Gå til innhold

Kollega har glemt legeerklæring på kopimaskinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det jeg skal skru av kopimaskinen på jobb fredags ettermiddag oppdager jeg at det ligger et ark på glassplaten.  Jeg tar det ut, og prøver finne ut hvem sitt det er.  Jeg ser raskt at det er en legeerklæring med svært intime helseopplysninger om en av kollegene mine (ting hun kanskje ikke ønsker å dele med familien sin en gang).

Jeg ble i tvil om hva jeg burde gjøre:

• la det ligge (NEI, da vil bar enda flere kunne lese det)
  • makulere det (NEI, det var en original hun kanskje har bruk for til sykemelding, forsikringsoppgjør etc)
  • ringe henne (NEI, jeg vil ikke at hun skal vite at jeg kjenner til deler av hva som stod der)

Jeg endte med å putte dokumentet i en nøytral konvolutt, tape den igjen og legge den i posthylla hennes, uten mitt navn på.

Er det noe annet jeg heller burde ha gjort?

Anonymkode: ffedc...c94

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil si at du gjorde det fornuftige. Er sikkert flere løsninger men syns denne var helt innafor.

Anonymkode: 07305...b15

• Liker 47
Skrevet

Send henne en SMS og si i fra.

Anonymkode: b8a05...164

Skrevet

Du fant en grei løsning, Ts.

Anonymkode: 8f0a0...f06

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville nok gitt beskjed, slik at hun vet hvem som har funnet den, og slipper å gå rundt å uroe seg for det.. 

Anonymkode: 4b2a5...936

• Liker 32
Skrevet

Glem alt du leste. 

Anonymkode: 6b89d...168

Skrevet

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok gitt beskjed, slik at hun vet hvem som har funnet den, og slipper å gå rundt å uroe seg for det.. 

- var det jeg mente med å sende en SMS :) 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send henne en SMS og si i fra.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun la den der med vilje. Et slags rop om hjelp. Du skulle levert den til nærmeste leder, så det kunne blitt iverksatt tiltak.

Anonymkode: 8b297...ede

Skrevet

Helt fint. 😊

Det er kollegaen som har gjort en tabbe. Du har gjort ditt, og ikke spre informasjonen du tilegnet deg.

Anonymkode: 55ac0...cb1

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne.

Anonymkode: 55ac0...cb1

• Liker 5
Skrevet

Du kunne nå i det minste skrevet noen velvalgte ord lagt ved i konvolutten.

Feks. Etter den søte kløe kommer den sure svie. Neste gang husker du å bruke kondom.  Hilsen bekymret arbeidskollega. 

Anonymkode: b76e7...100

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i allverden skulle legererklæringen inneholde noe informasjon om sykdommen? Man ber jo om så lite detaljer som mulig og hvis arbeidsgiver vil vite sier man at det er en privatsak. Det angår dem ikke i det minste.

• Liker 2
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne nå i det minste skrevet noen velvalgte ord lagt ved i konvolutten.

Feks. Etter den søte kløe kommer den sure svie. Neste gang husker du å bruke kondom.  Hilsen bekymret arbeidskollega. 

Anonymkode: b76e7...100

:fnise: 

Skrevet
9 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvorfor i allverden skulle legererklæringen inneholde noe informasjon om sykdommen? Man ber jo om så lite detaljer som mulig og hvis arbeidsgiver vil vite sier man at det er en privatsak. Det angår dem ikke i det minste.

På side B står jo alt da.

Anonymkode: d53e2...3ee

Skrevet

Jeg hadde nok sagt til kollegaen at det var jeg som fant sykemeldingen. Nå vet ikke kollegaen om det er en av sladrekjærringene som kanskje har lest den. 

Jeg ville veldig gjerne ha visst hvem det var. Så kunne man liksom sagt noe til personen som vet for mye om ditt privatliv hvis man føler for å si noe om det.

• Liker 4
Skrevet

Send en SMS du fant dokumentet hennes på kopimaskinen og at det ligger i konvolutten i hylla hennes. Diskre, enkelt og greit. Case closed.

• Liker 11
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Side B?

Jeg har aldri vært sykemeldt eller brukt egenmelding.

Du ber dem jo bare skrive en sånn kort: "AR er sykemeldt fra dato til dato. -Legen".

Skrevet

Nå sier TS at det står svært personlige ting der, så da forholder vi oss til det!

(Spiller ingen rolle hva dere måtte tro og syns om det!)

Tror du løste det fornuftig, ts, men er enig med de som sier at du må sende en mld. Skikkelig ekkelt å ikke vite hvem som har lest det! Beklag gjerne at du så litt i ren vanvare, men at du selvsagt holder det for deg selv!

Anonymkode: 110a9...003

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Den er det kun den sykemeldte/pasienten sin feil. Så hennes egen tabbe at den ble vist frem. Ikke engang arb.giver skal se den.

Skrevet
16 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Side B?

Jeg har aldri vært sykemeldt eller brukt egenmelding.

Du ber dem jo bare skrive en sånn kort: "AR er sykemeldt fra dato til dato. -Legen".

I en "gammeldags" sykemelding på papir, står alt detaljert på side B. Privatpersonen sin side. Arb.Giver sin side har ikke dette feltet. Så her har hun selv gjort feilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...