sjelden tilbake, og om hun gjorde så måneder og år i etterkant. Det irriterte meg grenseløst. Både pga pengene og fordi det er veldig ufint. Jeg begynte å si jeg var blakk. (hvis ikke ville vennskapet ikke vare  særlig mye lenger). Det ble bedre for meg. 

Hun har selv ansvar for å skaffe seg bil om hun trenger. Begynn å ta betalt. Skyld på gjeld. Du har vel ingen pengebinge du heller? At du har bil og ikke hun betyr ikke at du har ansvar for å være hennes private sjåfør. 

Anonymkode: 803b4...3d5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...