Gå til innhold

Psykolog burde ikke vært en beskyttet tittel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man burde fjernet yrkesbeskyttelsen for psykolog.

De som jobber som life coaches eller kaller seg psykologer, skulle fått lov til å registrere seg hos en søkbar database hos helsetilysnet, som tidligere SAK-gjengen kunne opprettet, og som tillot sjekking av utdannelse.

Da kunne folk selv sjekket hva slags utdannelse psykologen hadde.

Problemet med at staten ikke vil betale for alle mulige steder som påstår å utdanne psykologer - det kan løses på veldig enkelt vis. Ved at man betaler for psykolog selv.

Staten og RHF-ene kan uansett bestemme selv, hvem de vil bruke til tunge pasienter som må ha behandling som innlagte og tvangsinnlagte, samt sakkyndigvurderinger.

Psykiater blir værende en beskyttet tittel for de som har studert medisin og gjort unna statens krav om tjeneste som LiS i psykiatri - men kan alternativt også gis til de som har studert dobbelt, istedenfor å jobbe som LiS i psykiatri.

Det er så mange årsaker til at dette bør på plass, at det er vanskelig å liste opp alle i en KG-tråd. Uansett, så kommer en eventuell debatt til å dreie seg mindre om system- og fagforståelse, men mer om ideologi og identitet.

Kort fortalt, så er beskyttelsen statlig reguleringer gir, noe som har en høy pris, for psykologenes del, så har vi sett det nylig, ved at norske særforbund bruker vikarierende argumenter for å holde utenlandsk utdannede psykologer vekk fra markedet.

Beskyttelsen den norske stat gir, er påvirket av særinteresser. Det blir som å si at kun Toyota skulle få lov til å selge bilene sine i Norge, basert på generelle betraktninger omkring sikkerhet. Og der har man til og med EuroNCAP og mer objektive tester å forholde seg til.

Hva gjelder psykologi og kvalitet, så brukes ingen målbare indikatorer til å velge ut hvem som skal og hvem som ikke skal få lov til å praktisere.

Det samme gjelder forøvrig innenfor legeyrket, der helsedirektoratet nå legger om hele utdanningen for å bli kirurg. Plutselig må man ikke operere like mange proteser for å bli spesialist. Men om man har gått i gammel ordning er man fortsatt ikke god nok før han har fjernet x-antall skruer fra gammel operasjon, selv om man etter ny ordning ville vært kvalifisert, selv om det ikke fins noen studier av kvalitet på kirurg etter x-antall operasjoner.

Vi har et teknokratisk diktatur. Med det mener jeg at teknokratene kan skalte og valte akkurat som de vil, uten å få noen konsekvenser. Det er absolutt INGEN i samfunnet som ikke jobber innenfor fagområdet, som har god kunnskap om hva som reguleres, hvorfor det reguleres, og hvem som profitterer. Det har INGEN betydning ved valg. Det er et enormt demokratisk problem.

I tillegg nyter institusjonene ufortjent stor tillit. Det gjør det vanskelig å komme noen vei bare med folkeopplysning. Det blir som å fortelle meg om lus i fiskerioppdrett. Jeg kan ingenting om lus, jeg kan ingenting om fiskerioppdrett - følgelig har jeg absolutt null forutsetning for å si hvorvidt staten deler ut tillatelser til oppdrettsanlegg på rettferdig måte.

For psykologtjenesten - så burde det være enkelt. Det er ingen grunn til å tro at et frislipp skulle få noen enorm destruktiv konsekvens. Man skjærer ikke i mennesker. Man snakker med mennesker. Del ut et råd om å gå til to forskjellige psykologer, og skift ved ubehag. Ha annonser på TV om forslag til hvordan du kan se om din psykolog er riktig for deg.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal psykolog være beskyttet tittel. Det er ikke en tulleutdanning, det er 6 år med spesifikk utdanning ved universitetet.

Skrevet
39 minutter siden, Nuna said:

Selvfølgelig skal psykolog være beskyttet tittel. Det er ikke en tulleutdanning, det er 6 år med spesifikk utdanning ved universitetet.

Å studere fiolin ved universitetet er heller ingen spøk. Beinhardt og dårlig lønnet etterpå.

Er musiker en beskyttet tittel?

Samfunnet har ikke netto fordel av at psykolog er en beskyttet tittel. Samfunnet har fordel av å få nok psykologer, spesielt på små steder, og at det er transparens ift hvor de har hentet kunnskap.

• Liker 3
Gjest Forumhei
Skrevet

Jeg er min egen psykolog😊 dette er både billig og jævlig praktisk.. for det er ingen som kjenner meg bedre enn meg selv♥️♥️

Trenger ingen utdannelse eller offisiell  tittel heller!😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...