Gå til innhold

MyHeritage DNA-test.

Anbefalte innlegg

Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)

Noen her som har prøvd? Hva slags svar fikk du? Ble du overrasket? Var det verdt pengene? Og hvorfor gjorde du det? 

Endret av #Rasshøl
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd. Jeg gjorde det fordi jeg ville vite sånn noen lunde hvor forfedrene mine kom fra, og jeg syns jo også det er litt gøy å etter dna match på nettsiden. 
Jeg fikk:  66,8 % Skandinavisk, 24,5% irsk, skotsk og walisisk, 6% finsk, 1,6% nordafrikansk, og 1,1% nigeriansk. 

Jeg mener at selve etnisitettreffene må du ta med en klype salt. Jeg tenker at min prosent for skandinavisk og irsk, skots og walisisk er så pass høyt at det er noe i det, men småtall som 1,1% nigeriansk er mindre sannsynlig. De sammenligner jo en veldig liten del av ditt dna med andre dna i deres database, så tallene deres er ikke garantert. Men større prosenter viser jo at det gir mening for meg som er nordmann.

Anonymkode: 3c16f...ecf

Skrevet

100% skandinavisk

Anonymkode: 9e420...5ae

• Liker 1
Gjest #Rasshøl
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd. Jeg gjorde det fordi jeg ville vite sånn noen lunde hvor forfedrene mine kom fra, og jeg syns jo også det er litt gøy å etter dna match på nettsiden. 
Jeg fikk:  66,8 % Skandinavisk, 24,5% irsk, skotsk og walisisk, 6% finsk, 1,6% nordafrikansk, og 1,1% nigeriansk. 

Jeg mener at selve etnisitettreffene må du ta med en klype salt. Jeg tenker at min prosent for skandinavisk og irsk, skots og walisisk er så pass høyt at det er noe i det, men småtall som 1,1% nigeriansk er mindre sannsynlig. De sammenligner jo en veldig liten del av ditt dna med andre dna i deres database, så tallene deres er ikke garantert. Men større prosenter viser jo at det gir mening for meg som er nordmann.

Takk for svar. Etter å ha lest på trustpilot siden, er jeg faktisk mer usikker om jeg gidder å bestille. 

Tok det lang tid for deg å motta testen og å få resultatet? 

Lagde du slektstre? 

Og hvordan stiller du deg til informasjonen MyHeritage lagrer om deg? 

Skrevet
Akkurat nå, #Rasshøl skrev:

Takk for svar. Etter å ha lest på trustpilot siden, er jeg faktisk mer usikker om jeg gidder å bestille. 

Lagde du slektstre? 

Det tok ikke så lang tid å få testen, men jeg måtte vente 8 uker eller noe for å få svar. 
Jeg bekymrer meg ikke så mye om informasjonen som blir lagret. Du kan be dem slette din dna test om du vil. Jeg har laget slektstre, men jeg ligger bare til mennesker som er døde. Jeg ser at en del folk, folk som jeg ikke kjenner en gang, har har lagt meg til treet deres uten å spørre om tillatelse. Personlig har jeg ikke noe imot det, men jeg hadde satt pris på å bli spurt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har god erfaring og testene stemmer ganske greit.

At de lagrer DNA gjør meg ikke mye. USA har også fingeravtrykkene mine etter flere innreiser der. 

• Liker 2
Skrevet

Min søster og foreldre har gjort det for morroskyld. Min far har raudt hår (brune øyne) og ingen frekner, faren har svart hår. Brødrene har lyst og brunt hår. Min mor har lyst hår, søstera mi og. Vi er ganske blanda, kom ut som skandinavisk, irsk skotsk og walisisk samt baltisk. Mest skandinavis da, husker ikkje tala. Vurdere å testa meg sjølv, men prioritere det ikkje økonomisk.

Anonymkode: d2c81...77d

Gjest #Rasshøl
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tok ikke så lang tid å få testen, men jeg måtte vente 8 uker eller noe for å få svar. 
Jeg bekymrer meg ikke så mye om informasjonen som blir lagret. Du kan be dem slette din dna test om du vil. Jeg har laget slektstre, men jeg ligger bare til mennesker som er døde. Jeg ser at en del folk, folk som jeg ikke kjenner en gang, har har lagt meg til treet deres uten å spørre om tillatelse. Personlig har jeg ikke noe imot det, men jeg hadde satt pris på å bli spurt. 

Jøss, det tok lang tid.

Ja, man bør bli spurt og gi tillatelse. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
1 minutt siden, kahaki skrev:

Jeg har god erfaring og testene stemmer ganske greit.

At de lagrer DNA gjør meg ikke mye. USA har også fingeravtrykkene mine etter flere innreiser der. 

Ok. Så bra. 

Skrevet

Jeg har ikke gjort det, men en av mine søsken gjorde det. Og som vi trodde så var vi 100% skandinavisk. Vedkommende driver slektsgransking da.

Anonymkode: 9fd41...1e6

Skrevet

Det handler jo ikke bare om "hvor" vi kommer fra da, man bli også matchet med andre. Så mange bruker det til å lete etter faren de aldri kjente, eller for å finne ut mer om nær slekt. Så langt har jeg bare fått 10 i "storfamilien" min, og jeg kjenner ingen av de. Han jeg har mest dna til felles med deler 3,1% dna med meg.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, #Rasshøl skrev:

Lagde du slektstre? 

Det er ikke verd særlig mye bry eller penger. Og en viss anelse om hvor du kommer fra har du sikkert. Er svaret feks "40%skandinavisk og 60% nordeuropeisk ," verd pengene? Det er ikke mer spesifikt enn det. 

Anonymkode: 73bc3...d72

Gjest #Rasshøl
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gjort det, men en av mine søsken gjorde det. Og som vi trodde så var vi 100% skandinavisk. Vedkommende driver slektsgransking da.

Anonymkode: 9fd41...1e6

Det er jo spennende. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke bare om "hvor" vi kommer fra da, man bli også matchet med andre. Så mange bruker det til å lete etter faren de aldri kjente, eller for å finne ut mer om nær slekt. Så langt har jeg bare fått 10 i "storfamilien" min, og jeg kjenner ingen av de. Han jeg har mest dna til felles med deler 3,1% dna med meg.

Er klar over dette. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke verd særlig mye bry eller penger. Og en viss anelse om hvor du kommer fra har du sikkert. Er svaret feks "40%skandinavisk og 60% nordeuropeisk ," verd pengene? Det er ikke mer spesifikt enn det. 

Anonymkode: 73bc3...d72

Jada, har jo det.. Men folk i slekta ser så forskjellige ut. Derfor tenker jeg at det hadde vært interessant å sjekke. 

Skrevet

Er det ikke sånn at hvis du er kvinne, så kan du finne ut om din mor sin mor sin mor etc. Er man mann kan man finne mor sin mor sin mor, i tillegg til far sin far sin far +++.

Mamma påstår nemlig de fortalte henne at de kunne finne ut av begge deler, noe resultatet selvsagt ikke viste. For faren er fra et annet land..

Føler det er litt gimmick.

Anonymkode: 43440...237

Skrevet

Interessant artikkel

Det er jo selvfølgelig helt umulig å vite hvor alle disse DNA-testene egentlig havner...    

Anonymkode: 0f328...fce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...