Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble samboer for litt siden. Strømavtalen står kun på mitt navn. Betyr det at det kun er meg som er ansvarlig for å betale strømmen? 

Jeg fikk en regning på ca 650 kr for strøm forleden. Den kom ikke i posten, men ble sendt på faktura rett til bankkontoen min. Jeg vet at samboer har spandert mye på meg anngående reiser osv så vurderer å ta den regningen på meg fordi den er så lav...  Men samboer tjener langt mye mer enn meg. Vi deler husleien på to. Jeg sliter med å klare meg økonomisk hver måned men prøver så godt jeg kan. Vi har ellers separat økonomi. 

Hva mener dere? Bør jeg vise han fakturaen i banken på strøm og be han bidra med å betale? Er jeg ansvarlig for å betale strømmen alene? 

Han har heller ikke meldt flytting ennå. Han står på gamle adressen for han bodde sammen med familien tidligere og han delvis der også. Så jeg blir litt usikker i denne situasjonen på ansvar om strøm osv. Noen som har råd? 

Anonymkode: f7d00...783

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kun én som mottar strømregningen ja, den som eier abonnementet. Dersom dere skal dele på den må dere ordne opp i dette mellom dere, strømselskapet har ikke noe med den saken å gjøre :) 

Skrevet

Hvis dere har delt økonomi burde vel alle felles regninger deles (egentlig prosentvis etter hvor mye dere tjener, for at det skal bli rett).

Du vil vel stå ansvarlig hvis strømmen går til inkasso da det er du som står som eier.

Om du vil ta den denne mnd. så står du jo fritt til det, hvis du har råd :)

Anonymkode: ed72b...504

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble samboer for litt siden. Strømavtalen står kun på mitt navn. Betyr det at det kun er meg som er ansvarlig for å betale strømmen? 

Jeg fikk en regning på ca 650 kr for strøm forleden. Den kom ikke i posten, men ble sendt på faktura rett til bankkontoen min. Jeg vet at samboer har spandert mye på meg anngående reiser osv så vurderer å ta den regningen på meg fordi den er så lav...  Men samboer tjener langt mye mer enn meg. Vi deler husleien på to. Jeg sliter med å klare meg økonomisk hver måned men prøver så godt jeg kan. Vi har ellers separat økonomi. 

Hva mener dere? Bør jeg vise han fakturaen i banken på strøm og be han bidra med å betale? Er jeg ansvarlig for å betale strømmen alene? 

Han har heller ikke meldt flytting ennå. Han står på gamle adressen for han bodde sammen med familien tidligere og han delvis der også. Så jeg blir litt usikker i denne situasjonen på ansvar om strøm osv. Noen som har råd? 

Anonymkode: f7d00...783

Du er juridisk og økonomisk ansvarlig for strømavtalen uansett hva du sier eller gjør, inntil strømavtalen skriftlig blir sagt opp. Skulle du flytte uten å si opp strømavtalen er du ansvarlig for alt forbruk inntil du sier opp avtalen. 

Dere må snarest ordne dere en samboeravtale der dere skriftlig avtaler hvem som betaler hva og hvordan ting skal ordnes i det daglige og i det økonomiske. Eier en av dere noe dyrt, så må det avtales hfordan tingen skal deles, brukes eller betales for. Her tenker jeg bil og andre ting. 

Den ene bør heller ikke betale all mat mens den andre kan bruke penger på møbler og andre ting. Samboeravtaler finner du oppsett på ved å bruke hoogle. 

Anonymkode: 19f63...9a1

Skrevet

Tips, en fellles konto for regninger til husleie, strøm, forsikringer, nettleie m.m. der dere fordeler utgiftene slik dere blir enige om. 

Anonymkode: 19f63...9a1

Skrevet (endret)

To som forbruker strøm, to som betaler strøm. Dere skal jo dele på alt som har med bolig og mat å gjøre, så du kan si fra til han at "strømregningen er kommet, den er på 650, kan du vippse meg halvparten nå?".

At den står i ditt navn, er fordi den må stå i en av dere sitt navn. Man kan ikke stå som to personer på èn strømregning. Det kan kun være en juridisk enhet som står som abonnent. Men ja, du er ansvarlig, og eventuelle purringer vil komme til deg. Men han skal selvfølgelig være med å betale, bortsett fra om han da faktisk betaler noe annet av fellesutgifter som tilsvarer dette istedenfor.

Endret av Million
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faste fellesutgifter bør deles i to. Husleie og strøm er mest og viktigst. Dere har jo pr idag del husleie.Så dere bær dele husleie på to. Merk at når det kommer høy strømregning, MÅ du også betale halve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...