Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 100% ufør, men har lyst til å prøve meg litt i arbeidslivet. Har ikke så mange tidligere referanser å vise til og dermed er det veldig vanskelig for meg å få en fot innenfor arbeidslivet igjen. Jeg har i det siste fundert litt på om jeg skal kontakte et bemannings-/vikarbyrå for å høre om de kan hjelpe meg, men i og med at jeg er ufør så vil det kanskje ikke være så aktuelt? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg kan få dette til, og klør meg i hodet hver eneste dag over at det ikke er lagt bedre opp til en tilbakeføring i arbeidslivet av våre politikere

Anonymkode: c2e41...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lite å si for de, men det kommer helt an på hvordan du legger til frem. 

Anonymkode: 11de6...f03

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lite å si for de, men det kommer helt an på hvordan du legger til frem. 

Anonymkode: 11de6...f03

Med båten?

Anonymkode: 1e98a...c41

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% ufør, men har lyst til å prøve meg litt i arbeidslivet. Har ikke så mange tidligere referanser å vise til og dermed er det veldig vanskelig for meg å få en fot innenfor arbeidslivet igjen. Jeg har i det siste fundert litt på om jeg skal kontakte et bemannings-/vikarbyrå for å høre om de kan hjelpe meg, men i og med at jeg er ufør så vil det kanskje ikke være så aktuelt? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg kan få dette til, og klør meg i hodet hver eneste dag over at det ikke er lagt bedre opp til en tilbakeføring i arbeidslivet av våre politikere

Jeg er faktisk usikker på om bemanningsbyrå tar på seg slike oppdrag. Det du kan gjøre er å kontakte NAV å høre om de kjenner til noen bedrifter som ansetter uføre i en mindre stilling. Jeg så akkurat denne på nav.no under stilling: 

https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger/stilling/1081b324-b141-4c5e-b13a-f617b34dc656

Anonymkode: d8bc0...ae9

Skrevet

Bemanningsbyrå må jo være topp det? Ta noen korte oppdrag og se hva du klarer :) Prøv :) Masse lykke til og stå på! 

Anonymkode: c0e93...699

Skrevet

Kan hende ikke det beste stedet å starte. I alle fall ikke hvis du sier at du er 100% ufør. Og ja, er du 100% ufør så har du blitt vudert til å ikke kunne ha noen stilling/jobb what so ever. Det høres feil i mine ører at du nå skal søke jobb... Vil du, og mener du at du kan jobbe, hvorfor er du da 100% ufør? 

Anonymkode: 2506d...d24

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende ikke det beste stedet å starte. I alle fall ikke hvis du sier at du er 100% ufør. Og ja, er du 100% ufør så har du blitt vudert til å ikke kunne ha noen stilling/jobb what so ever. Det høres feil i mine ører at du nå skal søke jobb... Vil du, og mener du at du kan jobbe, hvorfor er du da 100% ufør? 

Tja, kan det hende situasjonen og helsen til ts har endret seg siden vedkommende ble ufør? Det er helt innafor å ønske å jobbe om man klarer det. ;) 

Anonymkode: c0e93...699

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kun for utviklingshemmede. 

Anonymkode: f1384...fc4

Jeg er klar over det, poenget var at stillinger kan lyses ut på nav, finn og andre relevante sider

Anonymkode: d8bc0...ae9

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo være aktuell for oppdrag med kort varsel og ( i starten ) kanskje kortere varighet. Jeg hadde lagt det frem sånn som du legger det frem her - med unntak av kritikken mot politikerene da :ler: som jeg seff er enig i! 

Masse lykke til!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du blir 100 % ufør i en alder av 24 år, så er det vel bare bra om personen når han er 29 f.eks. ønsker å prøve å jobbe i en 50 % stilling?  Dersom han klarer å stå i en sånn stilling så fører det til  at han fra han var 29 til 67 år kun har en 50% uføretrygd.

Det var gærent det også lissom :ler: Det er jo kjempebra for den enkelte og for samfunnet for hver eneste person som kan bidra og vil prøve/klarer å redusere uføregraden sin ned da!

• Liker 3
Skrevet

Hold deg unna arbeidslivet, det er bare tull. Er du så heldig at du har fått ufør, behold den.

Anonymkode: d8cf4...b80

Skrevet
20 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Hvis du blir 100 % ufør i en alder av 24 år, så er det vel bare bra om personen når han er 29 f.eks. ønsker å prøve å jobbe i en 50 % stilling?  Dersom han klarer å stå i en sånn stilling så fører det til  at han fra han var 29 til 67 år kun har en 50% uføretrygd.

Det var gærent det også lissom :ler: Det er jo kjempebra for den enkelte og for samfunnet for hver eneste person som kan bidra og vil prøve/klarer å redusere uføregraden sin ned da!

Jeg er enig i det, til en viss grense. Ja, har man fått innviget 100% ufør, så er man erklært 100% ikke arbeidsdyktig til noen yrker. Da virker det rart at man dermed søker jobb i ett bemanningsbyrå. Hvor ufør er man da? Ja, selvsagt kan situasjonen endre seg! Men da må man også være ærlig med Nav at man ikke lengre er 100% ufør, og så må graden av ufør og uføretrygd reguleres etter det. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det, til en viss grense. Ja, har man fått innviget 100% ufør, så er man erklært 100% ikke arbeidsdyktig til noen yrker. Da virker det rart at man dermed søker jobb i ett bemanningsbyrå. Hvor ufør er man da? Ja, selvsagt kan situasjonen endre seg! Men da må man også være ærlig med Nav at man ikke lengre er 100% ufør, og så må graden av ufør og uføretrygd reguleres etter det. 

I det sekundet man får innvilget en 100 % uføregrad så oppstår det en plikt til å melde fra hvis situasjonen endrer seg/man f.eks,. kan prøve seg i en liten jobb noen år senere.  Reglene i dag er jo lagt opp til at det skal lønne seg å jobbe, så hvis en ufør f.eks. et år klarer å jobbe å tjene 60,000, så melder han/hun fra til NAV om at dette året har jeg arbeidsinntekt, så reduseres uføretrygden i forhold til arbeidsinntekt.

Du misforstår TOTALT om du mener at en person som f.eks. har blitt innvilget 100 % uføretrygd som 30 åring - si for psykiske plager og psykiske diagnoser,  VIIIIIIIIIIIIPS ikke er 100 % ufør i det sekundet han/hun får lyst til å prøve å jobbe 8 timer i uken. Da begynner personen å jobbe de 8 timene - melder fra og får mindre i uføretrygd- og  så (som ofte dessverre skjer ) funka ikke den jobben lenger enn 3 måneder og da returner man opp til en 100% uførebetaling.

Hele greia er jo at DU som skattebetaler, staten og den enkelte uføre, tjener jo på at man kan jobbe mest mulig og ha minst mulig i uføretrygd.

Du er relativt på viddene om du tror at en som har vært uføretrygdet i 15 år og nå kan prøve seg i en 10% stilling, tør å prøve seg i den hvis han skulle mistet 10% uføregrad for evig i det sekundet han takket ja til den jobben. Det hadde skapt en ekstrem barriere for at uføre skulle prøve å komme seg tilbake til arbeidslivet. For ikke å snakke om at det hadde overbelastet NAV systemet å skulle fatte et nytt vedtak på det, for så 3 mnd. senere behandle og fatte et nytt vedtak på å gi de 10% de tok tilbake.

Men yrkene i et bemaningsbyrå sier du ? Altså er man 100 % ufør ( seff, 100 % ufør alle yrker) så er det vel ikke noe rarere via et bemaningsbyrå - lærevikar, truck på et lager, en liten vaskejobb - enn via finn ??  Hele poenget er jo at det kan være lettere for en ufør med et HULLLLLLLLLLLLLLLL i cvn og få noen småjobber via et bemaningsbyrå og på den måten teste ut hvordan ting fungerer.

Det du kan ha i minne er at hvis DU blir 100 % ufør (da har du inntekt, og "trenger" ikke jobbe mer noen gang) og hvis DU da LIKEVEL ønsker  å prøve/ vil jobbe , bidra, betale skatt og  ikke være en "byrde" for samfunnet, så er det jo helt på tryneeeeeeeeeeeeee om noen som helst skal gi deg noe annet enn tommelopp og heie på at du skal få til den jobbinga!! Veien til jobb og det å teste seg ut i jobb bør jo gjøres så smidig og lettvint som overhodet mulig - det er jo i alle parters interesse.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke det hun ikke vet da? Å prøve et kort vikariat, for det kan være snakk om dager eller uker gir et mye mindre forventningspress enn å forplikte seg til en varig prosentandel stilling. Det blir kjempenederlag å da krype til korset for å si opp om det skulle slå feil. Dårlig attest blir det også. 

Det blir som å forplikte seg til å løpe et maraton før man vet om man egner seg til det eller om man  klarer å løpe lenger enn til postkassen.  Jeg har maraton på min bucket list, men kom ikke lenger enn postkassen. Og fikk løpeforbud pga skade. 

Anonymkode: 3edd6...cf4

Skrevet

Nei, hva faen.

Anonymkode: 1e98a...c41

Skrevet

Det er folk (NAV får all inntekt automatisk rapportert fra skatteetaten etc. )  og uførestønaden justeres automatisk ned.

Det vedtas dog ikke nye vedtak med 3 måneder saksbehandlingstid på 80% uføregrad fordi en person skal prøve å se om hun kan jobbe 20%. Det gjør man først etter at personen har jobbet i en 20 % stilling i noen år.

Anonymkode: 38434...2be

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

100% ufør betyr ikke at man ikke kan arbeide noe. Jeg har en restarbeidsevne på ca 20%, men fordi den er variabel, og umulig å få jobb i, så er jeg 100% ufør, for min inntektsevne er nedsatt med 100%. 

Reglene er forsåvidt slik at man kan jobbe så mye som man vil, uten å miste uføregraden sin, i fem år. Da spør Nav om man ønsker å fortsatt være ufør, og så kan man velge å være det i fem år til. Altså kan man arbeide 100% i ti år uten å miste ufør-tryggheten, som det er for mange kronisk syke. Regelen er veldig positiv mtp at man ikke risikerer noe ved å prøve seg i jobb. Hadde regelen vært slik du skriver om, at man må varsle Nav, så vil ingen uføre tørre å prøve seg i arbeid, i tilfelle helsa ikke tåler det, og hva gjør man da? Gjennom hele papirmølla igjen, for å øke graden fra 80% til 100 igjen? Det er ikke samfunnsnyttig på noe som helst vis. 

Så heldigvis er reglene smartere enn dine personlige meninger. Reglene oppfordrer folk til å prøve seg i arbeid, og går det ikke så har man ikke risikert å stå uten penger. Hadde din mening vært regelen hadde det vært et for stort sjansespill for noen med dårlig helse, og ingen uføre ville da turt å prøve seg i jobb. 

Anonymkode: 5b4e5...81c

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke at andre skal bli ufør, men noen ganger, når mennesker kommer med slike uttalelser, så skulle jeg virkelig ønske at de skulle få kjenne på kroppen hvordan det er å havne på sidelinjen. Det er så utrolig naivt, og ikke minst et trangsynt tankesett. 

Jeg er 100% ufør med en sykdom som gir meg flest av de veldig dårlige dagene. Innimellom kan jeg ha gode dager, kanskje flere etter hverandre, kanskje til og med over en periode. Jeg kunne fint ha jobbet litt i disse periodene. Likevel har NAV vurdert meg og min helse til 100% ufør. Jeg har ikke bedt om en 100%, den vurderingen har NAV tatt. Den er også riktig. De vurderer hvorvidt man har mulighet til å stå i en stilling over tid, samt ser de på dine begrensninger opp mot dagens arbeidsmarked. Jeg vet sjelden hvordan dagen min vil bli. Den kan endre seg på svært kort tid. Hvilken arbeidsgiver vil ha en ansatt som kanskje kan komme på jobb på tirsdag? En jobb i hos et vikarbyrå kan være løsningen for slike som meg som sjelden vet hvordan formen er før dagen er der.

Tenk over hvilke holdninger du har. Slike tankesett kan være veldig sårende. Her har man falt utenfor. Man er syk, har mistet mye av inntekten sin, og ikke minst den sosiale tilhørigheten. Man er mye alene med sykdommen sin, og så skal man attpåtil bli uglesett om man en dag vil prøve å jobbe etter evne.

Du aner ikke...

Anonymkode: 34b41...094

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...