Gå til innhold

Barn som blir oppdratt til å si sin mening og dem som konsekvent blir oppdratt til å tie og adlyde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan tror dere disse barna påvirkes av sin barndom i voksenlivet? Noen vil benekte at forskjellene her spiller ingen rolle - men er de kompetente til å være foreldre?

Anonymkode: f2b35...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo umulig å svare på om de er kompetente til å være foreldre. Har de endret seg? Fått bedre selvinnsikt? Har de jobbet med seg selv og funnet den gylne middelvei? I tillegg er det selvsagt mye mer som spiller inn. Omsorgsevne osv. Vil ikke si at de er dårlige foreldre kun fordi at de er oppdratt til å tie eller si sin mening uansett. 

Anonymkode: e3786...90b

Skrevet

Jeg ble oppdratt til å tie og adlyde i stor grad, hadde ingen fin oppvekst. Men er blitt forelder selv og vet hva jeg ikke skal gjøre feil, så vil si at jeg er kompetent. Bruker min dårlige oppvekst som inspirasjon til å være en god forelder 😊 

Anonymkode: e3beb...35e

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror det kommer veldig an på personligheten til barnet og. Jeg er oppvokst med at barn skal være stille, og oppføre seg pent, være mer til pynt. Og min mor prøvde og kle meg opp med kjoler og sløyfer, jeg ødela jo alt, for jeg var jo høyt og lavt, klatret i trærne, lå i søla osv. Og jeg har alltid hatt sterke meninger, og alltid sagt min mening. Og jeg ble tidlig politisk engasjert, ble vegetarianer osv. Og jeg har gjort det jeg vil i livet. Og jeg fikk juling, hvis jeg ikke gjorde hva mine foreldre ønsket. Men de klarte ikke å kue meg, da min personlighet var så sterk. 

Anonymkode: 4a3bf...874

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det kommer veldig an på personligheten til barnet og. Jeg er oppvokst med at barn skal være stille, og oppføre seg pent, være mer til pynt. Og min mor prøvde og kle meg opp med kjoler og sløyfer, jeg ødela jo alt, for jeg var jo høyt og lavt, klatret i trærne, lå i søla osv. Og jeg har alltid hatt sterke meninger, og alltid sagt min mening. Og jeg ble tidlig politisk engasjert, ble vegetarianer osv. Og jeg har gjort det jeg vil i livet. Og jeg fikk juling, hvis jeg ikke gjorde hva mine foreldre ønsket. Men de klarte ikke å kue meg, da min personlighet var så sterk. 

Anonymkode: 4a3bf...874

Good for you!

Vi er to søstre med helt forskjellige personligheter; jeg ble mer trassig og enda mer til å stå på mitt av en undertrykkende oppvekst, søsteren min er blitt akkurat som våre foresatte... Jeg oppdrar ungen min til å være sterk og selvstendig, og hun oppdrar sin til å være lydig og (syns jeg) underdanig.

Anonymkode: d53e8...631

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror dere disse barna påvirkes av sin barndom i voksenlivet? Noen vil benekte at forskjellene her spiller ingen rolle - men er de kompetente til å være foreldre?

Tror du at kun er de som er oppdratt til å si sin mening som kan bli kompetente foreldre? Hvor fordomsfull er du egentlig?

Jeg er oppdratt til å adlyde men har fortsatt klart å bli den beste moren jeg kan være for mine barn, fordi jeg med tiden lærte at ingen skal be meg om å gjøre noe som helst.

Anonymkode: a4cf1...676

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble oppdratt til å ikke høres og tro at det eneste jeg kommer til å duge her i livet er å være noens kone. Jeg ble slått, men jeg klarte aldri å holde kjeft. Og stor rettferdighetssans, så da det ikke funket å banke meg opp, ble søskene mine straffet istedet. Jeg har ingen kontakt med min mor siden jeg flyttet hjemmefra som 16-åring.

Til tross for min gode psyke, er oppdragelsen godt prentet inn og den dukker opp i bevisstheten innimellom i møte med myndighetspersoner eller noen som kan minne meg om min mor. Dette skjer heldigvis veldig sjeldent. 

Nå er jeg selv blitt mor og kan virkelig ikke skjønne hvordan noen kan utøve vold mot egne barn. Det er for meg ufattelig. Jeg skal gjøre alt for å ikke bli som min mor. Så barnet mitt skal vokse opp i ett trygt hjem og oppmuntret til å være trygg på seg selv.

Anonymkode: 09d40...47b

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at kun er de som er oppdratt til å si sin mening som kan bli kompetente foreldre? Hvor fordomsfull er du egentlig?

Jeg er oppdratt til å adlyde men har fortsatt klart å bli den beste moren jeg kan være for mine barn, fordi jeg med tiden lærte at ingen skal be meg om å gjøre noe som helst.

Ro deg ned! 

AB 77a spurte bare om de er kompetente. 

Skrevet

Min bror og jeg orker ikke ha noe med søsteren min å gjøre for når vi hører henne snakke til barna sine er det som et ekko av mammas tonefall. . Ironisk nok rotter hun og mamma seg sammen og prøver å fremstå som sjefene i familien. Hun -slik mamma  gjorde- setter barna sine opp mot hverandre og fryder seg over det. Narcisister kalles det og at de ødelegger for seg selv i lengden overser de glatt. Min bror er mer intelligent enn henne derfor må han kues slik at han ikke blir sterkere enn dem virker det som om de tenker.

Skrevet

Må det være enten eller? 

Anonymkode: abdf6...4de

• Liker 3
Skrevet

Jeg har oppdratt mine til å si hva de mener og til å forsvare seg selv. 

Anonymkode: 3f73e...57a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ro deg ned! 

AB 77a spurte bare om de er kompetente. 

Jeg er rolig, hva får deg til å tro noe annet?Å tro at noen ikke er kompetente pga sin bakgrunn er fordomsfullt.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis de lærer av feilene foreldrene gjorde og lar være å undertrykke sine egne barn.

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må det være enten eller? 

Anonymkode: abdf6...4de

Visse foreldre praktiserer det som om..mens utad holdes en fin fasade

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble oppdratt til å tie og adlyde i stor grad, hadde ingen fin oppvekst. Men er blitt forelder selv og vet hva jeg ikke skal gjøre feil, så vil si at jeg er kompetent. Bruker min dårlige oppvekst som inspirasjon til å være en god forelder 😊 

Anonymkode: e3beb...35e

Helt enig! Vokste opp i grov omsorgsvikt men aldri i verden om jeg hadde latt barna mine gjort det. Du lærer av det og gir barna dine det du aldri fikk! Men alle er forskjellige.Og reagerer forskjellig.Men ingenting er viktigere enn å ta vare på våre små.

Anonymkode: 28d28...d8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...