Gå til innhold

Inviterer aldri tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av min datter inviterer ofte seg selv på besøk til oss, men det kommer aldri invitasjon tilbake. Syns det er litt synd at det ikke kan gå begge veier... De er 13 år gamle, og jeg vet at familieforholdene er normale hjemme hos dem, så hva kan årsaken være? 

Anonymkode: 7683c...c94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan vel din datter inviterer seg selv da. Hvor vanskelig kan det være? 

Anonymkode: 6d833...325

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet at familieforholdene er normale hjemme hos dem, 

Hvordan vet du det?

Anonymkode: 7620a...588

Skrevet

Det trenger ikke være noe dramatisk.

Jeg inviterte aldri noen hjem da jeg var liten fordi jeg var flau over hvordan det så ut hos oss. Ikke snakk om omsorgssvikt, bare jeg som følte at alle jeg kjente bodde i kjempeflotte hjem mens vårt var slitent og ufikst.

Anonymkode: ceb3f...787

• Liker 6
Skrevet

Som barn var jeg nesten alltid hos andre.

Uten at det var noen grunn til det.

Anonymkode: f208b...56e

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av min datter inviterer ofte seg selv på besøk til oss, men det kommer aldri invitasjon tilbake. Syns det er litt synd at det ikke kan gå begge veier... De er 13 år gamle, og jeg vet at familieforholdene er normale hjemme hos dem, så hva kan årsaken være? 

Kan det være at de syns det er mer plass eller bedre å være hos dere? Vet mangr som er velkommen i begge hjem men oftr går de til samme plass. Kanskje foreldrene er mer tafatte der og ikke så streng på skjermtid? Mange grunner...

Anonymkode: f256d...3d6

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må det inviteres? Da jeg var barn bare sprang vi å ringte på dørene, passet det ikke gikk vi videre til noen andre.

Anonymkode: 16c5a...a86

• Liker 5
Skrevet

Det kan være mange grunner. Sønnen min har flere venner som ofte kommer hit men aldri/nesten aldri inviterer til seg, og det er forskjellige grunner til det. En får f.eks. ikke lov til å ha besøk fordi moren er kronisk syk og mye sliten, en annen får ikke lov til å ha besøk av ukjente grunner, en vil helst være her fordi de ofte må være stille hos ham fordi lillesøsteren sover (baby), en synes det er spennende å besøke andre og litt kjedeligere å ha besøk hos seg selv. Flere synes også det er best å være her fordi sønnen vår har størst rom, og det er enklest å gå hit fordi vi alltid sier ja selv om det ikke er avtalt på forhånd.

Anonymkode: 40c8e...4fe

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg tror for det første at du skal være forsiktig med å anta at du vet hvordan familieforholdene er. Det er sjelden at sånt synes utenpå eller er noe man villig forteller andre. For det andre kan det være mange grunner til at de ikke inviterer tilbake, vanskelige familieforhold, at det er noe ved hjemmet deres som de synes er pinlig å vise fram til, at de er veldig travle med fulle ettermiddager som gir lite rom til å ha venner på besøk, at det er sykdom eller annet som gjør at de har nok med å ta vare på egen familie, at barnet deres faktisk foretrekker å være hos dere framfor å ha besøk hjemme, kanskje det til og med er datteren din som er problemet mtp oppførsel, eller sannsynligvis tusen andre mulige årsaker.

Jeg har opplevd at venner av barna mine aldri har invitert mine til seg. Hos den ene skjønte jeg aldri årsaken, men hos den andre fortalte faren etterhvert at han hadde forsøkt å si at de skulle invitere sønnen min også, men sønnen hadde nektet for han syntes det var mye gøyere å være hos oss. Det trenger ikke være noe komplisert. Jeg synes ikke du skal tenke så mye over det. Bare gled deg over at barnet ditt har en venn som vil komme på besøk. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 4
Skrevet

Hadde en venninne da jeg var barn som nesten ikke fikk ha med venner hjem. 1 person kanskje, 2+ personer nei, aldri. 

Aner ikke hvorfor, vi har alltid hatt det motsatt med nesten åpent hus. 

Noen er bare merkelige. 

Anonymkode: a3d20...7f2

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må det inviteres? Da jeg var barn bare sprang vi å ringte på dørene, passet det ikke gikk vi videre til noen andre.

Dette.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen bor faktisk i store skolekretser hvor det kan være lang avstand mellom vennene og hvor det ikke uten videre bare er å stikke innom og se om noen er hjemme.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde en venninne da jeg var barn som nesten ikke fikk ha med venner hjem. 1 person kanskje, 2+ personer nei, aldri. 

Aner ikke hvorfor, vi har alltid hatt det motsatt med nesten åpent hus. 

Noen er bare merkelige. 

Anonymkode: a3d20...7f2

Ja den glemte jeg i svaret mitt lenger opp, en av mine sønns venner får bare ha besøk av en om gangen "ellers blir det bare krangling". Så da velger de heller å være her fordi det er morsommere å være flere. Til og med når de er tre som leker sammen ute og spør om å få komme inn, så sier hun til sønnen at han kan ta med én av dem...

Samme moren snakker varmt om inkludering og er raskt på telefonen med lange taler om utfrysing hvis hun får høre at noen av vennene har gjort noe uten hennes sønn...

Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Noen bor faktisk i store skolekretser hvor det kan være lang avstand mellom vennene og hvor det ikke uten videre bare er å stikke innom og se om noen er hjemme.

Nettopp! Jeg skjønner liksom ikke at man ikke forstår at ikke alle bor i gangavstand til venner. 

Anonymkode: 234c3...9c6

Skrevet

Vi har en liten leilighet på 75 kvm så selv venniner innviterer jeg ikke her. Alle andre bor i store flotte 2 etasjer hus mens vi bor i en liten leilighet. Så pleier ikke innvitere verken barn eller voksen her. 

Anonymkode: c8f74...e5a

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det mye her og, barnet er 7. Synes vi har unger her hver eneste dag jeg og aldri kommer det en invitasjon tilbake. Alltid bare "kan ole komme til dere" 

JEg har ikke jobb og ca 200 kr på konton. I dag skal jeg handle mat til barnet mitt og kompisen hans. prøver å få meg jobb med det tar jo litt tid.

Anonymkode: 564a6...803

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en liten leilighet på 75 kvm så selv venniner innviterer jeg ikke her. Alle andre bor i store flotte 2 etasjer hus mens vi bor i en liten leilighet. Så pleier ikke innvitere verken barn eller voksen her. 

Anonymkode: c8f74...e5a

Det var en dårlig unnskyldning. Vi har bodd på 50 kvm, og selv da hadde vi alle guttene i klassen på besøk samtidig. Der det er hjerterom er det husrom.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en dårlig unnskyldning. Vi har bodd på 50 kvm, og selv da hadde vi alle guttene i klassen på besøk samtidig. Der det er hjerterom er det husrom.

Enig, men det er så klart lettere med unger i hus når man har masse plass. I en liten leilighet så er det slitsomt med bråkete lek. Vi bor i leilighet på ca 70 kvm, men har jo unger her. Det er så klart slitsomt og bråkete da. Feks i går så var det konstant roping i to timer. Hjelper ikke at jeg sier "nå må dere roe ned" når ungene ikke hører. Det er vel litt annerledes med eldre barn.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, men det er så klart lettere med unger i hus når man har masse plass. I en liten leilighet så er det slitsomt med bråkete lek. Vi bor i leilighet på ca 70 kvm, men har jo unger her. Det er så klart slitsomt og bråkete da. Feks i går så var det konstant roping i to timer. Hjelper ikke at jeg sier "nå må dere roe ned" når ungene ikke hører. Det er vel litt annerledes med eldre barn.

Ja, jeg kan godt forstå det hvis man inviterer sjeldnere når man har lite plass, men ikke at man aldri gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var liten var vi nesten alltid hjemme hos meg fordi jeg hadde størst rom. Vi likte å ha den ekstra plassen å boltre oss på.

Anonymkode: 2e579...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...