Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått brev i posten om at det er sendt inn bekymringmelding om meg til barnevernet. Kan noen som har opplevd det samme dele erfaringer? Jeg er redd for hva som kan forvente meg, og redd for at barna mine skal bli tatt ifra meg. Hva burde jeg gjøre, eller ikke gjære? HJELP!

Hilsen fortvilet mamma. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ringe barnevernet og spørre hva dette gjelder.

Du har lov til å ha med deg noen på et møte. Enten advokat eller familie,  venn osv. 

Er det noe du er bekymret for? Noe det trur det kan være? 

Bare vær rolig,  ha is i magen og møt de med et smil.

Har nettopp hvert gjennom det samme. Ble anklagd for å ruse meg. Måtte levere urinprøver to ganger i uka. Etter tre uker så de at dette bare var tull og avsluttet saken. 

Men jeg reagerte med tårer og bekymringer hjemme,  men var rolig og blid med de. Jeg hadde med advokat på alle møtene fordi jeg ble rådet til det. Gikk så fint. 

Anonymkode: 6ca93...c0a

• Liker 19
Skrevet

Du må være rimelig uskikket for å bli fratatt barna. Er du en vanlig oppegående forelder har du absolutt ingen ting å bekymre deg for. 

De må undersøke når de først har fått en melding, kan være bare tull eller mulig du trenger hjelp/tiltak. De tar ikke barna uten videre, slapp helt av og avvent samtalen med dem.

Trenger ikke gjøre noe foreløpig, kommer de hjem til deg etter hvert er det jo greit å ha det ryddig og rent.

• Liker 15
Skrevet

Så lenge du vet at du er en helt vanlig normal mor så er det ingen fare. 

Har blitt meldt til bv hele tre ganger av div merkelige individer og av div merkelige grunner som bv kontaktet meg om og i tillegg fått høre fra bv at de hadde fått inn enda flere rare meldinger som de ikke brydde seg om å spørre meg om en gang fordi de var så latterlige. 

Som bv sa til meg, straks man ikke er helt A4 er det alltid noen som elsker å bry seg.

Ta det med ro og hør hva bv lurer på og svar dem enkelt og greit på det de lurer på, så tar du det derfra.

Anonymkode: bbf07...fb0

• Liker 16
Skrevet
31 minutter siden, Mammatiltre3 skrev:

Jeg har nettopp fått brev i posten om at det er sendt inn bekymringmelding om meg til barnevernet. Kan noen som har opplevd det samme dele erfaringer? Jeg er redd for hva som kan forvente meg, og redd for at barna mine skal bli tatt ifra meg. Hva burde jeg gjøre, eller ikke gjære? HJELP!

Hilsen fortvilet mamma. 

Ta kontakt og hør hva det handler om, og så er du samarbeidsvillig åpen om hvordan ting er. Så går det så bra så.

• Liker 5
Skrevet

Det finnes mange rare personer der ute, som ikke liker at andre foreldre ikke er A4. Vi har selv fått bekymringsmeldinger på oss 3 ganger og alle gangene ble sakene henlagt. En av de som sendte sine bekymringer var en mor som kom med påstander som ikke stemte og som rett og slett var tåpelige. Hun kjente oss ikke, hadde ikke snakket med oss og dette var bare rykter hun hadde hørt.
Vi var imøtekommende med barnevernet og de hentet informasjon fra skole, lege og helsestasjon. Når de så at det ikke var grunn til bekymring, så henlagte de sakene.

Anonymkode: 16a3f...c9e

• Liker 5
Gjest Warrior
Skrevet

Bare slapp av. De tar ikke barna fra folk uten de har en jævla god grunn til det. Så lenge barna har det godt hos deg så har du ingenting å bekymre deg for. Alltid noen idioter der ute som skal være slem, er sjalu eller skal hevne seg for noe ved å sende bekymringsmelding til bv. Hørt om sånne folk og de kommer ikke langt for å si det sånn. Barnevernet har nok med å hjelpe de som virkelig trenger hjelp. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Ninab82,mod

Skrevet

Vi har også hatt hjemmebesøk av BV pga barnefaren fikk flere bekymringsmeldinger på seg som far. Vi bor ikke sammen men de ville likevel se hvordan min omsorgsevne var også. Jeg mistet ikke sønnen min,fikk faktisk heller skryt for at de synes jeg er flink med sønnen min :) De henla saken ca 3 mnder etter hjemmebesøk å kom faktisk bare på det ene planlagte besøket. Nå er det over 1 år siden de henla saken å hørte aldri mer fra de :)

Anonymkode: 11f68...c0f

• Liker 6
Skrevet

Vi har også hatt hjemmebesøk av BV pga barnefaren fikk flere bekymringsmeldinger på seg som far. Vi bor ikke sammen men de ville likevel se hvordan min omsorgsevne var også. Jeg mistet ikke sønnen min,fikk faktisk heller skryt for at de synes jeg er flink med sønnen min :) De henla saken ca 3 mnder etter hjemmebesøk å kom faktisk bare på det ene planlagte besøket. Nå er det over 1 år siden de henla saken å hørte aldri mer fra de :)

Anonymkode: 11f68...c0f

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Mammatiltre3 said:

Hilsen fortvilet mamma. 

Det beste du kan gjøre er å ha is i magen selv om det oppleves som en belastning. Be om kopi av bekymringsmeldingen som er sendt inn.

Du må beregne tid til både hjemmebesøk av BV og på deres kontorer, du må påregne at de vil be om tillatelse til å samle inn informasjon som er relevant for saken. For eksempel helsesøster, skole og barnehage, etc.

En undersøkelsessak tar noe tid, men husk de har frister å forholde seg til - og fylkesmannen i ditt fylke kan bistå deg med svar på spørsmål hvis det er noe du lurer på.

Lykke til.

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så lenge du vet at du er en god mamma så er det ikke noe å bekymre deg for. Husk at barnevernet er pliktig å følge opp alle bekymringsmeldinger om du så var Mor Theresa. 

Om dette er falsk melding så ville jeg prøvd å funnet ut hvem som vil skade deg og barnet på en sånn grusom måte.

Skrevet
Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Så lenge du vet at du er en god mamma så er det ikke noe å bekymre deg for. Husk at barnevernet er pliktig å følge opp alle bekymringsmeldinger om du så var Mor Theresa. 

Om dette er falsk melding så ville jeg prøvd å funnet ut hvem som vil skade deg og barnet på en sånn grusom måte.

Og hva kan ts gjøre med det hvis hun finner ut hvem det er? 

Personen kan jo bare nekte for å ha sendt inn meldingen og fortsette å terrorisere de :( 

Anonymkode: 7b99e...996

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hva kan ts gjøre med det hvis hun finner ut hvem det er? 

Personen kan jo bare nekte for å ha sendt inn meldingen og fortsette å terrorisere de :( 

Om det er noen hun kanskje kjenner så er det jo et menneske du ikke vil ha i livet sitt.

Og om barnevernet avslutter saken så vil de jo ikke starte ny undersøkelse hver gang samme person kommer med beskyldinger.

Skrevet
18 minutter siden, WhisperingWind said:

Om det er noen hun kanskje kjenner så er det jo et menneske du ikke vil ha i livet sitt.

Og om barnevernet avslutter saken så vil de jo ikke starte ny undersøkelse hver gang samme person kommer med beskyldinger.

De plikter å undersøke, så om samme person sender inn hvert kvartal er det i teorien fire saker i året. Men, det finnes en grense for det meste.

Skrevet
6 minutter siden, novosans skrev:

De plikter å undersøke, så om samme person sender inn hvert kvartal er det i teorien fire saker i året. Men, det finnes en grense for det meste.

Så hvis jeg lager en bekymringsmeldingsgenerator ved hjelp av markov strings eller noe slikt, og sender barnevernet bekymringsmelding om alle barn i hele Norge, må alle barn i hele Norge undersøkes? 

Skrevet
Just now, abrasiveRefraction said:

Så hvis jeg lager en bekymringsmeldingsgenerator ved hjelp av markov strings eller noe slikt, og sender barnevernet bekymringsmelding om alle barn i hele Norge, må alle barn i hele Norge undersøkes? 

Du har satt det på spissen og ute av kontekst - så det forsøket ditt smiler jeg bare av. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis det hadde vært tilfelle så tror jeg det for en gangsskyld hadde begynt å komme med advarsler til folk som misbruker tjenesten kun for å være jævlige.

Skrevet
19 minutter siden, novosans skrev:

De plikter ikke til å undersøke nei. De plikter til å behandle meldingen, dvs beslutte om å henlegge eller starte undersøkelse. En undersøkelse blir ikke automatisk åpnet pga en melding. Og dersom en melding er åpenbart grunnløse, som ved f.eks sjikane som dette går under, slipper de til og med å begrunne henleggelse. 

Det blir ikke en sak pga en melding. Det er først en sak ved åpning av undersøkelse. Ikke vær så bastant når du ikke har peiling. 

Anonymkode: 6e3d8...04d

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, Mammatiltre3 skrev:

Hilsen fortvilet mamma. 

Er det svigermor? Kjenner flere som har fått bv på nakken i det siste.Skulle tro det var en egen gruppe der ute.. Falske meldinger bare for å se om de får ødelagt forhold og for å være stygge.. Og så er de dårligste forbildene og kalde mot egne barn og barnebarn selv. . Heldigvis så finner jo bv ut hva som stemmer og ikke..Bare synd at det brukes ressurserer der det ikke trengs istedenfor der det virkelig trengs.. Burde vært mulig å fått fengselstraff ved sånt. Det blir dype sår.. 

Anonymkode: 781d7...79a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...