AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #1 Skrevet 23. august 2019 Hva er forskjellen når vi kommer ut i jobb? Kan ikke barnehagelærere jobbe i småskole opp til 4. Klasse sånn som førskolelærere kunne før? Anonymkode: 15c85...5b6
Alice123 Skrevet 23. august 2019 #2 Skrevet 23. august 2019 Barnehagelærere må ha tileggsutdanning for å kunne jobbe i småskolen. Det er visstnok veldig vanskelig å få jobb i skolen med barnehagelærer+tilleggsutdannelsen. Før var det lettere, men nå blir de bortprioritert til fordel for grunnskolelærere.
lillesnillelilla Skrevet 23. august 2019 #3 Skrevet 23. august 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er forskjellen når vi kommer ut i jobb? Kan ikke barnehagelærere jobbe i småskole opp til 4. Klasse sånn som førskolelærere kunne før? Anonymkode: 15c85...5b6 Måtte ikke førskolelærere ha tilleggsutdannelse? Sønnen min hadde ei for ca ti år siden som dreiv og tok tilleggsutdannelse i tillegg til førskolelærerutdanningen sin (eller nå skal jeg kanskje ikke si noe jeg egentlig ikke er sikker på, er usikker på om hun da hadde førskolelærer eller barnehagelærer. ) Endret 23. august 2019 av lillesnillelilla 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #4 Skrevet 23. august 2019 3 timer siden, lillesnillelilla skrev: Måtte ikke førskolelærere ha tilleggsutdannelse? Sønnen min hadde ei for ca ti år siden som dreiv og tok tilleggsutdannelse i tillegg til førskolelærerutdanningen sin (eller nå skal jeg kanskje ikke si noe jeg egentlig ikke er sikker på, er usikker på om hun da hadde førskolelærer eller barnehagelærer. ) Så barnehagelærer og førskolelærer har ikke samme utdannelse og jobber ikke som det samme i barnehagen? Jeg spør fordi jeg vurderer å søke på utdanningen. Anonymkode: 15c85...5b6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #5 Skrevet 23. august 2019 Tidligere het det førskolelærer. Nå heter det barnehagelærer. Det er det samme yrket. Det ble byttet navn fordi barnehagen har verdi i seg selv og ikke bare er et før-skole-tilbud.😃 Anonymkode: d1d9e...9ac 5
lillesnillelilla Skrevet 23. august 2019 #6 Skrevet 23. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så barnehagelærer og førskolelærer har ikke samme utdannelse og jobber ikke som det samme i barnehagen? Jeg spør fordi jeg vurderer å søke på utdanningen. Anonymkode: 15c85...5b6 Jo, tidligere het det førskolelærer og nå heter det barnehagelærer. Husker bare ikke når navnebyttet skjedde.
K1970 Skrevet 23. august 2019 #7 Skrevet 23. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så barnehagelærer og førskolelærer har ikke samme utdannelse og jobber ikke som det samme i barnehagen? Jeg spør fordi jeg vurderer å søke på utdanningen. Anonymkode: 15c85...5b6 Det er det samme. For å kunne jobbe som lærer må man ha ekstra med pedagogikk. Før het det PAPS og var en årsenhet. Aner ikke hva det heter nå?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #8 Skrevet 23. august 2019 Det er ingen forskjell, bare byttet navn. Slik som helsesøster -> helsesykepleier Anonymkode: acadd...c56 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #9 Skrevet 23. august 2019 Jeg er utdannet førskolelærer, og jobber som barnehagelærer. Jeg har undervisningskompetanse i 1.klasse. Tidligere hadde man undervisningskompetanse til og med 4.klasse. Nå må man ta tilleggsutdanning. Utdannelsene er ulike rundt om i landet, og innholdet endres av og til. Utdannelsen nå er ulik den jeg tok for snart 10 år siden. Både fagene og formen på studiet har endret seg. Anonymkode: 795e7...31f 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2019 #10 Skrevet 23. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tidligere hadde man undervisningskompetanse til og med 4.klasse. Nå må man ta tilleggsutdanning. Anonymkode: 795e7...31f Til det jeg har sitert: Det må da være fryktelig lenge siden man automatisk hadde undervisningskompetanse i småskolen, om man noensinne har hatt det? Jeg er midt i førtiårene og de av mine gamle venner fra skoletiden som ble førskolelærere måtte i alle fall ta 6 - 10-årsped for å kunne jobbe i småskolen, og det var allerede på slutten av 1990-tallet. Anonymkode: f09be...bae
AnonymBruker Skrevet 24. august 2019 #11 Skrevet 24. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er utdannet førskolelærer, og jobber som barnehagelærer. Jeg har undervisningskompetanse i 1.klasse. Tidligere hadde man undervisningskompetanse til og med 4.klasse. Nå må man ta tilleggsutdanning. Utdannelsene er ulike rundt om i landet, og innholdet endres av og til. Utdannelsen nå er ulik den jeg tok for snart 10 år siden. Både fagene og formen på studiet har endret seg. Anonymkode: 795e7...31f Barnehagelærerutdanningen er rammeplanstyrt så innholdet i disse er det samme ved alle studiesteder. At barnehagelærerutdanningen er ulik den tidligere førskolelærerutdanningen er riktig, men kompetansen man har er den samme. Anonymkode: 9cac7...024
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå