Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å søke en av disse retningene neste år. Jeg ønsker IKKE å jobbe turnus, derfor er sykepleie og vernepleie uaktuelt. Svært få dagstillinger for vernepleiere her jeg bor. Vil heller ikke bli grunnskolelærer på grunn av ofte mye hjemmearbeid.

Så jeg vil altså ha dagjobb uten helgearbeid. Vet at begge retningene blir man ganske «låst» til med bare en bachelorgrad, derfor lurer jeg litt på hvilke videreutdanningsmuligheter som finnes. 

Dermed har jeg landet på barnehagelærer og barnevernspedagog. Vil gjerne høre deres erfaringer om yrkene :)

Anonymkode: 3ed61...779

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vurderer å søke en av disse retningene neste år. Jeg ønsker IKKE å jobbe turnus, derfor er sykepleie og vernepleie uaktuelt. Svært få dagstillinger for vernepleiere her jeg bor. Vil heller ikke bli grunnskolelærer på grunn av ofte mye hjemmearbeid.

Så jeg vil altså ha dagjobb uten helgearbeid. Vet at begge retningene blir man ganske «låst» til med bare en bachelorgrad, derfor lurer jeg litt på hvilke videreutdanningsmuligheter som finnes. 

Dermed har jeg landet på barnehagelærer og barnevernspedagog. Vil gjerne høre deres erfaringer om yrkene :)

I så fall anbefaler jeg barnehagelærer. Bv.ped jobber ofte i turnus-stillinger.

Anonymkode: 4339a...e2b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I så fall anbefaler jeg barnehagelærer. Bv.ped jobber ofte i turnus-stillinger.

Anonymkode: 4339a...e2b

Nei? 

De jobber ofte i første linje, som oftest 8-16. Noen er miljøterapeuter på skole, ca samme arbeidstid. De som jobber på institusjon har ofte turnus, men det er jo et fåtall. 

Anonymkode: 7f1f6...63b

Skrevet

Jeg er introvert, så jeg hadde valgt bvpedagog, hadde ikke makta barnehage.. Spørs litt hvordan du er som person!

Anonymkode: 0ebba...9de

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er introvert, så jeg hadde valgt bvpedagog, hadde ikke makta barnehage.. Spørs litt hvordan du er som person!

Å jobbe i bv.tjenesten og være introvert er ingen god kombinasjon.

TS: Jeg jobber i bv.tj. I utgangspunktet jobber jeg 8-16, men det er mye overtid på ettermiddag, kveld og helg. Det er uforutsigbart og mye på kort varsel. 

De fleste som gikk i mitt kull på universitetet jobber på institusjon. 

Anonymkode: cd57a...ae2

• Liker 2
Skrevet

Tja, om du vil unngå helg og turnus vil jeg anbefale barnehagelærer. 

Jeg er barnehagelærer, men har jobbet i barneverntjenesten. Det blir mye ettermiddag og kveld, i tillegg til en og annen helg innimellom. Arbeidstiden er også ofte uforutsigbar, og det kan på kort varsel plutselig bli reise på deg på ettermiddag og kveld. Gjerne med overnatting.

Arbeidstidene er mye mer forutsigbar i barnehagen, og du vet hva du har å forholde deg til. 

Det er ulike videreutdannelser i begge retningene. Det kommer helt an på hva du ønsker.

Anonymkode: 9a715...077

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å jobbe i bv.tjenesten og være introvert er ingen god kombinasjon.

TS: Jeg jobber i bv.tj. I utgangspunktet jobber jeg 8-16, men det er mye overtid på ettermiddag, kveld og helg. Det er uforutsigbart og mye på kort varsel. 

De fleste som gikk i mitt kull på universitetet jobber på institusjon. 

Men det er jo vel mindre enn i barnehage uansett?

Skrevet
På 23.8.2019 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Barnevern. Kjempetrivelig jobb, spesielt hvis du liker barnemishandlere.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo vel mindre enn i barnehage uansett?

Mindre hva da? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mindre hva da? 

Mindre slitsomt for en introvert enn bhg. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mindre slitsomt for en introvert enn bhg. 

Det tror jeg ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jobber i barnehage i en stor by. Vil virkelig ikke anbefale. Mye sykdom blant personal, aldri vikarer, ekstremt høyt arbeidspress, konstant dårlig samvittighet, dårlige arbeidsforhold ved at barnehagene i dag overhodet ikke er tilpasset formålet, stadig uskiftning av sjefer og personal, osv osv.

Skal du jobbe i barnehage burde man jobbe utenfor byene, i små barnehager som har gode og ordnede forhold.

Anonymkode: 9dcbc...a13

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage i en stor by. Vil virkelig ikke anbefale. Mye sykdom blant personal, aldri vikarer, ekstremt høyt arbeidspress, konstant dårlig samvittighet, dårlige arbeidsforhold ved at barnehagene i dag overhodet ikke er tilpasset formålet, stadig uskiftning av sjefer og personal, osv osv.

Skal du jobbe i barnehage burde man jobbe utenfor byene, i små barnehager som har gode og ordnede forhold.

Dette var trist å lese☹️ Stakkars barna❤️ Kjenner jeg er glad jeg bor på en liten plass!

Skrevet

Hvis du vil jobbe med barn men ikke turnus så anbefaler jeg barnehagelærer. Eventuelt så kan du søke deg inn som miljøterapeut i barneskole, men det er få stillinger og populære i tillegg. 

Har jobba som fagarbeider i bhg, og selv om det er hektisk så er det veldig trivelig. Jobber som bvped i barneverntjenesten, og selv om solskinnshistoriene finnes så er det mye trist også. Og man kan som nevnt over, forvente å måtte jobbe noe kveld og ettermiddager for å tilfredstille lovkrav  + gjennomføre nettverksmøter, familieråd osv. Uten overtid selvsagt. 

Så er det mye omorganiseringer, masse folk som kommer og går av de ansatte + utrolig mye kjøring for oss som jobber ute i distriktene. Personen over meg som også jobber i bvtj kan sikkert skrive under på mye av det jeg sier. 

På tross av det må jeg si at jeg til tider trives svært godt i jobben min,  men det hender jeg må felle noen tårer pga triste skjebner. 

Anonymkode: 24529...4ba

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så mye bedre i de små byene dessverre..

Anonymkode: 9e677...39b

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2019 den 17.17):

Hva valgte du? :)

Anonymkode: 5cb26...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...