Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen når vi kommer ut i jobb? Kan ikke barnehagelærere jobbe i småskole opp til 4. Klasse sånn som førskolelærere kunne før? 

Anonymkode: 15c85...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagelærere må ha tileggsutdanning for å kunne jobbe i småskolen.

Det er visstnok veldig vanskelig å få jobb i skolen med barnehagelærer+tilleggsutdannelsen. Før var det lettere, men nå blir de bortprioritert til fordel for grunnskolelærere.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen når vi kommer ut i jobb? Kan ikke barnehagelærere jobbe i småskole opp til 4. Klasse sånn som førskolelærere kunne før? 

Måtte ikke førskolelærere ha tilleggsutdannelse? Sønnen min hadde ei for ca ti år siden som dreiv og tok tilleggsutdannelse i tillegg til førskolelærerutdanningen sin (eller nå skal jeg kanskje ikke si noe jeg egentlig ikke er sikker på, er usikker på om hun da hadde førskolelærer eller barnehagelærer. )

Endret av lillesnillelilla
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, lillesnillelilla skrev:

Måtte ikke førskolelærere ha tilleggsutdannelse? Sønnen min hadde ei for ca ti år siden som dreiv og tok tilleggsutdannelse i tillegg til førskolelærerutdanningen sin (eller nå skal jeg kanskje ikke si noe jeg egentlig ikke er sikker på, er usikker på om hun da hadde førskolelærer eller barnehagelærer. )

Så barnehagelærer og førskolelærer har ikke samme utdannelse og jobber ikke som det samme i barnehagen? Jeg spør fordi jeg vurderer å søke på utdanningen. 

Skrevet

Tidligere het det førskolelærer. Nå heter det barnehagelærer. Det er det samme yrket. Det ble byttet navn fordi barnehagen har verdi i seg selv og ikke bare er et før-skole-tilbud.😃

Anonymkode: d1d9e...9ac

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så barnehagelærer og førskolelærer har ikke samme utdannelse og jobber ikke som det samme i barnehagen? Jeg spør fordi jeg vurderer å søke på utdanningen. 

Jo, tidligere het det førskolelærer og nå heter det barnehagelærer. Husker bare ikke når navnebyttet skjedde.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme. 

For å kunne jobbe som lærer må man ha ekstra med pedagogikk. Før het det PAPS og var en årsenhet. Aner ikke hva det heter nå?

Skrevet

Det er ingen forskjell, bare byttet navn. Slik som helsesøster -> helsesykepleier

Anonymkode: acadd...c56

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer, og jobber som barnehagelærer. Jeg har undervisningskompetanse i 1.klasse. Tidligere hadde man undervisningskompetanse til og med 4.klasse. Nå må man ta tilleggsutdanning. Utdannelsene er ulike rundt om i landet, og innholdet endres av og til. Utdannelsen nå er ulik den jeg tok for snart 10 år siden. Både fagene og formen på studiet har endret seg. 

Anonymkode: 795e7...31f

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere hadde man undervisningskompetanse til og med 4.klasse. Nå må man ta tilleggsutdanning. 

Til det jeg har sitert: Det må da være fryktelig lenge siden man automatisk hadde undervisningskompetanse i småskolen, om man noensinne har hatt det? Jeg er midt i førtiårene og de av mine gamle venner fra skoletiden som ble førskolelærere måtte i alle fall ta 6 - 10-årsped for å kunne jobbe i småskolen, og det var allerede på slutten av 1990-tallet.

Anonymkode: f09be...bae

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utdannet førskolelærer, og jobber som barnehagelærer. Jeg har undervisningskompetanse i 1.klasse. Tidligere hadde man undervisningskompetanse til og med 4.klasse. Nå må man ta tilleggsutdanning. Utdannelsene er ulike rundt om i landet, og innholdet endres av og til. Utdannelsen nå er ulik den jeg tok for snart 10 år siden. Både fagene og formen på studiet har endret seg. 

Barnehagelærerutdanningen er rammeplanstyrt så innholdet i disse er det samme ved alle studiesteder. At barnehagelærerutdanningen er ulik den tidligere førskolelærerutdanningen er riktig, men kompetansen man har er den samme. 

Anonymkode: 9cac7...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...